Hospodársky denník
USD32,663 Sk
EUR41,167 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,263 Sk
  Piatok  2.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Teória v pohode - a čo prax?

Štát zobral do rúk opraty doteraz verejnoprávnych inštitúcií

Ak by sme mali hodnotiť ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny len podľa množstva práce, ktorú vykonalo pod vedením Ľudovíta Kaníka, podľa toho, koľko noviel i celkom nových zákonov predložilo do parlamentu, zaslúžilo by si titul úderníka (na vysvetlenie mladším čitateľom - takto nazývali v 50. a 60. rokoch pracovníkov, ktorí vysoko prekračovali pracovné normy). Ak sa napriek mimoriadnej pracovitosti minister a jeho rezort vôbec netešia obľube verejnosti, je to dané častými pochybnosťami o skutočných dosahoch novej sociálnej politiky. Tá vychádza predovšetkým z princípu motivovať občana, aby si dokázal zabezpečiť živobytie svoje a svojej rodiny predovšetkým vlastnou prácou, vlastnou aktivitou. Viaceré opatrenia sú demotivujúce vo vzťahu k čiernej práci. Napríklad daňový bonus pre rodičov či nový spôsob výpočtu dôchodku zohľadňujúci každú jednu korunu zaplatenú do dôchodkového fondu i každý jeden deň zamestnania. Občanov neteší ani racionálne zdôvodnené zvýšenie dôchodkového veku a mnohí neveria súkromným dôchodkovým správcovským spoločnostiam, ktoré majú spravovať a zveľaďovať dôchodkové úspory občanov. S čím teda konkrétne prišiel rezort práce v tomto roku?

Po niektorých viac-menej prechodných opatreniach prijatých ešte vlani, ktorými sa zmrazili sociálne príjmy predtým odvodené od výšky životného minima na pevné sumy, predložil minister ešte v závere roku 2002 novelu Zákonníka práce. Sledoval ňou dosiahnutie väčšej pružnosti trhu práce. Nad predloženou novelou viedli sociálni partneri dlhotrvajúce, no napokon plodné rokovania, ktoré dospeli do konsenzu. Parlament napokon novelu predloženú vládou schválil a je účinná od 1. júla 2003. Tým, že sa ňou zaviedli nové formy kratších pracovných časov (do 20 hodín týždenne), zjednodušila sa možnosť výpovede zamestnancovi pre nedostatočné pracovné výsledky a ponúka výber medzi výpovednou lehotou a odstupným, naozaj došlo k väčšej flexibilite v zamestnávaní. Zamestnávatelia sa neobávajú natoľko ako predtým

prijímať nových

zamestnancov, čo sa prejavilo aj na trhu práce. V treťom štvrťroku 2003, práve, keď začal platiť novelizovaný Zákonník práce, sa totiž objavil nový fenomén v zamestnanosti - prudko, až o 9 %, sa v porovnaní s tretím štvrťrokom roku 2002 zvýšil počet ľudí zamestnaných dočasne, sezónne a príležitostne. Bolo ich 122,5 tis. Celkový počet zamestnaných dosiahol 2 186,7 tis. osôb. Ide o 2,3-percentné zvýšenie zamestnanosti v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Už od začiatku roka sa tiež výrazne znižovala nezamestnanosť, aspoň pokiaľ ide o oficiálnu evidenciu úradov práce. Z viac ako pol milióna evidovaných nezamestnaných v januári 2003 (presne: 509 193), čo predstavovalo mieru evidovanej nezamestnanosti 17,71-percentnú, sa ich stav znížil o stotisíc osôb (presne na 407 074) v októbri, čo je 13,75-percentná miera nezamestnanosti. V novembri sa vzhľadom na sezónne práce začala nezamestnanosť opäť zvyšovať. O toto zníženie nezamestnanosti sa zaslúžil novelizovaný zákon o zamestnanosti, ktorý priniesol nezamestnaným rad povinností. Zároveň vtiahol do riešenia nezamestnanosti obce, ktorým

