Hospodársky denník
USD32,994 Sk
EUR40,794 Sk
CHF25,983 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  20.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Očakávame zintenzívnenie nepriaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšené budú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Prevláda záťaž u pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím a u ľudí s ochoreniami dýchacieho aj tráviaceho systému. Nižšia môže byť telesná a duševná výkonnosť a schopnosť sústredenia. Zvýšená je náchylnosť na nervozitu, predráždenosť, depresiu a celkové nepríjemné telesné a duševné pocity.Zajtra predpokladáme pozvoľný ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie. Popoludní na západe ustávanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia teplota -2 až 2 stupne. Južný až juhozápadný vietor 2 až 5 m/s. Popoludní v západnej polovici územia severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -7 stupňov.n V stredu bude polooblačno až oblačno, miestami snehové prehánky, najmä na severe a východe. Veterno. Veľmi chladno. Nočná teplota -4 až -8, v horských dolinách okolo -10, denná -7 až -3 stupne.n Vo štvrtok bude prevažne polooblačno, na severe a východe ojedinele snehové prehánky. Naďalej veľmi chladno. Nočná teplota -7 až -11, v dolinách -12 až -16, na severe miestami aj chladnejšie, denná -8 až -4 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.32 a zapadne o 16.32 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.