Hospodársky denník
USD32,252 Sk
EUR40,771 Sk
CHF26,085 Sk
CZK1,251 Sk
  Piatok  16.Januára 2004

Automaty na cestovné lístky

Mobilný telefón môže mať aj netradičné využitie

V nemeckom regióne Vogtland si od februára 2004 cestujúci budú môcť kúpiť svoj lístok na autobus a vlak aj cez mobilný telefón. Účelové združenie verejnej osobnej dopravy regiónu Vogtland so sídlom v Auerbachu nedávno začalo s budovaním skúšobného riešenia. Dopravný podnik očakáva od tohto „automatu na lístky do vrecka“ zníženie nákladov, rast príjmov a vyššiu mieru viazanosti zákazníkov. Keďže v regióne Vogtland a v tzv. regióne EgroNet sú cestujúci prepravovaní cez hranice medzi Nemeckom a Českom, je tento projekt podporovaný zo strany EÚ dotáciou vo výške približne jedného milióna EUR. Do apríla 2004 bude, v rámci skúšobného projektu systém testovať 350 vybraných osôb. V oblasti medzi Českom a tromi nemeckými spolkovými krajinami Bavorsko, Durínsko a Sasko budú k dispozícii okrem klasického papierového cestovného lístka tiež dve „tele“ alternatívy.

V prvej alternatíve po tom, čo si cestujúci nahral do svojho mobilného telefónu s podporou Javy patričný softvér, si objedná cestovný lístok pomocou klávesnice a menu svojho mobilného telefónu. V menu zadá počet cestujúcich, požadovanú destináciu a druh svojho „tele“ lístka - od jednorazového až po ročný cestovný lístok je možné všetko. Po objednávke sa na telefóne objaví potvrdenie o zaplatení. Samotný virtuálny cestovný lístok je umiestnený na serveri, ku ktorému má prístup len revízor.

V druhej alternatíve si cestujúci objedná cestovný lístok telefonicky. Automatické zariadenie na príjem objednávky po prvý raz využíva nový špeciálny softvér na rozpoznávanie hlasu, vyvinutý v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom. Tento softvér dokáže z vyslovených ucelených viet vybrať tie prvky, ktoré sú relevantné pre objednávku. Takto odpadá siahodlhá navigácia cez hlasové menu.

V skúšobnom riešení sa platba za cestovný lístok realizuje formou inkasa z bankového účtu, v budúcnosti sa do systému bude integrovať bezpečnejšia a pre zákazníka priateľskejšia forma platby priamo cez telefónny účet, kreditnú alebo debetnú kartu. Mobilný portál ponúka okrem toho aj dodatočné služby, napr. informácie o cestovnom poriadku. Trhový potenciál pre riešenia tohto druhu je nesmierny. Len v samotnom Nemecku existuje okolo 400 podnikov v oblasti verejnej regionálnej dopravy, z toho 75 stredných až veľkých dopravných združení.

(jz)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.