Hospodársky denník
USD32,021 Sk
EUR40,562 Sk
CHF25,971 Sk
CZK1,244 Sk
  Štvrtok  15.Januára 2004

Hektické obdobie na úradoch

V Rožňave už nový systém spolupráce so zamestnávateľmi

Výplata štátnych sociálnych dávok, sťahovanie, ale aj prechod z verejnej do štátnej služby - to sú spoločné problémy, ktorými sa v súčasnosti zapodievajú poverení riaditelia úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR). Tie vznikli od 1. januára ako nové orgány štátnej správy pre sociálne služby a služby zamestnanosti. Všetkých 45 úradov riadia zatiaľ poverení riaditelia, pretože výber sa ešte len uskutoční prostredníctvom Úradu pre štátnu službu. Mgr. Karin Bugalová z ÚPSVR Čadca má zatiaľ kanceláriu na odbore sociálnych vecí bývalého okresného úradu. V budove úradu práce sú síce priestory na to, aby sa tam mohla presťahovať aj s ostatnými pracovníkmi úseku sociálnych služieb, problémom je však ich špeciálny informačný systém. „Je to technická otázka, kedy to spravia,“ vysvetľuje a dodáva, že keď budú všetci v jednej budove, spracovanie agendy a styk s klientom bude jednoduchší. Podľa jej mienky pracovníkom nerobí problémy spracovať nové poznatky z nových a novelizovaných zákonov a sprostredkovať ich klientom. „Ľudia sú flexibilní a vedia sa prispôsobiť,“ myslí si.

Ing. Dana Lacková z ÚPSVR Rožňava si spokojne vydýchla, že sociálne dávky zvládli a zajtra už budú všetci sedieť na svojich miestach, teda aj detašované pracoviská v Plešivci a v Dobšinej. Spravili organizačné zmeny podľa novej organizačnej štruktúry a teraz „pracujeme na projektoch, na vyhľadávaní voľných pracovných miest, prepočítavame dávky sociálnej pomoci, dávky v hmotnej núdzi, mala som už druhé rokovanie so starostami, informujeme klientelu o zmenách v zákone o službách zamestnanosti, ktorý bude platiť od 1. februára, aj keď ešte nevyšiel v Zbierke zákonov“, hovorí Ing. Lacková. „Pretože sme vedeli, aké zmeny sa chystajú, už koncom minulého roka sme začali pripravovať všetko, čo sa týka voľných pracovných miest. Nahlasovanie už nie je povinné, prešli sme na vyhľadávanie a fungujeme úplne bez problémov.“ To vďaka tomu, že ešte minulý rok overovali v praxi niektoré myšlienky. „To, čo sme za posledné tri-štyri mesiace minulého roka začali skúšať a skúšobne sledovať, chceme teraz rozpracovať do projektov. Myslím si, že v tomto smere sme dobrí,“ podotkne. Veď ide o úplne iný druh spolupráce so zamestnávateľmi pri vyhľadávaní voľných pracovných miest a umiestňovaní zamestnancov. „Už pol roka sme si vlani odskúšavali burzy práce,“ hovorí ďalej o tom, čo sa im osvedčilo. „Robíme tiež efektívnejšie výberové konania,“ uvedie, a potom konkretizuje: „Pracujeme s klientom individuálne, spracúvame individuálny profesijný životopis, ktorý vkladáme do katalógov. Tie sú potom podkladom pre zamestnávateľov, aby si vyhľadali človeka, ktorý je najvhodnejší na dané pracovné miesto.“ Vzápätí dodá: „Teraz už len zohnať na to financie, aby sme to mohli robiť vo veľkom a možno aj s inou technikou, než nám poskytujú naše bežné možnosti...“ Zostáva vari dodať, že ide o oblasť, v ktorej je z 10-tisíc nezamestnaných viac ako 6,5 tis. tých dlhodobo nezamestnaných a okolie pracovnými príležitosťami neoplýva.

