Hospodársky denník
USD31,744 Sk
EUR40,504 Sk
CHF25,818 Sk
CZK1,227 Sk
  Pondelok  26.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Výhodný individuálny prístup

Dosiahnuté úspechy z hľadiska víťazov Best Bank 2003

V štyroch ročníkoch ankety čitateľov Hd Best Bank 2003 bola dvakrát prvá a dvakrát druhá Ľudová banka. To bola príležitosť osloviť predstaviteľov prvých troch bánk. Najrýchlejšie odpovedal tentoraz Jozef Kollár, predseda predstavenstva Ľudovej banky.

Zaznamenali ste v posledných rokoch kvalitatívnu zmenu vo vzťahu s korporátnymi klientmi?

J. Kollár: Ľudová banka vníma výrazný kvalitatívny posun, najmä v oblasti dopytu korporátnych klientov po bankových produktoch a službách. Na túto celkom prirodzenú skutočnosť reaguje aj Ľudová banka. Intenzívne pracujeme na rozširovaní partnerských vzťahov s našou klientelou a udržiavame už tradične dobré meno banky. Vysokokvalifikovaným poradenstvom takto nepriamo prispievame aj ku kvalitatívnemu rastu našich firemných klientov. Firemní klienti u nás nájdu kvalitný individuálny prístup, majú svojho osobného poradcu, ktorý im zabezpečí splnenie ich individuálnych požiadaviek. V rámci klientskej segmentácie sme od nového roka otvorili päť regionálnych obchodných centier, zameraných na korporátnu klientelu v mestách Bratislava, Trnava, Nitra, Banská Bystrica a Košice, kde sú naši korporátni špecialisti na uvedené kvalitatívne zmeny plne pripravení.

Aké výzvy pre vašu banku bude znamenať májový vstup krajiny do EÚ? Očakávate zostrenie konkurenčného boja?

J. Kollár: V súvislosti so vstupom do EÚ neočakávame výraznejší tlak na vstup ďalších hráčov na bankový trh, ktorý už dnes operuje v silne konkurenčnom prostredí. Vstup nových podnikateľských subjektov na trh nie je, samozrejme, vylúčený, ale vzhľadom na požadovaný objem obchodu sa fúzia alebo prevzatie zahraničných materských spoločností javí ako ľahšie realizovateľná stratégia. Priestor na trhu sa pravdepodobne vytvorí pre subjekty zameriavajúce sa na špecializované finančné produkty, avšak viaceré, najmä veľké bankové domy, už avizovali koncentráciu svojich podnikateľských aktivít v tomto smere. Z hľadiska výraznej potreby preklenovacích úverov, predfinancovania, ako aj financovania pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov EÚ predpokladáme, že

aktivita bánk

sa prenesie najmä do komunálnej oblasti, do oblasti regionálnych, infraštruktúrnych a environmentálnych projektov. Možno očakávať výraznejšiu, najmä úverovú aktivitu bánk pri kofinancovaní týchto projektov, čo bude, samozrejme, generovať potrebu vysokokvalifikovaných pracovníkov s potrebnými praktickými skúsenosťami v tejto oblasti. Táto skutočnosť preto bude na jednej strane zvyšovať konkurenciu v bankovom sektore a na druhej strane bude predstavovať zväčšenie trhového potenciálu pre aktivitu bánk po vstupe krajiny do Európskej únie.

Aké pohyby v slovenskom bankovom sektore predpokladáte na najbližšie roky, dôjde k nejakým fúziám, k vstupu nových subjektov na trh?

