Hospodársky denník
USD31,885 Sk
EUR40,641 Sk
CHF25,994 Sk
CZK1,248 Sk
  Streda  14.Januára 2004

Cesty odovzdali, peniaze nie

Situácia na cestách, najmä II. a III. triedy, sa veľmi rýchlo zhoršuje

Takmer 30 % ciest na Slovensku v dĺžke 5270 kilometrov je v stave, ktorý si vyžaduje neodkladnú opravu alebo súvislú údržbu. V samotnom roku 2002 stúpol počet ciest v nevyhovujúcom stave o 150 km. Cyklickosť opráv ciest pritom dlhodobo zaostáva pre nedostatok finančných prostriedkov. Vláda preto na návrh ministerstva dopravy schválila, aby sa v tomto roku zvýšili bežné výdavky na správu a údržbu ciest a diaľnic o 465 mil. Sk, na druhej strane sa o rovnakú sumu znížia kapitálové výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. S prihliadnutím na havarijné stavy, povodňové škody a výstupy zo systému hospodárenia s vozovkami, v minulom roku neodkladne vykonali opravy ciest v dĺžke 500 km. Z ciest I. triedy v celkovej dĺžke vyše 3220 km je v nevyhovujúcom stave 768 km, čiže takmer 24 %, pričom havarijný stav je podľa rezortu dopravy na úsekoch v dĺžke 69 km. Ciest II. triedy je v nevyhovujúcom stave viac ako 38 %, čiže 1382 km. Havarijný stav je na úsekoch v dĺžke 178 km. Z ciest III. triedy v dĺžke 10 396 km je v nevyhovujúcom stave 3120 km a v havarijnom stave 478 km, čo je takmer 5 %. Havarijný stav charakterizuje nevyhovujúca únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie vozovky. Situácia na cestách sa pritom ďalej zhoršuje. V minulom roku sa napríklad na stavebné opravy ciest, ktoré zahŕňajú obnovu krytu vozoviek

nad tri cm

sa vyčlenilo len 262,9 mil. Sk, čo predpokladá opravu úsekov ciest v dĺžke 120 km. Od vzniku Slovenskej správy ciest v roku 1996 sa priemerne za jeden rok opravilo len 230 km ciest. V takomto stave sa v rámci transformácie Slovenskej správy ciest, ktorú schválila vláda začiatkom septembra 2003, previedli k 1. januáru tohto roka na samosprávne kraje všetky cesty II. a III. triedy. V závere roka minister dopravy Pavol Prokopovič a generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) podpísali so zástupcami samosprávnych celkov už aj delimitačné protokoly o prechode štátneho majetku v správe SSC na samosprávne kraje. Na tie prechádza všetok hnuteľný aj nehnuteľný majetok, ako aj zamestnanci, ktorí mali doteraz na starosti cesty II. a III. triedy. Celá „transakcia“ sa však stretáva s mimoriadnymi komplikáciami. Napríklad Trenčiansky kraj preberá približne 1500 km ciest, avšak iba 10 % pôdy pod cestami je majetkovo vyrovnaných. V Žilinskom kraji preberá samospráva 1460 km ciest II. a III. triedy, pričom 71 %

pôdy pod cestami

nie je majetkovo vyrovnaných. Banskobystrický kraj prevzal na seba najviac ciest II. a III. triedy, spolu vyše 2570 km. V Prešovskom prešlo pod zriaďovateľskú pôsobnosť kraja vyše 2480 km. Hlavným problémom prevodu sú peniaze, pretože technika, ktorú samosprávne celky prevzali, je zastaraná a viac ako jedna tretina ciest II. a III. triedy je v nevyhovujúcom stave, čo by bolo treba razantne zmeniť. Ďalším v súčasnosti nestráviteľným „sústom“ je vyrovnanie sa s vlastníkmi pozemkov pod cestami. Zatiaľ ministerskí úradníci vhodné riešenie nenašli, pretože na kompletné majetkové vyrovnanie pod cestami treba podľa výpočtov, približne 10 mld. Sk, na ktorých sa až 8 mld. Sk podieľajú práve cesty II. a III. triedy. Na to, samozrejme, nemáme a ani dlho nebudeme mať. Navyše aj zákon o finančnej decentralizácii, ktorý samospráve zverí časť výberu daní, bude na svete až v marci 2004. Všetko sa skutočne robí v hodine dvanástej, ba často až po nej, pritom v zmysle zákona je už

dva roky jasné,

že spomínané kompetencie k 1. 1. 2004 prejdú na samosprávne kraje. Oneskorením prác na príprave prechodu a kolíziou viacerých zákonov, ktorých uplatnenie sa neraz vzájomne doslova vylučuje, došlo k situácii, že od 1. januára kompetencie síce na samosprávne kraje prešli, ale peniaze na správu a údržbu ciest zatiaľ v potrebnom množstve nemajú. Ak ministerstvo dopravy nedodrží slovo a do 31. januára nevyčlení dohodnutú desatinu nákladov na údržby ciest z minulého roka, tak by bola ohrozená nielen zimná údržba ciest, ale aj priamo mzdy cestárov.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.