Hospodársky denník
USD32,086 Sk
EUR40,587 Sk
CHF25,87 Sk
CZK1,233 Sk
  Štvrtok  22.Januára 2004

V autách na chvoste Európy

V minulom roku sa na Slovensku predalo 67 412 nových osobných a malých nákladných automobilov. Je to o 2,84 % viac ako v roku 2002. Najpredávanejšou značkou spomedzi osobných áut bola v minulom roku Škoda, na druhé miesto sa dostal Volkswagen a na tretie miesto Renault. Najpredávanejší (TOP) model na slovenskom trhu bola v segmente osobných automobilov v uplynulom roku Škoda Fabia s trhovým podielom 19,8 %, pri počte predaných 11 389 áut. Nasleduje Škoda Fabia combi, o ktorú prejavilo záujem 5329 kupujúcich (9,27 %) a Škoda Octavia (8,67 %) podielom. V kategórii malých nákladných automobilov si najväčšiu priazeň získal Citroën s 1720 predanými automobilmi. Nasleduje Peugeot, ktorý na trhu umiestnil 1668 áut a Fiat 829. Kráľovnou medzi nákladnými automobilmi v hmotnostnej kategórii 3,5 až 12 ton sa stala značka Iveco, ktorá na trhu umiestnila 405 automobilov. Cestu k spotrebiteľom si našlo aj 1584 nákladných automobilov nad 12 ton a dopravcovia nakúpili v sledovanom období aj 212 autobusov. Riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková v tejto súvislosti uviedla: „Zvrat v odbyte aut začal miernym zvyšovaním predaja v posledných dvoch mesiacoch minulého roka a dá sa optimisticky predpokladať, že bude pokračovať aj v tomto roku. Medzi faktory očakávaného rastu odbytu v roku 2004 možno zaradiť zníženie DPH z 20 na 19 % a tiež zníženie sadzby

cla na dovozy

z krajín mimo Európy zo 17,1 na 10,5 percenta. Nepredvídateľne môže však pôsobiť na predaj áut v tomto roku cenová harmonizácia po vstupe do EÚ, pretože na Slovensku, podobne ako v ďalších postkomunistických krajinách, sú ceny automobilov nižšie, ako je európsky priemer.“ Na predaj však môže negatívne vplývať výrazné, až 50-percentné zvýšenie nákladov na ich prevádzku. V tejto súvislosti možno spomenúť rast cien servisných prác o 35 až 50 %, ďalej rast cien poistného, diaľničných poplatkov, ale aj zvýšenie poplatkov za vodičský kurz atď. Keď predaj automobilov v uplynulom roku bilancovalo vedenie spoločnosti Škoda Auto Slovensko, riaditeľ spoločnosti Ing. Jiří Hasman v tejto súvislosti zdôraznil: „Hoci celkový počet osobných áut sa v roku 2003 na slovenskom trhu v porovnaní s rokom 2002 znížil o 7,2 %, podiel škodoviek v tomto porovnaní zostal približne rovnaký pri medziročnej zmene o 0,64 %. Model Škoda Fabia si upevnil svoju vedúcu pozíciu na trhu zvýšením podielu z 18,57 % v roku 2002 na 19,8 % v roku 2003, pri predaji 11 389 nových vozidiel tohto typu. V roku 2004 nerátame s výrazným nárastom predaja našich osobných áut a predpokladám, že dosiahneme počet predaných aut približne taký ako v roku 2003. Náš predaj majú oživiť najmä

dve novinky,

ktoré Škoda pripravila priaznivcom na rok 2004. Predstavia sa na autosalónoch v Ženeve a v Paríži. Na slovenskom trhu by sa novinky mali objaviť uprostred a koncom roka.“ Riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovakia akcentoval aj obavy importérov a predajcov automobilov z vývoja na trhu po vstupe Slovenska do EÚ v máji tohto roka. Spolu s dovozcami automobilov ďalších značiek analyzovali situáciu a dospeli k zaujímavým záverom. Jiři Hasman: „Jedna skupina odborníkov tvrdí, že po vstupe do EÚ, keď sa zvýši konkurencia, sa ceny osobných automobilov budú znižovať. Druhá skupina odborníkov naopak tvrdí, že ceny smerom dolu nepôjdu, pretože treba zabezpečiť podstatne kvalitnejšie podmienky predaja a servisu a aj veľmi prísne bezpečnostné kritériá vo výbave aut. Napríklad od roku 2006 bude povinnosťou výrobcu vybaviť auto minimálne dvoma prednými airbagmi, ďalej bočnými airbagmi a systémom ABS. Keď si uvedomíme cenu tejto výbavy, zrejme automobily nebudú lacnejšie. Ďalším faktom, ktorý bude vplývať, je cena v susedných krajinách. Napríklad na Slovensku možno kúpiť Fabiu už za 330-tisíc korún, kým v Rakúsku stojí približne 11-tisíc eur (480-tisíc Sk), takže je to značný rozdiel.“ Hoci sa na Slovensku v minulom roku predalo 57 513 nových osobných aut, stále

je to veľmi málo,

pretože trend predaja nedosahuje žiaduce počty ani z hľadiska potrieb motorizácie, ani nutnej obmeny zastaraného vozidlového parku. Na Slovensku je registrovaných vyše 1,33 milióna osobných aut, avšak ich priemerný vek je približne 15 rokov, pričom optimálne by to bolo 7 až 8 rokov. Pritom aj počtom osôb na jeden automobil patríme na koniec európskeho rebríčka. Situácia sa zrejme zmení až vtedy, keď sa podľa predvolebných sľubov premiéra M. Dzurindu zvýšia na Slovensku mzdy o 100 %. Kedy to však bude?

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.