dal právo

nielen na zoznam evidovaných nezamestnaných z ich obce, ale aj na to, aby ich mohli využiť na výkon menších prác v prospech obce. Sociálnu pomoc v plnej výške (2900 Sk) mohol získať len ten na ňu odkázaný nezamestnaný, ktorý vykázal aktivitu - pracoval pre obec, aktívne si hľadal zamestnanie, v pravidelných dvotýždenných či týždenných intervaloch sa hlásil na určenom mieste, zúčastnil sa na rekvalifikácii. To, že vôbec nie všetci, ktorí boli vyradení z evidencie nezamestnaných, našli uplatnenie na trhu práce, je z čísel Štatistického úradu (ŠÚ) SR i Národného úradu prácu v podstate jasné. V istom zmysle to možno chápať aj ako „vyčistenie“ databázy, keď „šikanovaní“ nezamestnaní, ktorí chodili pracovať do zahraničia, prestali zneužívať systém, ktorý za nich platil odvody, prípadne im vyplácal aj podporu. Na druhej strane - a potvrdzujú to najmä posledné zverejnené údaje z výberového zisťovania pracovných síl ŠÚ SR - veľmi dlhodobo nezamestnaní, teda tí, čo sú bez práce už viac ako dva roky, akoby rezignovali. Stimuly a motivácie, ktoré priniesol nový systém, totiž pomáhajú tam, kde je potenciál zamestnať sa alebo pracovať. Možno povedať, že

najslabšou stránkou

rezortu bola kooperácia s inými ministerstvami. Aj keď má rezort práce na starosti nezamestnanosť a trh práce, nie je jeho úlohou vytvárať pracovné miesta. O tie sa majú zaslúžiť ďalšie rezorty. Možno ich bolo tiež treba stimulovať.

Od 1. februára však už začne platiť nový, komplexnejší zákon o službách zamestnanosti. Ten ráta s využívaním Európskeho sociálneho fondu a stanovuje celý rad nových či skôr inovovaných nástrojov aktívnej politiky. Pozitívne je, že sú definované ako nárokovateľné, pri splnení istých podmienok. Negatívne je, že v službách zamestnanosti i v sociálnych službách sa zlikvidovali verejnoprávne inštitúcie - Sociálna poisťovňa a Národný úrad práce - a transformovali sa na štátne orgány. Sociálnu poisťovňu bude od budúceho roka riadiť päťčlenná rada riaditeľov vymenovaná vládou SR, kontrolovať jej činnosť a hospodárenie bude 15-členná dozorná rada, ktorej predsedom je zo zákona minister práce, sociálnych vecí a rodiny. Jej ostatných členov volí Národná rada SR - bude v nej pôsobiť päť zástupcov, ktorých navrhnú odbory a záujmové združenia občanov, ktorí reprezentujú poberateľov dôchodkových dávok, päť zástupcov, ktorých navrhnú reprezentatívne združenia zamestnávateľov a štyria zástupcovia, ktorých navrhne vláda. Dnes

