Hospodársky denník
USD32,021 Sk
EUR40,562 Sk
CHF25,971 Sk
CZK1,244 Sk
  Štvrtok  15.Januára 2004

Udomácni sa v Žiline?

Aj keď definitívne rozhodnutie juhokórejskej automobilky Hyundai o výstavbe nového závodu ešte nie je známe, v médiách sa v posledných dňoch množia správy, že konečnou zástavkou pre Kórejčanov bude Slovensko. Ako prvá túto informáciu priniesla v utorkovom vysielaní Slovenská televízia a včera zo zdrojov blízkych juhokórejskej automobilky ju potvrdila aj agentúra Reuters. Vedenie Slovenskej agentúry pre rozvoj investícii a obchodu (SARIO), ktorá za Slovensko celý projekt pripravuje a rovnako aj ministerstvo hospodárstva však medializované správy popreli.

„Zdá sa, že sa Hyundai pre výstavbu svojej továrne prikloní na stranu Slovenska, hoci konečné rozhodnutie bude oznámené v polovici februára,“ citovala zdroj blízky rokovaniam agentúra Reuters. Podľa tohto bližšie nešpecifikovaného informátora sa firma „z vnútropodnikového hľadiska“ už rozhodla. Najväčšou výhodou Slovenska oproti Poľsku sú podľa neho nízke náklady na pracovnú silu. Pozorovatelia už v minulosti upozorňovali, že mzdové náklady a ponúkané investičné stimuly budú prioritou pri rozhodovaní o výstavbe novej automobilky. Definitívne slovo v otázke ponúkaných investičných stimulov však ešte nepadlo. Podľa zistení TASR v súčasnosti juhokórejskí partneri aj naďalej skúmajú podnikateľské pomery na Slovensku a preverujú možnosti potenciálnych subdodávateľov.

„Informácie zverejnené v hlavnej spravodajskej relácii STV považujem za absolútne nekorektné, ktoré nezodpovedajú skutočnému stavu a poškodzujú pozíciu Slovenska,“ ohradil sa proti medializovaným správam minister hospodárstva Pavol Rusko. Podľa šéfa SARIO Jána Bajánka rozhodnutie o investičnom vstupe do teritória strednej a východnej Európy bude zverejnené priamo najvyššími zástupcami automobilky.

Posledné správy až priveľmi pripomínajú situáciu, v ktorej sa prednedávnom ocitla Česká republika. Aj tu podľa „zaručených“ informácií sa automobilka Hyundai už rozhodla pre priemyselnú zónu v severočeskom Žatci. Nakoniec sa však Česká republika (spolu s Maďarskom) nedostala ani do užšieho výberu.

Konečné rozhodnutie juhokórejskej automobilky o umiestnení novej stredoeurópskej investície v celkovom objeme do 1,5 mld. USD sa očakáva v prvom štvrťroku 2004. Začiatok výstavby je naplánovaný v prvých mesiacoch budúceho roka. Nový závod na výrobu automobilov značky Kia by mal produkovať 300 000 áut ročne.

Marcel Laznia

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.