Hospodársky denník
USD32,994 Sk
EUR40,794 Sk
CHF25,983 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  20.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zatienili zahraničné zájazdy

Veľtrh a výstavy cestovného ruchu boli teraz mimoriadne úspešné

Záver minulého týždňa patril cestovnému ruchu. Na bratislavskom výstavisku Incheby sa konal 10. ročník medzinárodného veľtrhu ITF Slovakiatour, 11. ročník medzinárodnej výstavy Danubius Gastro a ďalších výstav súvisiacich s trávením voľného času a cestovaním. „Samotný veľtrh rastie,“ odpovedá na našu otázku Ing. V. Veteška, podpredseda NR SR, ktorý ako podnikateľ sa v minulosti prezentoval ako vystavovateľ už niekoľkokrát. Podľa neho to znamená, že ľudia investujú do cestovného ruchu, pretože je to významné odvetvie ekonomiky. Zároveň poukazuje na negatívne stránky, ktoré, ako hovorí, sa môžu stať silnými stránkami našej ekonomiky. „Je to príjazdový cestovný ruch“ a dodáva, že v minulom roku podľa predbežne známych údajov znova klesol počet návštevníkov Slovenska. ITF Slovakiatour 2004 dopadol veľmi dobre. Na ploche 20-tisíc štvorcových metrov sa prezentoval na úrovni porovnateľnej s európskou veľký počet touroperátorov. Prišiel aj hojný počet štátnych marketingových agentúr cestovného ruchu zo zahraničia. V porovnaní s minulým rokom zmohutnela výstava regiónov. Česká republika poskytla veľtrhu záštitu a bolo to cítiť práve na regionálnej prezentácii. Domácu ponuku predsa len zatienila veľkoleposť ponuky zahraničných zájazdov. „Výjazdová turistika podporuje rozvoj cudzích ekonomík,“ hodnotí V. Veteška a dodáva, že nie je proti medzinárodnej ekonomickej spolupráci, ale záleží mu na tom, aby priemysel cestovného ruchu

priniesol zisky

u nás doma. „Prezentácia zahraničia predstihuje domácu. Je to dané tým, že samotná účasť na tomto veľtrhu je dosť drahá,“ hovorí V. Veteška a pochvaľuje, že v tejto súvislosti je povzbudzujúce, že regióny sa prezentujú vo väčšej miere. „Je to základ toho, že v budúcnosti, keď ešte podporíme podnikateľov, cestovný ruch prinesie peniaze našej ekonomike,“ optimisticky hľadí do budúcnosti podpredseda parlamentu.

Podnikatelia v cestovnom ruchu zaiste radi privítajú už roky sľubovanú podporu, ktorá sa cestovnému ruchu, žiaľ, dostáva len zriedka. Tohtoročný veľtrh a výstavy cestovného ruchu, gastronómie a trávenia voľného času potvrdili, že cestovný ruch to nie sú len cestovné kancelárie a hotely, ale je to celá škála podnikateľských aktivít a infraštruktúry, za ktorej „fungovanie“ by mal niekto mať zodpovednosť - nielen na úrovni regiónu, ale aj na národnej úrovni.

Skutočnosť, že umenie jesť a piť má tiež svoje praktické stránky, ukázala medzinárodná výstava Danubius Gastro a súbežné výstavy Exposhop a Gastropack. K vystavovateľom patrili nielen potravinári, ale aj obchodníci, výrobcovia gastronomickej techniky a technológie, výrobcovia obalov a, samozrejme, aj kuchári, cukrári a barmani, vďaka ktorým zažívame

umenie gastronómie

aj cez svoje žalúdky. Ako spotrebitelia sme rok čo rok náročnejší a ako výrobcovia to máme rok čo rok ťažšie. „Je to síce drahé,“ opisuje novú gastronomickú techniku spoločnosti Monticor Anna Ševčíková z Motela Skalka z Kysuckého Nového Mesta. „V reštauračnom stravovaní ide všetko dopredu, vstupom do EÚ nároky na hygienu stúpajú. Samozrejme, že aj zákazník chce za to, čo zaplatí, dostať kvalitné jedlo. Nová technológia je drahá, ale prináša kvalitu a v konečnom dôsledku úsporu nákladov. Je rozdiel, či človek stratí pri mäse 40 % alebo len 10 - 12 % z jeho hmotnosti,“ zvažuje cenovú úroveň kuchynského zariadenia A. Ševčíková. Plneniu noriem správnej výrobnej praxe HACCP (nadväzuje na potravinársky kódex a pomáha dodržiavaniu hygienických požiadaviek v rámci technológie výroby jedla) zaiste pomôže aj správna baliaca technika. S ňou prišla na gastronomickú výstavu spoločnosť Technoobal Šaľa, dcérska spoločnosť českej firmy Technology. Že sa prezentácia na výstave oplatí, hovorí prítomnosť aj ďalších troch sesterských firiem, ktoré spolu zabezpečujú dodávky baliacej techniky talianskej firmy MInifacture po celom Slovensku. „Naše výrobky zaujímajú hlavne pekárov, cukrárov, ale aj tlačiarov, jednoducho tých, ktorí potrebujú baliť. Dokonca aj do misiek s pridaním inertného plynu, ochrannej atmosféry,“ hovorí zástupca firmy František Swiety. Výstava Danubius Gastro zaujala mnohých odborníkov. Na to, že do súčasných rozmerov dorástla aj

