Hospodársky denník
USD32,021 Sk
EUR40,562 Sk
CHF25,971 Sk
CZK1,244 Sk
  Štvrtok  15.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

U meteosenzitívnych ľudí očakávame mierne zosilnenie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť sústredenia. Je sklon k nervozite, predráždenosti a k depresívnym stavom. Vyššia je záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému, ako aj náchylnosť na výskyt tráviacich ťažkostí. Popoludní predpokladáme zmiernenie nepriaznivých vplyvov počasia.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, miestami prechodne zmenšená oblačnosť. Ojedinele prehánky, prevažne vo forme snehu. Najvyššia teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Slabý, popoludní na juhozápade prevažne severozápadný vietor 6 až 10, v nárazoch miestami 15 až 20 m/s.Upozornenie: Stredisko lavínovej prevencie Horskej záchrannej služby upozorňuje na veľké lavínové nebezpečenstvo - 4. stupeň päťdielnej medzinárodnej stupnice, ktoré sa vytvorilo vo Veľkej Fatre. V ostatných pohoriach sa vytvorilo zvýšené lavínové nebezpečenstvo - 3. stupeň. n V piatok bude premenlivá oblačnosť a ojedinele snehové prehánky, cez deň od západu postupne až zamračené a sneženie. Veterno. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná -2 až 2 stupne. n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná -3 až 1 stupeň.n Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.25 hod.

Amsterdamoblačno7
Aténypolooblačno12
Belehraddážď4
Berlínsnehové prehánky1
Bratislavaoblačno4
Bruseloblačno4
Budapešťzamračené2
Bukurešťdážď2
Frankfurtzamračené5
Helsinkisneženie-4
Istanbuloblačno8
Kodaňzamračené0
Kyjevsneženie-1
Lisabonpolojasno14
Londýnzamračené7
Madridzamračené8
Moskvasneženie-4
Oslozamračené-2
Parížveľká oblačnosť9
Prahadážď2
Rímpolooblačno9
Sofiadážď2
Štokholmsneženie-2
Varšavazamračené1
Viedeňoblačno4
Záhrebdážď4
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.