Hospodársky denník
USD32,633 Sk
EUR40,786 Sk
CHF26,041 Sk
CZK1,246 Sk
  Pondelok  19.Januára 2004

Bola najdrahšia

Osud súkromnej diaľnice

Maďarský premiér Péter Medgyessy rozhodol, že vláda do konca tohto mesiaca kúpi poslednú diaľnicu, ktorá v krajine doteraz ešte zostala v súkromných rukách. Ide o diaľnicu M5 medzi maďarským hlavným mestom a 113 kilometrov vzdialenou rumunsko-srbskou hranicou. Preprava na tejto autostráde bola najdrahšou v Európe. Vláda kúpi diaľnicu od rakúsko-francúzskeho konzorcia Aka Rt. za 250 mil. EUR. Od 12. marca sa bude dať aj na tejto ceste jazdiť s diaľničnými nálepkami, ktoré sa používajú na ostatných autostrádnych úsekoch v krajine. Kým doteraz sa na M5 platilo za jednu cestu takmer 16 eur, po novej úprave sa bude dať jazdiť za 4 eur štyri dni po všetkých maďarských diaľniciach. Pokus s prevádzkovaním diaľnic súkromnými spoločnosťami sa v Maďarsku začal v roku 1994. Najprv bola v súkromnom vlastníctve diaľnica medzi Györom a rakúskymi hranicami. Maďarský štát nemal v prvej polovici 90. rokov dostatok prostriedkov na výstavbu a prevádzkovanie diaľnic, a preto sa pokúšal riešiť problém súkromnou iniciatívou. Budovanie rýchlostných komunikácií z cudzieho kapitálu však vychádzalo veľmi draho, čo sa prejavilo aj vo výške poplatkov za ich používanie. Ale ani vysoké poplatky nemohli zabezpečiť návratnosť vložených prostriedkov investorov. V roku 1999 sa preto začal v Maďarsku spätný proces. Konzorcium Aka, ktoré plánovalo dokončenie úseku od Szegedu po rumunsko-srbské hranice, rozhorčilo rozhodnutie vlády, že ho do konca budúceho roku dostavia z vlastných prostriedkov. Budovanie diaľničnej siete v Maďarsku by sa malo v nasledujúcich rokoch zrýchliť, lebo EÚ má záujem na skompletizovaní európskych cestných koridorov IV a V. Diaľnice v Maďarsku budú viesť nielen k slovinským, srbským, rumunským a slovenským hraniciam, ale aj k ukrajinskej hranici.

(TASR)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.