Hospodársky denník
USD32,021 Sk
EUR40,562 Sk
CHF25,971 Sk
CZK1,244 Sk
  Štvrtok  15.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

U meteosenzitívnych ľudí očakávame mierne zosilnenie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť sústredenia. Je sklon k nervozite, predráždenosti a k depresívnym stavom. Vyššia je záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému, ako aj náchylnosť na výskyt tráviacich ťažkostí. Popoludní predpokladáme zmiernenie nepriaznivých vplyvov počasia.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, miestami prechodne zmenšená oblačnosť. Ojedinele prehánky, prevažne vo forme snehu. Najvyššia teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Slabý, popoludní na juhozápade prevažne severozápadný vietor 6 až 10, v nárazoch miestami 15 až 20 m/s.Upozornenie: Stredisko lavínovej prevencie Horskej záchrannej služby upozorňuje na veľké lavínové nebezpečenstvo - 4. stupeň päťdielnej medzinárodnej stupnice, ktoré sa vytvorilo vo Veľkej Fatre. V ostatných pohoriach sa vytvorilo zvýšené lavínové nebezpečenstvo - 3. stupeň. n V piatok bude premenlivá oblačnosť a ojedinele snehové prehánky, cez deň od západu postupne až zamračené a sneženie. Veterno. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná -2 až 2 stupne. n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná -3 až 1 stupeň.n Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.25 hod.

Amsterdamoblačno7
Aténypolooblačno12
Belehraddážď4
Berlínsnehové prehánky1
Bratislavaoblačno4
Bruseloblačno4
Budapešťzamračené2
Bukurešťdážď2
Frankfurtzamračené5
Helsinkisneženie-4
Istanbuloblačno8
Kodaňzamračené0
Kyjevsneženie-1
Lisabonpolojasno14
Londýnzamračené7
Madridzamračené8
Moskvasneženie-4
Oslozamračené-2
Parížveľká oblačnosť9
Prahadážď2
Rímpolooblačno9
Sofiadážď2
Štokholmsneženie-2
Varšavazamračené1
Viedeňoblačno4
Záhrebdážď4
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.