Hospodársky denník
USD32,663 Sk
EUR41,167 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,263 Sk
  Piatok  2.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia prekonala Audi i Mercedes

Už sme si zvykli na veľa vecí, ktoré sú dosť bizarné - či už je to let z New Yorku do Londýna za štyri hodiny, pohľad na mrakodrapy vysoké pol kilometra alebo hodinky prispôsobené vesmírnym podmienkam.

No to, čo naozaj potrebujeme, upadá niekedy do zabudnutia, a to bezpečné a cenovo výhodné cestovanie. Umožniť by nám to mali autá nižšej cenovej kategórie. Celé armády múdrych hláv konštruujú vozidlá, ktoré by nám mali splniť toto želanie. V poslednom období sa o to pokúsila spoločnosť Audi. Konštruktéri experimentovali s oceľou a hliníkom, rozhodovali sa medzí benzínom a naftou, pracovali na najšetrnejšom vstrekovaní. Z experimentu vzišiel A2 1.4 TDI, auto z hliníka dlhé 3,8 metra, s trojcylindrovým priamym vstrekovaním. Teoreticky vytvorili najlepšie podmienky pre cenovo prijateľnú jazdu. Tento „malý“ automobil so silou 75 PS však stojí 34 912 DEM. Spolu s extra vybavením (ako napríklad automatická klimatizácia, Hi-Fi, ale aj krytom batožinového priestoru) sa cena A2 blíži k 50 000 DEM. Na zákazníka, ktorý by tieto náročné inovácie zaplatil, však ľudia z Audi asi nemysleli.

Alebo sa orientovali podľa Mercedesu: 90 PS silný Mini A 170 CDI, s inovovanou, miesto šetriacou sandwichovou konštrukciou s dvojitým podvozkom stojí v základnom vybavení dokonca 35 844 DEM. To však nie je všetko. S klimatizáciou, hliníkovými ráfikmi, krytom batožinového priestoru a možnosťou nastavovania volantu sa cena tohto vozidla blíži k 44 000 DEM, čiže lepšia stredná trieda.

Obidve vozidlá sú však podľa výsledkov testov renomovaného nemeckého týždenníka Auto Bild z 1. decembra 2000 cenovo nadhodnotené. Ako sa zdá, iba jeden z troch porovnávaných automobilov spĺňa nároky zákazníkov – Škoda Fabia. Model z výrobnej haly našich západných susedov vychádza cenovo v prepočte na 31 782 DEM. Nie je to síce málo, avšak zákazník si za tieto peniaze príde na svoje: už v základnom prevedení sa môže Fabia pochváliť sériovou klimatizáciou ochladzujúcou dokonca palubnú skrinku, elektronicky ovládanými oknami, vykurované predné sedadlá. Samozrejmosťou je aj centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním. Najväčšie prekvapenie však čaká pod kapotou - nová pumpová dýzová TDI od spoločnosti Volkswagen. Tým necháva Fabia svoju nemeckú konkurenciu za sebou a výkonom sa približuje modelom GTI. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda iba za 10,5 sekundy s tachometrom do 200 km/h. Úplne inak sa správa trojcylindrový motor A2, ktorý rozvíja svoj temperament až pri 2000 otáčkach za minútu. Napriek tomu sa však tento, v teste najslabší motor so 75 PS, držal dobre. Od 90 PS silného Mercedesu nie je oveľa slabší, čo dokazujú aj hodnoty namerané v teste. Najlepšie kvality mimo mesta však má Škoda Fabia.

Ako to však vyzerá so spotrebou, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako zrýchlenie a tichý chod motora? Očakávania, ktoré boli vysoké, nedokázalo splniť ani jedno z vozidiel. So spotrebou 5,5 litra a 5,8 litra na 100 kilometrov to síce v prípade Mercedesu a Škody nie je zlé, ale hodnoty medzi 5 až 6 litrami sa dajú dosiahnuť aj s modelmi Volkswagen Golf TDI alebo Toyota Avensis D-4D. Najväčším sklamaním však bol výsledok A2. Podľa konštruktérov by mala spotreba predstavovať približne 4,3 litra na 100 km. Realita však vyzerá úplne ináč a s 5,6 litra zaostáva Audi výrazne za sľubmi konštruktérov. Niekoľko desatiniek ide síce na konto 16-palcových kolies, ktoré boli použité pri teste, avšak so sériovými pneumatikami sa výrazne zhoršuje brzdiaca dráha automobilu. Hlavným dôvodom relatívne vysokej spotreby hliníkovej konštrukcie od Audi je pravdepodobne jeho váha, ktorá sa s 1,14 tony rovná oceľovej konštrukcii Mercedesu.

Dôležitý nie je však iba výkon motora a dizajn karosérie. Nezanedbateľný je výzor a kvalita vnútorného priestoru, ako aj pohodlie. V tejto kategórii si najlepšie počínali dizajnéri z Audi, ktorého kvalita interiéru a priestorovosť presvedčí mnohých. Iba o niečo zaostal dizajn Škody, ktorá nechala Mercedes s jeho plastovým až nízkokategorickým interiérom ďaleko za sebou. Najvýraznejšie však Mercedes zaostáva za svojimi konkurentmi v zvládaní cestných nerovností. Kým Audi a najmä Škoda tieto malé „prekážky” hravo zvládajú, Mercedes si veselo poskočí. Jedna z mála vecí, ktorá sa dá Fabii vytknúť, je absencia ESP. Ani to však nebráni jej celkovému víťazstvu pri vzájomnom porovnaní. Fabia, ktorá necháva za sebou svetové značky ako Audi a Mercedes, tak to tu ešte nebolo.

(pm)

Počasie

Prevládajúce dráždivé počasie môže zvýšiť u vegetatívne labilných ľudí s nízkym tlakom krvi aktivitu a výkonnosť, u ľudí s vysokým krvným tlakom však môže podmieniť sklon k anginóznym bolestiam. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení pohybového systému, častejšie sa vyskytujú reumatické ťažkosti a bolesti hlavy, kĺbov, jaziev a starších poranení. Je možnosť zhoršenia ekzematóznych kožných ochorení. Spánok je hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Pri vegetatívnej dystónii je zvýšená potreba spánku.Zajtra predpokladáme ústup nepriaznivých vplyvov počasia v priebehu dňa.(zč)

n Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami snehové prehánky. Najvyššia teplota -4 až 0 stupňov. Na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Severný vietor 3 až 7 m/s.n V sobotu bude polojasno, miestami zväčšená oblačnosť. Na niektorých miestach občasné sneženie. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách, najmä na severe, -11 až -16 stupňov, denná teplota -4 až 0 stupňov. V nedeľu bude jasno až polooblačno, ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -7 až -12, v dolinách, najmä na severe, -14 až -19 stupňov, denná teplota -5 až -1 stupeň.Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.08 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamoblačno-1
Atényoblačno14
Belehraddážď0
Berlínoblačno-1
Bratislavaoblačno-1
Bruselzamračené1
Budapešťzamračené0
Bukurešťdážď4
Frankfurtzamračené-1
Helsinkipolojasno-2
Istanbulzamračené11
Kodaňpolooblačno-2
Kyjevsneženie-4
Lisabonslnečno14
Londýnpolooblačno3
Madridpolojasno13
Milánodážď4
Moskvazamračené0
Oslopolooblačno-7
Paríždážď3
Prahazamračené-4
Rímzamračené8
Sofiasneženie1
Štokholmpolojasno-4
Varšavasneženie-4
Viedeňoblačno-3
Záhreboblačno-1
Ženevazamračené1

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.