vďaka mliekarom,

ktorých zväz podporoval túto gastronomickú výstavu už od začiatku, netreba zabúdať. V tomto roku síce menej, ale aj tak to boli štyri mliekarenské spoločnosti zo Slovenska. Na otázku, ako sa darí v podnikaní, hovorí manažér marketingu Tvrdošínskej mliekarne Ing. Pavol Kubiš: „Sme špecializovaní na výrobu prírodných a parených syrov (syrových korbáčikov a parenice), uznávaných v Európe. Exportné číslo máme schválené už od roku 1996 a v decembri 2003 sa nám podarilo toto číslo obhájiť. Vyvážame do celej Európy. V súčasnosti pripravujeme na uvedenie nový druh výrobku - syr eidamského typu Kastelán. Je vyrábaný novou technológiou s novou výnimočnou chuťou. Má kruhový tvar a európsky štandard.“ Tvrdošínska mliekareň má len malú spoluúčasť zahraničného kapitálu. Napriek tomu sa presadili na zahraničnom trhu a prezentujú slovenskú gastronómiu nielen doma, ale aj v zahraničí a takto nepriamo lákajú potenciálnych klientov pozrieť si kraj, kde sa táto chutná pochúťka vyrába. „Mravčou prácou v marketingu sa dá dosiahnuť veľa,“ prezrádza P. Kubiš. Nie nadarmo, veď v prvom rade obal komunikuje so zákazníkom a rozhoduje o tom, či si ho kúpiť alebo nie.

Podpora odbytu bola hlavným dôvodom rozhodnutia o účasti na gastronomickej výstave spoločnosti Perkins z Popradu. Danka Kleinová, manažérka marketingu, nás ochotne informuje: „Účasť na každej výstave je veľmi dôležitá. Obchodné reťazce požadujú len žiadaný tovar a výstava je miestom, kde sa verejnosť môže oboznámiť s celým sortimentom výroby. Nevyrábame len majonézy. V súčasnosti je to aj kečup miešaný za studena, ktorý má lepšiu chuť a konzistenciu. Portfólio spoločnosti Perkins je bohaté a obsahuje mnoho výrobkov vhodných pre dovolenkárov,

ktorí si chcú variť,

ale nestrácať pritom veľa času. V lete chutí aj majonéza. Dnes sa už spotrebitelia naučili, že musia dodržať chladiarenský reťazec, ktorý sprevádza výrobok už od výroby cez jeho dodávku do obchodnej siete. Práve vďaka novým spotrebiteľským návykom Perkins takmer odbúral v odbyte sezónnosť. K tomu prispieva aj výstava Danubius Gastro, na ktorej sa v tomto roku v sortimente ťnápojeŤ početne predstavovali výrobcovia vína a kávy.“ Dnes už členovia Zväzu výrobcov vína na Slovensku pochopili, že sa musia prezentovať fyzicky každý sám so svojou značkou,“ hovorí jeho výkonný riaditeľ Miloš Ševčík. Vďaka ich rozhodnutiu prezentovalo šesť výrobcov v spoločnom stánku 60 slovenských vín a ďalšie mohli záujemcovia ochutnať v rámci Vínnej cesty v stánku Malokarpatského regiónu. Dobré víno znásobuje dobrý pocit z jedla. To je to, čo potrebuje domáca gastronómia, aby prilákala návštevníka k opakovanej návšteve. To je to, čo dosiaľ mnohým gastronomickým zariadeniam chýba, predovšetkým vo vzťahu k príjazdovej turistike, o ktorej sa zmienil aj podpredseda NR SR V. Veteška, človek, ktorý dokáže

využiť negatíva

pre tvorbu kladných stránok našej ekonomiky. Robia to aj vinári. Vstup do EÚ by ich mohol zastrašiť. Otvorením trhu sa stretnú s početnejšou konkurenciou dokonca aj na domácej pôde. „Veríme v kvalitu nášho vína a vieme, koho osloviť. Vieme, že v zahraničí je skupina, ktorá chce stále niečo nové. To nám pomôže postupne etablovať sa. Chceme na trhy, ktoré nemajú veľkú výrobu domáceho vína, ako napríklad Dánsko, kde je v porovnaní so Slovenskom dvojnásobná spotreba vína,“ hovorí M. Ševčík.

Rudolfa Vallová

Počasie

Očakávame zintenzívnenie nepriaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšené budú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Prevláda záťaž u pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím a u ľudí s ochoreniami dýchacieho aj tráviaceho systému. Nižšia môže byť telesná a duševná výkonnosť a schopnosť sústredenia. Zvýšená je náchylnosť na nervozitu, predráždenosť, depresiu a celkové nepríjemné telesné a duševné pocity.Zajtra predpokladáme pozvoľný ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie. Popoludní na západe ustávanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia teplota -2 až 2 stupne. Južný až juhozápadný vietor 2 až 5 m/s. Popoludní v západnej polovici územia severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -7 stupňov.n V stredu bude polooblačno až oblačno, miestami snehové prehánky, najmä na severe a východe. Veterno. Veľmi chladno. Nočná teplota -4 až -8, v horských dolinách okolo -10, denná -7 až -3 stupne.n Vo štvrtok bude prevažne polooblačno, na severe a východe ojedinele snehové prehánky. Naďalej veľmi chladno. Nočná teplota -7 až -11, v dolinách -12 až -16, na severe miestami aj chladnejšie, denná -8 až -4 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.32 a zapadne o 16.32 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.