|
|||||||||||||||||
Piatok 16.Januára 2004 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Takmer storočie na trhuNávrat nie je ovplyvnený len globalizáciou Čedok ako najstaršia cestovná kancelária pôsobí na teritoriálnom trhu od roku 1920. Skratka Čedok bola prvýkrát použitá v roku 1926 a okamžite sa stala symbolom novátorstva a úspechu, o čom svedčí aj skutočnosť, že prežila všetky spoločenské režimy uplynulých osemdesiat rokov i rozdelenie Československa. V polovici tridsiatych rokov si Čedok udržiaval silnú pozíciu na domácom trhu cestovných služieb aj ako spoľahlivý partner zahraničnej turistiky smerujúcej do Československej republiky. Poskytoval zmenárenské služby i predaj cestovných lístkov. V roku 1993 sa Čedok rozdelil na dve od seba nezávislé časti. Česká si ponechala značku Čedok a slovenská je ďalej označovaná ako Satur. V roku 1994 sa Čedok zmenil na akciovú spoločnosť a pod kontrolou Československej obchodnej banky (ČSOB štartuje úsporný program. V roku 1995 Čedok sprivatizovala spoločnosť Unimex Group. Súčasťou reštrukturalizácie bola redukcia pobočiek na súčasných 33 a rozšírenie siete externých (tzv. províznych) predajcov. Počet zamestnancov zredukovali z 1000 na 370. Služieb Čedoku každoročne využíva viac ako pol milióna domácich i zahraničných klientov. V roku 2000 začal Čedok expanziu kapitálovým vstupom do charterovej leteckej spoločnosti TVS. Na začiatku tohto roka vstúpila do cestovnej kancelárie ESO Travel, ktorá je špecialistom na exotiku. V zahraničí má desať vlastných zastúpení. Návrat Čedoku na slovenský trh je nielen odzrkadlením globalizačného procesu, ktorý hýbe v súčasnosti svetom, ale aj odrazom situácie na trhu. Slovensko každoročne navštevuje čoraz viac českých turistov, pričom na Slovensku dosiaľ stále absentuje väčší rozsah informácií o turistických cieľoch v Českej republike. Podľa Adriana Siekela by novozaložená majetková účasť Čedoku mala tento stav zlepšiť. Nový katalóg Čedok Slovakia totiž obsahuje aj ponuku vybraných rekreačných zariadení, pričom ďalšou špeciálnou ponukou sa myslí i na tých, ktorým chýba česká kultúra. Na Slovensku by tak mala byť obohatená ponuka zájazdov na kultúrne podujatia v Prahe a ostatných českých mestách. Čedok by rád zaplnil medzeru v súčasnej ponuke a posilnil pozície organizovaného cestovného ruchu. Veď do Českej republiky cez cestovné kancelárie vycestovalo ročne len okolo šesťtisíc turistov, a to je skutočne málo. (do/tu) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |