CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieVyššia intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť slabo zníženú schopnosť rýchlych a presných reakcií, horšiu telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Pretrváva vyšší sklon k bolestiam hlavy, často migrenózneho pôvodu a k výskytu astmatických záchvatov. Vyskytovať sa môžu aj rôzne subjektívne fyzické aj psychické ťažkosti (malátnosť, nespokojnosť, únava a pod.).Zajtra pretrvávanie mierne nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)n Dnes bude polojasno až oblačno, na severe miestami slabé sneženie. Popoludní od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a na severozápade neskôr občasné sneženie. Najvyššia teplota 0 až 4, na juhozápade miestami až 6 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, na horách juhozápadný 8 až 12 s nárazmi 15 až 20 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -5 stupňov.n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie, v nížinách prechodne dážď so snehom. Nočná teplota -2 až -6, denná teplota -1 až 3 stupne. n V nedeľu bude polooblačno až oblačno a lokálne snehové prehánky najmä na severe a východe. Veterno. Nočná teplota -2 až -6, v údoliach okolo -9, denná teplota -4 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.26 hod.Amsterdam | dážď | 6 |
Atény | polooblačno | 13 |
Belehrad | jasno | 3 |
Berlín | dážď | 3 |
Bratislava | oblačno | 5 |
Brusel | dážď | 5 |
Budapešť | oblačno | 6 |
Bukurešť | zamračené | 3 |
Frankfurt | dážď | 5 |
Helsinki | oblačno | -3 |
Istanbul | polooblačno | 8 |
Kodaň | dážď | 4 |
Kyjev | sneženie | 0 |
Lisabon | polojasno | 14 |
Londýn | dážď | 5 |
Madrid | zamračené | 8 |
Moskva | zamračené | -4 |
Oslo | zamračené | 0 |
Paríž | dážď | 7 |
Praha | dážď | 1 |
Rím | polooblačno | 13 |
Sofia | oblačno | 2 |
Štokholm | oblačno | 1 |
Varšava | zamračené | 1 |
Viedeň | zamračené | 2 |
Záhreb | zamračené | 10 |
Ženeva | dážď | 5 |
|
|
|