Hospodársky denník
USD31,744 Sk
EUR40,504 Sk
CHF25,818 Sk
CZK1,227 Sk
  Pondelok  26.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Cesty by mali byť v poriadku

Kraje vytvoria podniky pre komunikácie

Samosprávne kraje sú schopné dať cesty II. a III. triedy v priebehu roka do poriadku tak, ako sa to doteraz nikomu nepodarilo. Po rokovaní ich predsedov v Trnave to vyhlásil predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubo Roman. Krajské samosprávy podľa jeho vyjadrenia vložia majetok používaný na údržbu ciest do spoločných podnikov so súkromnými alebo s nadnárodnými spoločnosťami. Aj keď by mali postupovať podľa jednotného projektu, každý kraj si vytvorí vlastný podnik, voľnú ruku bude mať aj pri výbere investora. „My vieme s majetkom narábať inak ako štát,“ skonštatoval Roman, podľa ktorého by spoločné podniky na údržbu ciest mohli vzniknúť v priebehu pol roka. Za najnevďačnejší a najťažší decentralizačný balík označuje predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer poslednú prevzatú kompetenciu od štátu, ktorou je práve správa a údržba ciest.

„Štát sa zbavil tých nevďačných právomocí, ale dostatočne nás nezabezpečil ani finančnými zdrojmi, ani kapacitami. Teraz je to na nás, akým spôsobom sa s tým vyrovnáme a ako budeme schopní tento stav riešiť a zlepšovať kvalitu ciest,“ uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi. Zdôraznil pritom, že zo strany štátu je potrebné spravodlivo rozdeliť balík peňazí pre dopravu a na cestnú infraštruktúru a nemyslieť

len na diaľnice,

rýchlostné cesty a cesty I. triedy, ale aj „dvojky a trojky“, ktoré od 1. januára prešli do vlastníctva regionálnych samospráv. Zastupiteľstvo KSK schválilo už minulý rok zriadenie rozpočtovej organizácie - Správy ciest KSK, ktorá prevzala všetky záväzky v pracovnoprávnych i ostatných vzťahoch od Slovenskej správy ciest. Svoju činnosť začala 1. januára 2004 s 506 zamestnancami. V jej štruktúre je 5 stredísk v Rožňave, Spišskej Novej Vsi, Moldave nad Bodvou, Trebišove a Michalovciach a 13 cestmajsterských obvodov.

Sumou 397 mil. Sk, určenou na realizáciu svojej novej kompetencie - správy a údržby ciest 2. a 3. triedy, bude v tomto roku disponovať Prešovský samosprávny kraj (PSK). Príslušná dohoda o finančnom vyrovnaní s rezortom dopravy, z ktorého pôsobnosť prešla na vyšší územný celok (VÚC), by mala byť v týchto dňoch podpísaná. Jediným rozporom bola podľa vyjadrenia predsedu PSK Petra Chudíka suma asi 3,7 mil. Sk, ktorá sa týka mzdovej oblasti. Ako celok však Chudík považuje dohodu za najlepší možný kompromis. „Chceli sme viac financií,“ dodal. Na druhej strane PSK disponuje najvyššou sumou zo všetkých VÚC v SR. Z uvedených peňazí bude 247 mil. Sk vyčlenených na tovary a služby, 16,5 mil. Sk na kapitálové výdavky a 99 miliónov na mzdy. Od decembra 2003 problém nevyrovnaných pozemkov

pod cestami

oboch tried už predmetom rokovaní medzi oboma stranami nie je. Chudík konštatoval, že bremeno nevyjasnených vlastníckych vzťahov musí zostať na štáte. PSK na správu a údržbu 2487 kilometrov ciest 2. a 3. triedy zriadil v závere roku 2003 svoju samostatnú organizáciu s názvom Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja. PSK má ešte podpísať s ministerstvom dopravy zmluvu o správe a údržbe ciest 1. triedy, ktoré zostali vo vlastníctve štátu, a do konca roku 2004 aj delimitačné protokoly vo vzťahu k cestám 2. a 3. triedy.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.