Hospodársky denník
USD31,873 Sk
EUR40,523 Sk
CHF25,841 Sk
CZK1,231 Sk
  Piatok  23.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Len ťažko stráviteľné poplatky

Cieľ je jasný, chcú obmedziť nákladnú prepravu cez Rakúsko

Od februára budú musieť dopravcovia, majitelia automobilov nad 3,5 tony, platiť na Slovensku diaľničný poplatok aj za využívanie vybraných ciest 1. triedy. Cieľom vyhlášky MDPT SR je zabrániť špekuláciám domácich, ale aj zahraničných prepravcov, aby sa vyhýbali poplatkom za použitie diaľnice. S cieľom ušetriť diaľničné poplatky totiž používali najmä od hraníc cesty 1. triedy. Dôvodom opatrenia je očakávanie nárastu tranzitnej dopravy cez naše územie po vstupe do EÚ v máji tohto roka. Paralelné úseky, úseky prihraničné a niektoré veľmi exponované úseky ciest 1. triedy, kde obyvatelia miest a obcí neprimerane trpia preťaženou kamiónovou dopravou, budú spoplatené tak ako diaľnice, aby sa prepravcom neoplatilo ísť síce pomalšou, ale lacnejšou cestou I. triedy. Z 3600 kilometrov ciest 1. triedy bude od februára spoplatnených 350 až 400 km. Ďalšie spoplatňovanie ciest 1. triedy sa očakáva od apríla a tretia fáza by mala prísť od 1. júla tohto roka. Spoplatní sa ďalších, približne 100 km ciest 1. triedy. S rastom nákladnej prepravy a tým aj so znečisťovaním životného prostredia a zvýšeným opotrebovaním ciest, nie sú spokojní ani v iných krajinách EÚ a tiež pripravujú rôzne opatrenia. Snaha nemeckej firmy Toll Collect zaviesť na výber diaľničného mýta elektronický systém v Nemecku od januára tohto roka síce zatiaľ skrachovala, avšak napríklad v Rakúsku od prvého januára elektronický systém

výberu mýtneho

veľmi úspešne funguje. Zavedenie výrazne vyššieho mýtneho poplatku súvisí s predpokladom Rakúskeho dopravného klubu, že nákladná doprava sa medzi Rakúskom a jeho východnými susedmi do roku 2010 zdvojnásobí. Pre slovenské firmy, ktoré autami nad 3,5 tony prepravujú tovar do zahraničia cez Rakúsko po diaľniciach a rýchlostných cestách je doprava od prvého januára 2004 drahšia. Sadzby mýta sú rozdelené do troch kategórií v závislosti od počtu náprav a pohybujú sa od 0,13 eura do 0,27 eura za jeden kilometer. Menšie automobily zaplatia približne trojnásobok a veľké kamióny asi desaťnásobok minuloročnej ceny. Naši dopravcovia sa zhodujú, že zdraženie je príliš vysoké a problém zaplatiť za prejazd Rakúskom budú mať najmä menšie dopravné firmy. Slovenskí prepravcovia s napätím očakávajú, aké faktúry dostanú koncom januára za používanie rakúskych diaľnic. Samozrejme zvýšenie prepravného zarátajú do ceny za prepravu tovaru, avšak nevedia ako na to budú reagovať ich partneri. Pochopiteľne aj slovenských cestných dopravcov zaujíma, čo ich očakáva po vstupe do EÚ. Najvplyvnejšie záujmové združenie profesijne orientované na cestnú dopravu je Česmad Slovakia. Združuje takmer 1600 členov, podnikateľov v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Preto Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia, pod vedením prezidenta Ing. Ondreja Chudého, iniciovalo stretnutie s ministrom Pavlom Prokopovičom. Témou prvého

okrúhleho stola

boli najmä následky vstupu Slovenska do EÚ, z hľadiska cestných dopravcov. Vedúci odboru Česmadu Roman Kment, na okraj tohto rokovania zdôraznil: „Kým doteraz za tranzit cez Rakúsko do Talianska zaplatil dopravca 8 euro, tak dnes je to až 120 euro. Je to skutočne vysoký nárast, ktorý ovplyvní nielen zisky dopravcom, ale aj záujem prepravovať tovar. Zahraniční dopravcovia nemajú problémy s partnermi pri fakturovaní zvýšeného mýta. Horšie to majú naši dopravcovia, ktorých rokovania s partnermi o zvýšení dopravných poplatkov sú zložitejšie a tí často nie sú ochotní akceptovať zvýšenie cien. Samozrejme je možnosť vyhnúť sa rakúskemu mýtnemu a túto krajinu obísť cez Maďarsko a Slovinsko, čo je však časovo náročnejšie, čím je aj nižší kolobeh vozidiel a zvýšená spotreba paliva. Čo je však pozitívne spojené so vstupom Slovenska do EÚ je fakt, že licenčné povolenia na prepravu cez krajiny EÚ nám budú ako členskému štátu zrušené.“ Minister P. Prokopovič i prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia O. Chudý, sa jednoznačne zhodli na tom, že vstup Slovenska do EÚ bude mať na slovenských dopravcov pozitívny vplyv a že bude záležať už iba na jednotlivých dopravcoch, ako sa dokážu v európskych podmienkach uplatniť. Podľa O. Chudého, majú reálnu šancu v Európe prosperovať nielen väčší, ale aj menší slovenskí dopravcovia.

Matej Zahoran

Počasie

Na našom území prevláda mrazivé zimné počasie s relatívne priaznivými účinkami na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšené podráždenie chladom však môže zaťažovať pacientov s ochoreniami srdcovo-cievneho aj dýchacieho systému a celkovo osoby citlivé na chlad (častejší výskyt anginóznych ťažkostí, dýchavičnosti a pod.), preto je potrebné dodržiavať lekárske pokyny a chrániť sa primeraným oblečením. U kardiovaskulárnych pacientov sa neodporúčajú prudké prechody z vyhriateho prostredia do vonkajšieho priestoru. Počasie pozitívne vplýva najmä na telesnú a duševnú výkonnosť, schopnosť sústredenia a pohotových reakcií.Zajtra neočakávame zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polooblačno, na severe miestami snehové prehánky. Najvyššia teplota -8 až -4 stupne. Severozápadný až severný vietor 3 až 7, na východe popoludní okolo 10 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -13 stupňov.n V sobotu bude jasno až polojasno, na východe časom až oblačno a miestami sneženie. Veľmi chladno. Nočná teplota -10 až -15, v horských dolinách -17 až -22, denná teplota -8 až -4 stupne. n V nedeľu bude polooblačno, na východe časom až oblačno a miestami sneženie. Naďalej veľmi chladno. Nočná teplota -10 až -15, v dolinách okolo -19, denná teplota -7 až -3 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.29 a zapadne o 16.36 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.