Hospodársky denník
USD31,563 Sk
EUR40,671 Sk
CHF25,979 Sk
CZK1,246 Sk
  Utorok  13.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

U meteosenzitívnych ľudí očakávame mierne zvýšenie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy, jaziev, prípadne starších poranení. Vyššia môže byť záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a k nespokojnosti, k nervozite, podráždenosti, únave, prípadne k depresívnym stavom, k zníženiu tolerancie telesnej a duševnej námahy a schopnosti koncentrácie. Zajtra očakávame čiastočný ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Doznievať môžu dýchacie ťažkosti a bolesti hlavy, sklon k depresívnym stavom u psychicky labilných ľudí.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, na strednom a východnom Slovensku na mnohých miestach sneženie, v nížinách aj dážď so snehom alebo dážď. Na západe prechodne zmenšená oblačnosť a len ojedinele občasný dážď alebo prehánky. Najvyššia teplota -1 až 3, na juhozápade okolo 5 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6 m/s, na juhozápade prechodne 8 až 10 m/s. Na východe prevažne iba slabý južný vietor. Maximálna teplota vo výške 1500 m okolo -2 stupne.n V stredu bude prevažne zamračené a na mnohých miestach dážď alebo dážď so snehom, na horách sneženie. V priebehu dňa na juhozápade a juhu územia zmenšená oblačnosť a zrážky len ojedinele. Nočná teplota 3 až -1, na severe a východe do -3, denná teplota 1 až 5 stupňov, na severe miestami slabý mráz. n Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami prehánky, asi od 1200 m snehové. Nočná teplota 3 až -1, denná 2 až 6 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 16.22 hod.

Amsterdamdážď8
Atényoblačno13
Belehraddážď8
Berlíndážď0
Bratislavadážď4
Bruseldážď9
Budapešťoblačno5
Bukurešťzamračené1
Frankfurtdážď8
Helsinkioblačno-4
Istanbulzamračené7
Kodaňdážď2
Kyjevsneženie-2
Lisabonpolooblačno19
Londýndážď7
Madridslnečno19
Moskvaoblačno-2
Oslooblačno0
Paríždážď9
Prahadážď3
Rímzamračené16
Sofiazamračené5
Štokholmpolooblačno-2
Varšavasneženie0
Viedeňdážď6
Záhrebzamračené9
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.