už sú známi

desiati jej členovia, NR SR zvolila štyroch kandidátov navrhnutých vládou (štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška, šéf sekcie sociálneho poistenia MPSVR SR Marek Lendacký, Michal Ondrejčák z ministerstva zdravotníctva a Anna Joštiaková z rezortu hospodárstva) a štyroch zástupcov zamestnávateľov (Tomáš Malatinský, Anton Buben, Ľudovít Paus a Václav Fabrici), no spomedzi návrhov na zástupcov poistencov zatiaľ len dvoch (podpredseda Odborového zväzu (OZ) zdravotníctva a sociálnych služieb Anton Szalay a Monika Vrábľová). Národný úrad práce ako inštitúcia dnešným dňom zaniká, jeho miesto zaujme Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny. To bude okrem služieb zamestnanosti poskytovať aj tie sociálne služby, ktoré boli dosiaľ v pôsobnosti sociálnych odborov zrušených okresných úradov. Na čele ústredia je generálny riaditeľ vymenovaný vládou. Stal sa ním ešte začiatkom decembra dlhoročný riaditeľ okresného úradu práce Košice-vidiek, člen SDKÚ, Rudolf Sokol. Ide o úrad štátnej správy riadený ministerstvom, ktorý zasa riadi novovytvorené úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Princíp samosprávy, ktorý je trendom modernej občianskej spoločnosti, sa úspešne podarilo z ústredia a úradov vylúčiť. Pre zástupcov zamestnávateľov, zamestnancov, pre predstaviteľov obecnej a regionálnej samosprávy a mimovládnych organizácií

zostalo miesto

iba v poradných komisiách ústredia a úradov. Ich názory budú mať len konzultatívny charakter. Samotný princíp zlúčenia služieb zamestnanosti a sociálnych služieb do jednej inštitúcie však stavia na racionálnej myšlienke. V praxi by sa to malo prejaviť komplexnosťou služieb a zvýšením ich kvality, klientskym prístupom. Žiaľ, k tomuto náročnému kroku sa prikročilo bez akéhokoľvek overovania, bez jediného skúšobného projektu. Pracovníci budú musieť zvládnuť nielen nový spôsob práce, ale zároveň aj obsah nových zákonov, ktoré prinášajú v prípade služieb zamestnanosti rad noviniek a v prípade sociálnych služieb úplne nanovo postavený systém. Jeho základnou myšlienkou je, že každý sa má usilovať zarobiť si na svoj život prácou. Týka sa to aj zdravotne postihnutých občanov, ktorým nepochybne samotná možnosť realizovať sa v práci dvíha sebavedomie. Nový zákon o službách zamestnanosti účinný od 1. februára 2004 síce dáva rad možností na podporu zamestnávania zdravotne postihnutých a vôbec tzv. znevýhodnených uchádzačov (patria tam napríklad aj dlhodobo nezamestnaní či ľudia nad 50 rokov), až v praxi sa však ukáže, nakoľko sa týchto stimulov podnikatelia i samotní nezamestnaní chytia. Občania v hmotnej núdzi, t. j. ktorých príjem nedosahuje

životné minimum

alebo nemajú taký majetok, ktorého predajom alebo prenajímaním sa môžu uživiť, môžu okrem samotnej dávky v hmotnej núdzi (pre jedného dospelého 1450 Sk, pre dvojicu s viac ako štyrmi deťmi 4210 Sk) získať nielen príspevok na zdravotnú starostlivosť 50 Sk, ale aj príspevok na bývanie (780 Sk pre jednotlivca a 1330 Sk pre viac spoločne posudzovaných osôb) a zaujímavý je aktivačný príspevok 1000 Sk „na podporu získania, udržania alebo zvýšenia vedomostí, odborných zručností alebo pracovných návykov s cieľom pracovného uplatnenia“. Dlhodobo nezamestnaní budú môcť poberať tento príspevok ešte aj pol roka po tom, ako sa zamestnajú (pri mzde do trojnásobku minimálnej mzdy). Na úhradu mimoriadnych výdavkov na nevyhnutné ošatenie, základné vybavenie domácnosti, zakúpenie školských potrieb pre deti a na mimoriadne liečebné náklady je možné poskytnúť aj jednorazovú dávku v hmotnej núdzi vo výške preukázaných skutočných nákladov, najviac však do výšky trojnásobku životného minima.