J. Kollár: V bankovom sektore predpokladáme v roku 2004 pretrvávanie vývojových tendencií z predošlého obdobia, ktorých základnou charakteristikou je rast podielu zahraničného kapitálu na celkovom kapitáli bankového sektora, najmä prostredníctvom doprivatizácie podielov v existujúcich bankách a s tým súvisiaci akcent na efektivitu a profitabilitu. Možno preto očakávať naďalej silné konkurenčné prostredie v bankovom sektore, v ktorom banky budú medzi sebou súperiť o zákazníkov prostredníctvom rozširovania svojich produktových portfólií tak na strane vkladových produktov, ako aj rozmanitosťou úverových produktov, distribučných kanálov a bankových služieb v najširšom zmysle slova. Z hľadiska jednotlivých typov úverových produktov možno očakávať rast najmä v segmente spotrebiteľských úverov, hypotekárnych úverov a úverov v komunálnej sfére, podporený najmä predpokladaným poklesom úrokových sadzieb, čo umožní klientom bánk jednoduchší

prístup k zdrojom

financovania. Rast významu tzv. bankopoistenia už avizovalo niekoľko bánk, preto možno tiež očakávať v budúcom roku ďalší rozvoj produktovej škály v tomto smere. V každom prípade však v roku 2004 možno očakávať postupnú špecializáciu, najmä v súvislosti s podnikaním stredne veľkých bánk. Nemožno však vylúčiť ani fúzie niektorých bankových domov, ktoré však budú súvisieť predovšetkým s vývojom v ich materských spoločnostiach. S ohľadom na blížiaci sa termín harmonizácie pravidiel kapitálovej primeranosti bánk v tzv. Druhej Bazilejskej dohode predpokladáme rastúci význam riadenia rizika v bankovníctve, ktoré sa v strednodobom horizonte môže stať významným zdrojom konkurenčnej výhody pre jednotlivé subjekty na trhu.

Bude sa vaša banka nejakou formou spolupodieľať na projektoch Kohézneho a štrukturálneho fondu Európskej únie?

J. Kollár: Ľudová banka ako univerzálna banka sa zapája aj do aktivít financovania prostredníctvom Kohézneho fondu a štrukturálnych fondov. Našou snahou je urobiť všetko pre to, aby sme podporili našich klientov a pomohli im rozvíjať svoje podnikateľské aktivity aj využitím príležitostí, ktoré im ponúkajú tieto fondy Európskej únie. Spolupráca Ľudovej banky sa bude orientovať na nasledujúce oblasti: produkty medzifinancovania projektov až do okamihu refinancovania z bruselských fondov, produkty spolufinancovania časti projektu, ktoré nepokrýva grant z fondov EÚ, poradenstvo klientom, sprostredkovanie kontaktu a komunikácia s poradenskými organizáciami a spoločnosťami, bežné prevádzkové financovanie subjektu čerpajúceho grant z fondov EÚ, poskytovanie rôznych bankových záruk vrátane záruk dodávateľom prác, rôzne iné služby banky, založené na otvorenom a partnerskom prístupe k potrebám našich klientov. Ľudová banka si uvedomuje dôležitosť oblasti štrukturálnych a Kohézneho fondu Európ

skej únie pre rozvoj Slovenskej republiky, a preto sa v tomto roku mieni aktívne zapájať do danej problematiky aj využitím praktických skúseností našej materskej spoločnosti v Rakúsku, ktorá prešla podobnými procesmi po vstupe do EÚ v roku 1995.

Na Slovensku sa v posledných mesiacoch zostril boj o klienta pri poskytovaní hypotekárnych úverov. Aké novinky v tejto oblasti pripravujete?

J. Kollár: V rámci veľkých stavebných projektov - financovanie výstavby väčšieho počtu rodinných domov v jednej lokalite a bytov v bytových domoch - pripravujeme zvýhodnenia úrokovej sadzby, prípadne poplatkov z hypotekárnych úverov pre budúcich vlastníkov rodinných domov alebo bytov. Zvýšenie konkurenčného boja medzi bankami poskytujúcimi produkty hypotekárneho financovania nás motivuje k rozširovaniu palety produktov hypotekárneho bankovníctva a k modifikáciám, prípadne kombináciám s inými produktmi banky, napríklad s kreditnou kartou, so spotrebným úverom. V roku 2003 sme otvorili ako prvá banka na Slovensku

hypotekárne centrum

v Bratislave. Je to špecializované pracovisko zamerané na poradenstvo a predaj produktov hypotekárneho financovania pre obyvateľstvo, spoločenstvá vlastníkov bytov, komunálnu sféru i podnikateľov, ktoré svojimi otváracími hodinami, v pracovné dni od 8.00 do 19.00 hod., vychádza v ústrety všetkým záujemcom bratislavského regiónu, čo považujeme za našu konkurenčnú výhodu voči ostatným bankám.

