Hospodársky denník
USD32,516 Sk
EUR40,559 Sk
CHF25,868 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  28.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













V letectve o 35 percent viac

Súčasťou nových podmienok má byť aj privatizácia odvetvia

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v súlade s cieľmi vytýčenými v koncepcii rozvoja leteckej dopravy na Slovensku deklaruje snahu vytvoriť slovenským leteckým dopravcom prostredie na vykonávanie leteckej dopravy v takých podmienkach, aké majú dopravcovia v zahraničí. Ide napríklad o vytvorenie prostredia maximálne kompatibilného so šiestou smernicou Rady EÚ (77/388/EHS), a teda s právnym prostredím EÚ. To vytvára aj rovnocenné podmienky pre slovenských leteckých dopravcov. Colný sadzobník na rok 2004 obsahuje dočasnú úpravu zmluvných colných sadzieb dvanástich vybraných položiek lietadlovej techniky, ktoré sú oslobodené od cla do 30. apríla 2004. Toto dočasné riešenie je prijímané rovnako ako v rokoch 2001, 2002 a 2003, do nášho vstupu do EÚ. V zmysle koncepcie rozvoja leteckej dopravy Slovenská správa letísk vypracovala a prijala smernicu o poskytovaní zliav a odplát za použitie letísk prevádzkovaných Slovenskou správou letísk. Snahou je zatraktívniť ich formou poskytovania výhodnejších ekonomických podmienok leteckým dopravcom v oblasti odplát za pristátie a parkovanie lietadiel na letiskách, prevádzkovaných Slovenskou správou letísk. V kapitole o leteckej dopravnej infraštruktúre spomínaná koncepcia predurčuje väčšiu autonómnosť letísk a ich transformáciu na samostatné právne subjekty.

Vláda SR pri schvaľovaní koncepcie uložila vypracovať návrh projektu transformácie príspevkovej organizácie Slovenskej správy letísk (SSL) s cieľom vytvoriť samostatné právne subjekty jednotlivých letísk s účasťou štátu, vyšších územných celkov a miest. Kabinet tento projekt transformácie SSL schválil. Termín jeho ukončenia je do záveru tohto roka. Privatizácia letísk, ako sa uvádza v informácii pre vládu SR, bude druhým krokom v rámci rozvoja civilného letectva, ktorá sa začne po ukončení zmien v SSL. Na privatizáciu letísk bude následne vypísaný medzinárodný tender.

Vlani boli pravidelné letecké dopravné služby medzi slovenskými letiskami a zahraničím rozšírené o Moskvu, Kyjev, Varšavu, Prahu, Berlín, Stuttgart, Mníchov, Frankfurt nad Mohanom, Lipsko, Zürich, Miláno, Benátky, Split, Zadar, Kuvajt, Larnacu, Tel Aviv, Bejrút, Dillí, Londýn, Birmingham, Brusel, Paríž, Budapešť, Sofiu a Viedeň. Zo štatistických údajov k novembru 2003 sa predpokladá, že za rok 2003 sa u nás prepraví v pravidelnej leteckej doprave približne 380-tisíc cestujúcich a 700-tisíc celkovo vrátane nepravidelných liniek. To by predstavovalo v pravidelnej preprave medziročný nárast pasažierov až o 35 %. Rast leteckej dopravy v európskom alebo celosvetovom kontexte sa však pohybuje v rozpätí 5 až 8 %. Realizácia spomínanej koncepcie v oblasti odbúrania legislatívnych bariér zrovnoprávnila podnikanie v civilnom letectve v SR so svetom. To umožnilo rozvoj aktivít leteckých dopravcov, ich prírastok a kreovanie nového segmentu poskytovania leteckých dopravných služieb. Vstup Slovenska do EÚ je ďalším faktorom, ktorý ovplyvnil uvedený nárast. Slovenská republika požiadala o plné členstvo v európskej organizácii Spojené letecké úrady (JAA), kde mala dlhší čas len štatút člena-kandidáta. V roku 2002 sa uskutočnili kroky, ktoré mali vyústiť v plné členstvo. Dňom 25. novembra 2003 bolo Slovensko v Paríži prijaté do uvedenej inštitúcie. Plné členstvo v JAA má kvalitatívne iný rozmer v oblasti bezpečnosti vykonávania prevádzky v civilnom letectve. Ak sa ani napriek snahe a zapojeniu iných leteckých spoločností nepodarí nájsť pre pasažiera miesto, bude mať nárok na finančnú náhradu. Pri letoch do 1500 kilometrov to bude 250 eur, pri letoch od 1500 do 3500 km vo vnútri EÚ 400 eur a pri ostatných letoch 600 eur. Nové pravidlá budú ľudí lepšie chrániť aj proti zrušeným letom. Cestujúci budú mať nárok na rovnaké kompenzácie ako pri odmietnutí, ak nebudú o zrušení letu informovaní viac ako dva týždne pred plánovaným odletom alebo ak nebudú presunutí na linku časovo veľmi blízko pôvodnému letu.

Vladimír Turanský

Počasie

Na našom území očakávame zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnym postihnutím. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť výkonnejšie a aktívnejšie. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, najmä pri ochoreniach krčnej chrbtice.Zajtra očakávame pretrvávanie nepriaznivých vplyvov počasia. Zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Znížiť sa môže tolerancia telesnej a duševnej námahy a koncentrácie. Častejšie sa môže vyskytovať depresia, malátnosť, nervozita, podráždenosť.(zč)

n Dnes bude prevažne zamračené a na mnohých miestach sneženie. Najvyššia teplota -4 až 0 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -7 stupňov. Slabý, postupne severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s, na juhozápade v nárazoch prechodne 10 až 15 m/s.n Vo štvrtok bude premenlivá veľká oblačnosť a na mnohých miestach snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -8, v údoliach miestami okolo -11 stupňov, denná teplota -5 až -1 stupeň. n V piatok bude veľká, cez deň časom zmenšená oblačnosť a početné snehové prehánky. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách -11 až -16 stupňov, denná teplota -6 až -2 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.24 a zapadne o 16.44 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.