Najviac zmien priniesol určite nový zákon o sociálnom poistení. Priniesol zmeny v nemocenskom poistení - síce nižšie odvody pre zamestnávateľov, ale vyplácanie nemocenských dávok z fondu Sociálnej poisťovne až od 11. dňa práceneschopnosti. Prvých desať dní podľa nového zákona o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca hradí zamestnávateľ. Zmeny, ktoré siahajú ďaleko dopredu do budúcnosti, sa týkajú dôchodkového zabezpečenia. To riešia dva doteraz schválené zákony: o sociálnom poistení a o dôchodkovom sporení. Ministerstvo má v pláne rekonštruovať ešte aj tretí dôchodkový pilier. V jeho prípade sa opäť ukázala nedostatočná razancia pri kooperácii s inými rezortmi. Ministerstvo financií jednoducho

nemieni akceptovať

doterajšie daňové zvýhodnenia podporujúce tento dobrovoľný dôchodkový systém, bude teda nahradený štátnou prémiou. Doplnkové dôchodkové poisťovne preto teraz vynakladajú všetko úsilie na to, aby si svojich ohlasovanými zmenami zneistených poistencov udržali. Zákony, ktoré rezort sociálnych vecí predložil do parlamentu, predstavujú systém a sú navzájom previazané, čo treba iste hodnotiť kladne. Na druhej strane boli pripravované príliš rýchlo, takže predstavujú nebezpečenstvo v nedotiahnutých a dopredu neoverených veciach. Vzhľadom na tendenciu šetriť v celom rade prípadov predstavujú pre poistencov či pre poberateľov dávok zníženie požitkov, aj keď propagandisticky ladené vyhlásenia avizovali zásluhovosť a zlepšenie. Jeden príklad za všetky: Odstránenie stropu v nemocenských dávkach neznamená pre absolútnu väčšinu poistencov ich zvýšenie. Aj keď nie je presne daný strop tejto dávky, práceneschopný nedostane 90 % zo svojho vymeriavacieho základu ako podľa doteraz platného zákona, ale iba 55 %. A mohli by sme vymenúvať ďalej. Pretože teória a prax sú predsa len odlišné veci.

Zuzana Krútka

Počasie

Prevládajúce dráždivé počasie môže zvýšiť u vegetatívne labilných ľudí s nízkym tlakom krvi aktivitu a výkonnosť, u ľudí s vysokým krvným tlakom však môže podmieniť sklon k anginóznym bolestiam. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení pohybového systému, častejšie sa vyskytujú reumatické ťažkosti a bolesti hlavy, kĺbov, jaziev a starších poranení. Je možnosť zhoršenia ekzematóznych kožných ochorení. Spánok je hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Pri vegetatívnej dystónii je zvýšená potreba spánku.Zajtra predpokladáme ústup nepriaznivých vplyvov počasia v priebehu dňa.(zč)

n Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami snehové prehánky. Najvyššia teplota -4 až 0 stupňov. Na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Severný vietor 3 až 7 m/s.n V sobotu bude polojasno, miestami zväčšená oblačnosť. Na niektorých miestach občasné sneženie. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách, najmä na severe, -11 až -16 stupňov, denná teplota -4 až 0 stupňov. V nedeľu bude jasno až polooblačno, ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -7 až -12, v dolinách, najmä na severe, -14 až -19 stupňov, denná teplota -5 až -1 stupeň.Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.08 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamoblačno-1
Atényoblačno14
Belehraddážď0
Berlínoblačno-1
Bratislavaoblačno-1
Bruselzamračené1
Budapešťzamračené0
Bukurešťdážď4
Frankfurtzamračené-1
Helsinkipolojasno-2
Istanbulzamračené11
Kodaňpolooblačno-2
Kyjevsneženie-4
Lisabonslnečno14
Londýnpolooblačno3
Madridpolojasno13
Milánodážď4
Moskvazamračené0
Oslopolooblačno-7
Paríždážď3
Prahazamračené-4
Rímzamračené8
Sofiasneženie1
Štokholmpolojasno-4
Varšavasneženie-4
Viedeňoblačno-3
Záhreboblačno-1
Ženevazamračené1

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.