Ako uviedla Ing. Lýdia Leskovská z ÚPSVR Nitra, najväčší problém vidí v tom, že ÚPSVR Nitra sídli v šiestich budovách. Od 1. januára pribudol bývalý okres Zlaté Moravce, čo predstavuje jedno detašované pracovisko, ďalšie je vo Vrábľoch. „Zastrešujeme teraz 95 obcí, takže sme jedným z najväčších úradov na Slovensku,“ hovorí. „V samotnej Nitre sedíme momentálne v troch budovách, v jednej je servis sprostredkovania, v druhej budove je hospodárska činnosť ako ekonomika práce a pod., v tretej, bývalej budove okresného úradu, je stále odbor sociálnych vecí.“ Znamená to, že informatici musia všetky tri budovy zabezpečiť aj softvérovo aj hardvérovo. „Aby to fungovalo,“ prízvukuje a vysvetľuje ďalej: „Zlaté Moravce sú zatiaľ v dvoch budovách, bývalom úrade práce a bývalom okresnom úrade. Vo Vrábľoch, našťastie, sídlia na jednom poschodí v budove mestského úradu, tí sa, chvalabohu, sťahovať nebudú.“ V Nitre by sa mali presťahovať do budovy bývalého okresného úradu, ale je to podmienené viacnásobným sťahovaním. Najprv treba uvoľniť priestory pre tých, ktorí majú odísť odtiaľ a aj pre tých, čo ich uvoľnia, treba zabezpečiť voľné miestnosti. Ing. Leskovská to odhaduje na obdobie medzi marcom a májom, je však presvedčená, že vládou stanovený termín - do konca júna - iste dodržia. „Je to dosť hektické, zmien je priveľa,“ vraví, aj keď na druhej strane chváli zamestnancov, že to zvládajú veľmi dobre. „Samozrejme, pracovný čas nám nekončí o šestnástej hodine, ľudia zostávajú v práci alebo odchádzajú domov s novými zákonmi a novými metodikami, ktoré dostávame z ústredia. A každý deň človek naďabí na nejaký problém, ktorý treba konzultovať,“ vysvetľuje fakt, že zákony nie sú jednoznačne formulované a nie na každú situáciu v živote v ňom nájdu odpoveď. „Sme však veľmi dobrý kolektív, konzultujeme vzájomne a snažíme sa problémy vyriešiť. Zatiaľ sme nemali sťažnosti zo strany občanov, iste aj vďaka tomu, že ľudia sú dostatočne informovaní z médií.“

JUDr. Michal Komara z ÚPSVR Spišská Nová Ves si želá, aby klienti, ktorí sú nezamestnaní a sociálne odkázaní, nepocítili zmenu vo výkone nového úradu v negatívnom zmysle, ale predovšetkým pozitívne. „V týchto dňoch bolo prioritou, aby štátne sociálne dávky a dávky sociálnej pomoci boli vyplatené poberateľom v určených termínoch. Dúfam, že sa nám to podarí.“ Aj tento úrad čaká dislokácia jednotlivých pracovísk a ich zabehnutie. Avšak: „V takejto inštitúcii, ktorá bude zamestnávať viac ako 235 zamestnancov, sa nedá vydýchnuť. Stále sme v strese, napätí, to je osud všetkých zamestnancov.“ Úrad bude mať šesť pracovísk v dvoch bývalých okresoch, Spišská Nová Ves a Gelnica. Ide o to, aby klienti nemuseli cestovať a mať zbytočné náklady. Pracoviská druhého stupňa sú v Kluknave, Nálepkove a Krompachoch, ďalšie v Gelnici, to by malo mať od 1. februára pod jednou strechou služby zamestnanosti i sociálne služby. V Spišskej Novej Vsi ide a aj naďalej pôjde o dve pracoviská vzdialené od seba iba 200 metrov. Dr. Komara v nich však chce pracoviská usporiadať tak, aby tie, ktoré majú bezprostredný kontakt s klientom, boli pod jednou strechou. Ako vraví, na to, čo ich čaká, predovšetkým obrovské januárové nápory nezamestnaných, sa pripravovali už koncom roka. „Zvládli sme to,“ myslí si a dokazuje to napríklad aj tým, že novoevidovaný nezamestnaný vybaví na jednom mieste aj dávku v nezamestnanosti, pretože aj zamestnanci Sociálnej poisťovne, ktorí majú na starosti túto agendu, sídlia v Krompachoch a v Gelnici zatiaľ v tej iste budove, v Spišskej Novej Vsi im poskytnú tlačivá a informácie u nás a vybavia dávku v nezamestnanosti. „Postupne sa to utrasie,“ hovorí optimisticky. A možno by jemu aj iným, ktorí pôsobia v službách zamestnanosti dlhší čas, chýbalo, keby po istom období pokoja nedošlo k ďalším zmenám...

Ešteže sú ľudia zanietení pre svoju prácu a majú na mysli, že ich klienti potrebujú predovšetkým pomoc.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.