Hospodársky denník
USD31,563 Sk
EUR40,671 Sk
CHF25,979 Sk
CZK1,246 Sk
  Utorok  13.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

U meteosenzitívnych ľudí očakávame mierne zvýšenie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy, jaziev, prípadne starších poranení. Vyššia môže byť záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a k nespokojnosti, k nervozite, podráždenosti, únave, prípadne k depresívnym stavom, k zníženiu tolerancie telesnej a duševnej námahy a schopnosti koncentrácie. Zajtra očakávame čiastočný ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Doznievať môžu dýchacie ťažkosti a bolesti hlavy, sklon k depresívnym stavom u psychicky labilných ľudí.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, na strednom a východnom Slovensku na mnohých miestach sneženie, v nížinách aj dážď so snehom alebo dážď. Na západe prechodne zmenšená oblačnosť a len ojedinele občasný dážď alebo prehánky. Najvyššia teplota -1 až 3, na juhozápade okolo 5 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6 m/s, na juhozápade prechodne 8 až 10 m/s. Na východe prevažne iba slabý južný vietor. Maximálna teplota vo výške 1500 m okolo -2 stupne.n V stredu bude prevažne zamračené a na mnohých miestach dážď alebo dážď so snehom, na horách sneženie. V priebehu dňa na juhozápade a juhu územia zmenšená oblačnosť a zrážky len ojedinele. Nočná teplota 3 až -1, na severe a východe do -3, denná teplota 1 až 5 stupňov, na severe miestami slabý mráz. n Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami prehánky, asi od 1200 m snehové. Nočná teplota 3 až -1, denná 2 až 6 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 16.22 hod.

Amsterdamdážď8
Atényoblačno13
Belehraddážď8
Berlíndážď0
Bratislavadážď4
Bruseldážď9
Budapešťoblačno5
Bukurešťzamračené1
Frankfurtdážď8
Helsinkioblačno-4
Istanbulzamračené7
Kodaňdážď2
Kyjevsneženie-2
Lisabonpolooblačno19
Londýndážď7
Madridslnečno19
Moskvaoblačno-2
Oslooblačno0
Paríždážď9
Prahadážď3
Rímzamračené16
Sofiazamračené5
Štokholmpolooblačno-2
Varšavasneženie0
Viedeňdážď6
Záhrebzamračené9
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.