Uvažuje vaša banka o znížení poplatkov, napríklad za vedenie bežného účtu?

J. Kollár: Súčasná úroveň poplatkov Ľudovej banky je v súlade s efektívnym hospodárením banky a odzrkadľuje vývoj v nákladovej oblasti. Keďže primárnym cieľom banky je poskytovať kvalitné bankové služby, sú nevyhnutné nemalé obnovovacie investície, predovšetkým v oblasti informačných technológií, čo spolu s nárastom cien nakupovaných služieb a výkonov nevyhnutne vedie k zvyšovaniu poplatkov. Navyše samotný vstup Slovenska do Európskej únie povedie k uzatváraniu nožníc medzi úrovňou poplatkov v súčasných členských krajinách a prístupových krajinách.

Aký cieľ ste si stanovili na najbližšie obdobie?

J. Kollár: Hlavným cieľom Ľudovej banky je udržanie a expanzia trhových podielov, najmä v oblasti úverových aktivít v segmente malých a stredných podnikov s akcentom na zachovanie nízkej rizikovosti aktívnych bankových operácií. Naplnenie tohto cieľa bolo a je predmetom našej podnikateľskej stratégie, ktorej súčasťou je aj plán optimálnej saturácie trhu prostredníctvom expanzie pobočkovej siete. Predpokladáme, že v roku 2004 otvoríme ďalších šesť pobočiek vo všetkých regiónoch Slovenska. Dobudovanie pobočkovej siete ďalej posilní retailový charakter našej inštitúcie. Na tomto mieste treba poznamenať, že práve retail je tou oblasťou, ktorá aj

v období výkyvov

na akciových trhoch a v celom segmente investičného bankovníctva stabilne generuje zisk. Nie náhodou aj mnohí hráči zo skupiny veľkobánk v poslednom období čoraz viac vo svojich stratégiách dávajú do popredia práve retailový segment.

Na akú klientelu sa plánujete v budúcnosti zamerať? Aké nové typy produktov je v tejto súvislosti možné očakávať?

J. Kollár: Jednou z cieľových retailových skupín, na ktorú sa v tomto roku budeme zameriavať, sú mladí ľudia študujúci na vysokých školách a univerzitách na Slovensku. Chápeme ich ako potenciálnu klientsku základňu, pre ktorú máme pripravené špecializované Programy služieb pre obdobie ich štúdií i pre obdobie ich profesionálneho života. Výhodou týchto Programov pre klientov je ich jednoduchá a rýchla aktivácia, prispôsobenie sa požiadavkám jednotlivých skupín klientov a zvýhodnené ceny. V oblasti produktov elektronického bankovníctva poskytneme klientom novú verziu služby internet banking obohatenú o nové funkcionality, ktoré zvýšia užívateľský komfort. V oblasti korporátnej klientely je našou prioritou už od vzniku banky segment malých a stredných podnikateľov. Tejto cieľovej skupine ponúkame komplexnú škálu bankových produktov, založenú na báze individuálnej starostlivosti o klienta a partnerskému prístupu k nemu. Skupinou produktov šitých na mieru sú produkty prevádzkového financovani

a. Ponúkame firmám špeciálny druh kontokorentného úveru - Fleximoney, ktorým dokážeme rýchlo, jednoducho a flexibilne zabezpečiť ich prevádzkové financovanie. Ak si

rozvoj firmy

klienta vyžiada vyšší objem úveru, prostredníctvom regionálnych centier firemného bankovníctva vieme na báze individuálneho prístupu vyriešiť potreby klientov v tejto oblasti. Čo sa týka otázky pomoci z Európskej únie prostredníctvom štrukturálnych a Kohézneho fondu, rozširujeme tiež možnosti projektového financovania a spoluprácou s ďalšími renomovanými zahraničnými bankami rozširujeme kvalitu a rozmanitosť tradičných bankových produktov.

Peter Kasalovský

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.