Hospodársky denník
USD32,663 Sk
EUR41,167 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,263 Sk
  Piatok  2.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Technické zabezpečenie letových prevádzkových služieb

Letové prevádzkové služby sú komplexné medzinárodné opatrenia zamerané na zabezpečenie bezpečnosti letovej prevádzky. Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR), štátny podnik, sú poverené vykonávať tieto služby vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky.

Hlavnými cieľmi poskytovania letových prevádzkových služieb je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, poskytovať letové informácie pre bezpečný a efektívny tok letovej prevádzky, zabraňovať zrážkam lietadiel vo vzduchu i na zemi a vyrozumievať zodpovedné orgány o lietadlách, po ktorých sa má pátrať alebo ktorým sa má poskytnúť záchranná služba a pomáhať im. Dnes nie je možné vykonávať tieto služby bez vysokokvalitného technického zabezpečenia na požadovanej úrovni, to znamená s vysokou presnosťou, pohotovosťou, so spoľahlivosťou a prakticky 24 hodín denne po celý rok. Vysoká zodpovednosť a dosah na bezpečnosť, pravidelnosť a hospodárnosť letov sú príčinou, že na zariadenia patriace do tejto skupiny sú kladené mimoriadne vysoké nároky.

V roku 2001 organizačné útvary poskytujúce služby technického zabezpečenia letových prevádzkových služieb, ako neoddeliteľná súčasť LPS SR, úspešne absolvovali certifikačný audit systému manažérstva kvality certifikačnou autoritou Det Norske Veritas. Certifikát zhody s požiadavkami normy STN EN ISO 9001 bol slávnostne odovzdaný v januári 2002. V súčasnosti sa ustavične zlepšuje vybudovaný systém. Týmto sa LPS SR zaraďuje v aplikovaní prístupu k prevádzkovaniu technických systémov medzi popredných poskytovateľov letových prevádzkových služieb v Európe.

Aplikácia systémov oznamovacej techniky, dátových komunikácií, systémov spracovania radarových informácií, letových údajov a navigačných systémov vytvára optimálne podmienky na poskytovanie kvalitných prevádzkových služieb v rozsiahlom procese riadenia letovej prevádzky a správy vzdušného priestoru.

Vzhľadom na skutočnosť, že Slovenská republika je signatárom Konvencie Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) a v roku 1997 pristúpila aj k Dohode EUROCONTROL, upravujúcej oblasť bezpečnosti leteckej dopravy, všetky technické systémy sú nainštalované, nastavované a prevádzkované v súlade s normami a odporúčaniami týchto medzinárodných organizácií. V rámci projektu európskej harmonizácie poskytovania letových prevádzkových služieb (EATMP), vedeného organizáciou EUROCONTROL, LPS SR plní stanovené ciele v požadovanom rozsahu.

Technické systémy zabezpečujúce poskytovanie letových prevádzkových služieb sa delia do štyroch skupín:

Navigačné systémy a zariadenia poskytujú polohovú informáciu bezprostredne pre posádku lietadiel. Skupina navigačných zariadení je pravdepodobne najrozmanitejšia a má za sebou relatívne dlhý historický vývoj.

Radarové systémy zabezpečujú zdroje informácií o vzdušnej situácii pre spracovanie v ďalších systémoch.

Komunikačné systémy zabezpečujú hlasové spojenie s posádkami lietadiel, ale aj jednotlivými stanovišťami letových prevádzkových služieb, a to tak na Slovensku, ako aj v susedných štátoch. V súčasnosti je to aj stále silnejúca a perspektívna skupina zariadení a systémov, zabezpečujúcich príslušné dátové prenosy.

Systémy spracovania radarových a letových dát poskytujú riadiacim letovej prevádzky vizuálnu informáciu o vzdušnej situácii so všetkými príslušnými informáciami o letoch, ako sú poloha, výška a rýchlosť jednotlivých cieľov, ich letové plány s trajektóriami a časovým harmonogramom, ale aj rôzne pomocné funkcie, ktoré umožňujú presnejšie riešiť konkrétne prevádzkové situácie. V októbri 1999 LPS SR uviedol do riadnej prevádzky jeden z najmodernejších systémov v Európe na poskytovanie letových prevádzkových služieb. Systém EUROCAT E2000 vyrobila francúzska firma Thomson - Airsys podľa špecifikácií definovaných odborníkmi LPS SR.

