Hospodársky denník
USD32,252 Sk
EUR40,771 Sk
CHF26,085 Sk
CZK1,251 Sk
  Piatok  16.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Svet je naším trhom

Nie je ani jednoduchá, ani bezbolestná cesta k prosperite Slovenska. Hľadáme prácne spôsoby preniknutia do povedomia širokej svetovej verejnosti, budujeme svoj imidž. So striedavým úspechom. Ako by sme si ešte stále neverili, aj v prípadoch, keď máme svetu čo ponúknuť. Prezentácia našej krajiny je mimoriadne dôležitá. A keď niekto vyčituje príliš optimistické hodnotenie našej ekonomickej reformy z vlastných radov, mal by si uvedomiť, ako málo skutočne serióznych informácií o nás vo vyspelých priemyselných krajinách je.

Informácie sa stávajú vskutku kľúčovým prvkom konkurenčnej výhody. Riadenie toku informácií je síce základnou zložkou práce marketingových oddelení, to však všetko nezachráni. Zle poňatá propagácia totiž môže spôsobiť viac škody ako úžitku.

Západní investori, aj keď si už nejaké cestičky k nám našli, ešte stále Slovensko iba objavujú. Mnohé zahraničné cesty ekonomických ministrov do sveta vyniesli viaceré konkrétne ponuky aj v minulosti, mnohé sa ukazujú aj teraz. Ide teraz už iba o to, ako efektívne ich dokážeme využiť. Ak však chceme tieto ponuky vskutku zúročiť, musíme veľmi konkrétne predstaviť vlastné projekty, stanoviť jasné podmienky. S konštatovaním, že včasná informácia a komunikácia je samozrejmosťou, by sme nevystačili, ak by sme zostali iba pri deklarovaní tejto zásady.

Mnohé slovenské podniky sa pokúšajú oživiť svoje výrobné programy, hľadajú si vlastnú cestu na zahraničné trhy. Mnohí malí a strední podnikatelia investujú nemalé finančné prostriedky, aby sa mohli zúčastniť na medzinárodných veľtrhoch a výstavách. Našich remeselníkov už poznajú v Mníchove, potravinárov v Taliansku, Nemecku, strojárov v Indonézii... Potvrdilo sa, že trojuholník, výroba-obchod-zákazník, má svoje nemeniteľné zákonitosti.

Okrem takých hodnôt, akými sú o. i. hrubý domáci produkt, podiel štátnych a privatizovaných podnikov, inflácia, kúpna sila obyvateľstva, je jedným z nepriamych ukazovateľov rozvoja trhového hospodárstva u nás aj neustále zvyšovanie výdavkov na reklamu. Ibaže, v chudobných slovenských ekonomických vodách najmä malí a strední podnikatelia pričasto musia znižovať práve túto položku. A tak sme hlboko pod priemerom vyspelého ekonomického sveta.

Ak však firmy budú zabúdať na propagáciu svojich zámerov a výsledkov, zastavia sa hneď na začiatku. Tvrdenia: my to nepotrebujeme, my sa predávame dobre aj bez reklám, neobstoja. Obchod je zbraň, účinná i nebezpečná. Ak sa nedokážeme pohybovať na poli obchodovania, nebudeme úspešní. Samozrejme, dnes nie je možné investovať bez rýchlych výsledkov. Aj preto je nadväzovanie nových obchodných kontaktov imperatívom dňa. Platí aj ďalší. Obchod a reklama sú spojené nádoby, je to nepretržitý dialóg na tému obrat a zisk.

Slovensko pomaly búra bariéry nedôvery. Aj vďaka tomu, že sa zastavil pokles ekonomiky. Je na nás, ako dokážeme ponúknutú šancu využiť. Musíme ešte razantnejšie budovať svoj imidž, musíme obchodovať, predávať, objavovať nové netradičné trhy. Prezentácia firiem na medzinárodných veľtrhoch a výstavách je práve taká dôležitá ako napríklad miera zisku.

- do plôšky -

Veľtrhy pomáhajú prezentovať Slovensko ako vyspelú modernú krajinu. Je dobre zopakovať si, že rozvoj výstavníctva podporí ekonomickú reformu, pretože umožňuje kontakt našich výrobcov s výrobcami celého sveta a sprostredkúva obchod. Prostredníctvom výstav a veľtrhov „prišiel“ svet k nám a my sa dostávame viac a názornejšie do povedomia zahraničnej verejnosti. Prioritným záujmom vystavovateľov je úspešné uzatváranie obchodných kontraktov a predaj vystavených exponátov. Je to však aj miesto, kde naši výrobcovia a podnikatelia majú možnosť priamej konfrontácie svojich výrobkov s vyspelou zahraničnou konkurenciou. Vývoj smeruje k tomu, aby každý veľtrh či výstava boli skutočne účinným a fungujúcim nástrojom obchodu pre tú-ktorú cieľovú skupinu nositeľov ponuky a dopytu. Špecializované veľtrhy - to je tendencia, ktorá sa prejavuje vo vyspelom svete a začína sa aj u nás. To je základ efektívnosti tohto odboru.

Počasie

Vyššia intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť slabo zníženú schopnosť rýchlych a presných reakcií, horšiu telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Pretrváva vyšší sklon k bolestiam hlavy, často migrenózneho pôvodu a k výskytu astmatických záchvatov. Vyskytovať sa môžu aj rôzne subjektívne fyzické aj psychické ťažkosti (malátnosť, nespokojnosť, únava a pod.).Zajtra pretrvávanie mierne nepriaznivých vplyvov počasia.

(zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno, na severe miestami slabé sneženie. Popoludní od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a na severozápade neskôr občasné sneženie. Najvyššia teplota 0 až 4, na juhozápade miestami až 6 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, na horách juhozápadný 8 až 12 s nárazmi 15 až 20 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -5 stupňov.n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie, v nížinách prechodne dážď so snehom. Nočná teplota -2 až -6, denná teplota -1 až 3 stupne. n V nedeľu bude polooblačno až oblačno a lokálne snehové prehánky najmä na severe a východe. Veterno. Nočná teplota -2 až -6, v údoliach okolo -9, denná teplota -4 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.26 hod.

Amsterdamdážď6
Aténypolooblačno13
Belehradjasno3
Berlíndážď3
Bratislavaoblačno5
Bruseldážď5
Budapešťoblačno6
Bukurešťzamračené3
Frankfurtdážď5
Helsinkioblačno-3
Istanbulpolooblačno8
Kodaňdážď4
Kyjevsneženie0
Lisabonpolojasno14
Londýndážď5
Madridzamračené8
Moskvazamračené-4
Oslozamračené0
Paríždážď7
Prahadážď1
Rímpolooblačno13
Sofiaoblačno2
Štokholmoblačno1
Varšavazamračené1
Viedeňzamračené2
Záhrebzamračené10
Ženevadážď5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.