Hospodársky denník
USD32,663 Sk
EUR41,167 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,263 Sk
  Piatok  2.Januára 2004

Nevyužité možnosti riek

Splavniť sa dajú stovky kilometrov

Rozvoj dopravnej infraštruktúry vodnej dopravy SR je zameraný hlavne na zlepšenie plavebných podmienok na slovenskom úseku Dunaja v úseku Komárno - Budapešť. Malo by sa to realizovať naplnením rozsudku Medzinárodného súdneho dvora v Haagu, ktorý rozhodoval v spore medzi Slovenskom a Maďarskom o zmluve na výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo - Nagymaros. Ďalšie úzke miesto na Dunaji je úsek od nášho Devína po Viedeň, kde pre dostatočné plavebné hĺbky je žiaduce realizovať vodné dielo Wolfstahl. To by riešilo aj plavebné podmienky na kanálové prepojenie Dunaj - Labe - Odra. Prvá etapa by sa mala realizovať splavnením rieky Morava smerom do Českej republiky od jej ústia do Dunaja. Realizovaním vážskej vodnej cesty by sa umožnilo vodné riečne spojenie až po Žilinu. Malo by sa tak stať v rokoch 2006 až 2016 s možnosťou prepojenia na Odru v Poľsku. Po dobudovaní Vážskej vodnej cesty bude jej dĺžka 253 km. Postupné splavňovanie východoslovenských riek Bodrog, Laborec a Latorica ako národnej vodnej cesty je spojené so splavnením Tisy na maďarskom a juhoslovanskom úseku, ktoré má umožniť plavbu lodiam do východoslovenského regiónu.

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.