Úvodným projektom Európskej únie v civilnom letectve je v súčasnosti program Single European Sky (SES). Úlohou tohto programu, ktorý je v druhom čítaní Európskeho parlamentu, je zefektívnenie a sprehľadnenie nákladov v oblasti poskytovania letových prevádzkových služieb. Letové prevádzkové služby sú v súčasnosti v Európe obmedzované národnými hranicami a záujmami a nie sú schopné konkurencie v trhovom prostredí, pretože tieto služby sú svojou povahou monopolom. Súčasne dochádza k subvencovaniu najmä z príjmov za poskytovanie traťových (en-route) letových prevádzkových služieb iných činností, najmä služieb približovacích a letiskových. V prípade schválenia programu SES v Európskom parlamente sa legislatívne kroky stanú zákonne záväznými pre príslušné štáty. Poskytovatelia letových prevádzkových služieb budú musieť byť certifikovaní a budú musieť spĺňať jednotné kritériá. Ich účtovné systémy budú musieť byť dostatočne transparentné, aby bolo možné preukázať väzbu nákladov viažucich sa na konkrétny druh poskytovaných služieb v záujme predchádzania neopodstatneného subvencovania iných činností.

Vzhľadom na vysokú odbornosť a skúsenosti v oblasti prevádzky komunikačných systémov v LPS SR odborníci LPS SR dostali dôveru zabezpečovať vedenie projektu komunikačných systémov pre medzinárodný program CEATS. Program CEATS ako úvodný projekt programu Single Sky for Europe (SES) je ústredným projektom EÚ a je mu priradená aj príslušná dôležitosť. Dohodu CEATS podpísalo osem štátov: Bosna a Hercegovina, Česko, Chorvátsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovensko, Slovinsko a Taliansko. Dohoda deleguje exkluzívne v prospech EUROCONTROL-u poskytovanie letových prevádzkových služieb nad územím Slovenska nad letovou hladinou 285 (asi 9 km). Štáty dohody sa dohodli na vybudovaní strediska riadenia vo Viedni.

V kontexte programu CEATS podnik začal už v roku 1999 podnikať kroky, ktoré mali zapojiť LPS SR do procesu budovania podporných stredísk pre stredisko vo Viedni. Výsledkom aktivít je zámer vyjadrený v strategickom pláne programu CEATS umiestniť v Bratislave testovacie a vývojové stredisko systémov zabezpečujúcich prevádzku nadnárodného strediska vo Viedni.

Počasie

Prevládajúce dráždivé počasie môže zvýšiť u vegetatívne labilných ľudí s nízkym tlakom krvi aktivitu a výkonnosť, u ľudí s vysokým krvným tlakom však môže podmieniť sklon k anginóznym bolestiam. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení pohybového systému, častejšie sa vyskytujú reumatické ťažkosti a bolesti hlavy, kĺbov, jaziev a starších poranení. Je možnosť zhoršenia ekzematóznych kožných ochorení. Spánok je hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Pri vegetatívnej dystónii je zvýšená potreba spánku.Zajtra predpokladáme ústup nepriaznivých vplyvov počasia v priebehu dňa.(zč)

n Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami snehové prehánky. Najvyššia teplota -4 až 0 stupňov. Na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Severný vietor 3 až 7 m/s.n V sobotu bude polojasno, miestami zväčšená oblačnosť. Na niektorých miestach občasné sneženie. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách, najmä na severe, -11 až -16 stupňov, denná teplota -4 až 0 stupňov. V nedeľu bude jasno až polooblačno, ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -7 až -12, v dolinách, najmä na severe, -14 až -19 stupňov, denná teplota -5 až -1 stupeň.Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.08 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamoblačno-1
Atényoblačno14
Belehraddážď0
Berlínoblačno-1
Bratislavaoblačno-1
Bruselzamračené1
Budapešťzamračené0
Bukurešťdážď4
Frankfurtzamračené-1
Helsinkipolojasno-2
Istanbulzamračené11
Kodaňpolooblačno-2
Kyjevsneženie-4
Lisabonslnečno14
Londýnpolooblačno3
Madridpolojasno13
Milánodážď4
Moskvazamračené0
Oslopolooblačno-7
Paríždážď3
Prahazamračené-4
Rímzamračené8
Sofiasneženie1
Štokholmpolojasno-4
Varšavasneženie-4
Viedeňoblačno-3
Záhreboblačno-1
Ženevazamračené1

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.