Hospodársky denník
USD32,994 Sk
EUR40,794 Sk
CHF25,983 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  20.Januára 2004

Autododávatelia do strednej Európy

Hlboko medzi hrdzavejúcimi rúrami a kopami šrotu v ošarpanej slovenskej hliníkovej hute sa Peter Oslanec snaží zmeniť veľkú dieru v zemi na srdce nového slovenského rozmáhajúceho sa priemyslu. Oslanec, manažér nemeckého výrobcu hliníkových liatin Rautenbach, pomáha spoločnosti naplniť betónovú jamu tonami zariadení, aby vyrobil kryty pre automobilové motory.

Atraktívny mix lacnej pracovnej sily, blízkosti k západným trhom a blížiaceho sa vstupu do Európskej únie už prilákal automobilky, aby presunuli produkciu do stredoeurópskych bývalých sovietskych satelitov. Ale Oslancova firma je súčasťou druhej vlny investorov, ktorí ďalej posilňujú ekonomiku regiónu - dodávateľov, ktorí vyrábajú pneumatiky, sklá, palubné dosky a ďalšie komponenty, ktoré skončia vo vozidlách. „Dôvodom prísť bola logistika, dostať sa bližšie k možným zákazníkom,“ hovorí Oslanec. „Musíte myslieť na náklady z dlhodobej perspektívy,“ dodáva s tým, že sa očakáva, že táto časť sveta sa stane pre spoločnosť novým prosperujúcim trhom.

Svetový líder?

Zaklinené medzi Čechov, Maďarov a Poliakov je Slovensko , ktoré sa rýchlo stáva srdcom európskeho automobilového priemyslu. Továreň Volkswagenu produkuje 235-tisíc áut ročne, čo tvorí viac ako 15 % vývozov. Dlhodobo bol ťahúňom ekonomiky, ale dnes už zaplavuje región viac automobiliek. Francúzsky PSA Peugeot Citroën plánuje na západnom Slovensku dokončiť továreň, z ktorej bude ročne vychádzať 300-tisíc áut a spojil sa s Toyotou pri vybudovaní podobne veľkého závodu v Čechách. Britský MG Rover a japonská Honda skúmajú región.

Juhokórejská automobilka Hyundai Motors tiež favorizuje Slovensko pred Poľskom pri vybudovaní továrne v hodnote 1,1 miliardy eur. Ak sa tak budúci mesiac rozhodne, podľa analytikov sa Slovensko do konca desaťročia dostane na čelo rebríčka najväčších producentov áut na obyvateľa. Investície známych spoločností, ktoré sú zároveň veľké, tiež pomáhajú podnecovať oživenie ostatných stupňov ekonomiky Slovenska.

„Dodáva to obrovskú podporu dodávateľskému priemyslu... Dodávatelia môžu podporovať služby a zamestnanosť môže rásť, čo môže byť veľkým impulzom pre celú krajinu,“ povedal hlavný ekonóm ING Ján Tóth. „Prostredníctvom toho, že obchodná bilancia bude oveľa priaznivejšia, to bude znamenať, že investície by mohli pomôcť korune posilniť, čo zvýši kúpnu silu všetkých Slovákov a úrovne príjmu budú konvergovať rýchlejšie k úrovniam v Európe.“

Časy sa menia

Rautenbach založil svoju žiarivú novú zlievareň pred tromi rokmi v pustých priestoroch hlinikární ZSNP z komunistickej éry v Žiare nad Hronom. Minulý rok vyrobila 350-tisíc odliatkov, hlavne pre Porsche a juhokórejský Ssangyong. V tomto roku to plánujú zvýšiť na 550-tisíc cez dohody s Audi a Mercedesom. Také kontrakty by boli šokom ešte pred niekoľkými rokmi, keď ZSNP a veľa ďalších slovenských priemyselných vlajkových lodí zápasilo o to, aby odlákali zákazníkov od finančne a technologicky vyspelejších západoeurópskych firiem. Ale so mzdami na úrovni šestiny európskeho priemeru a množstvom hospodárskych reforiem vrátane nízkej 19-percentnej podnikovej dane, ktoré majú zlepšiť podnikateľskú klímu, je problém konkurencieschopnosti minulosťou. ZSNP a ďalšie slovenské spoločnosti začínajú otriasať prach z ekonomického poklesu v 90. rokoch a pripravujú sa na potenciálne šťastné obdobie.

Medzi novo prichádzajúcimi spoločnosťami je nemecká Hella, ktorá vyrába lampy do áut a Euroglass, konzorcium firiem, ktoré plánujú produkovať sklá. Peter Ondro, obchodný riaditeľ ZSNP, hovorí, že toho môže byť viac: „Už to začalo s Peugeotom. Mali sme niekoľko prvých návštev od dodávateľov častí pre francúzske autá.“

(Reuters)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.