Hospodársky denník
USD32,516 Sk
EUR40,559 Sk
CHF25,868 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  28.Januára 2004

Preskupovanie síl v obchode

Rok 2003 priniesol nové zmeny v predaji non-food

Pred necelými dvoma mesiacmi sme uverejnili názor Martina Dokoupila z Incoma Consult v Prahe, ktorý vidí po vstupe do EÚ veľký priestor na rozvoj nepotravinárskeho obchodu. Agentúra Terno z Bratislavy nám teraz poskytla materiál o postavení obchodu s tzv. non-food (nepotravinárskym) sortimentom za rok 2003. Vyplýva z neho, že aj keď je podľa počtu prevádzok nepotravinársky obchod na Slovensku ešte pomerne rozdrobený, tendencie ku koncentrácii a kooperácii sú veľmi zreteľné. „Ešte pred pár rokmi zabezpečovali predaj drogériového, papiernického, železiarskeho či elektro tovaru spravidla individuálne pôsobiace maloobchodné jednotky,“ uviedol pre Hd Ľubomír Drahovský z agentúry Terno. „V roku 2003 však vidíme rastúce väzby silného celoplošne či regionálne pôsobiaceho veľkoobchodu s dovtedy nezávislým špecializovaným maloobchodom,“ pokračuje Ľ. Drahovský a poukazuje na to, že práve silnejúci nástup medzinárodného obchodu a príklady vývoja predaja tohto sortimentu v okolitých štátoch inšpirovali a donútili domáce obchodné spoločnosti premýšľať o svojej budúcnosti. Sila domáceho obchodu sa podľa neho prejavuje v predaji elektro, textilu a odevov, drogérie i tabaku. V sortimente elektro spoločnosti NAY, TPD, OKD Elektro i ďalšie rozširujú siete svojich veľkoplošných elektropredajní. V predaji drogériového tovaru dokázal najmä Pemas (V-Drogérie) a Nachema Group formou voľného franchisingu skoncentrovať

viac ako štyristo

nezávislých špecializovaných obchodníkov. Podobný trend je aj v predaji tabaku a tabakových výrobkov, kde už roky úspešne pôsobí obchod Barczi, ktorý sa s obratom 3,7 mld. Sk umiestnil za rok 2003 na 8. mieste spomedzi všetkých obchodníkov v SR. Ďalším z predajcov non-food sortimentu, ktorý sa zaradil do prvej desiatky, je rakúsky BauMax s obratom 3,5 mld. Sk na 10. priečke. Tento so svojimi desiatimi hobbymarketmi na celom Slovensku výrazne dominuje predaju v sortimente „všetko pre dom a záhradu“ a pre svoju konkurenciu je podľa mienky agentúry Terno prakticky nedosiahnuteľný. Slovákov takisto dokonale oslovil spôsob predaja švédskej firmy Ikea, napriek tomu, že má na Slovensku len jediný obchod. Úspešne si však počínajú aj domáci obchodníci v predaji nábytku, podlahových krytín a doplnkového tovaru. Značnej kryštalizácii podlieha predaj textilu a odevov. Okrem domácich obchodníkov, ale aj výrobcov, ktorí majú svoje vlastné

firemné predajne,

ako napríklad Makyta, sa uplatňujú aj ďalšie špecializované predajne značkových odevov, často zahraničné (napríklad Kenvelo). V tejto brandži sa niekedy viac, inokedy menej úspešne usilujú nájsť svoje miesto pod slnkom aj nezávislí slovenskí obchodníci so zameraním na istý druh klientely (elegancia, mládež a pod.). Zahraničný obchod dominuje v zásielkovom predaji, čo má svoju logiku v tom, že sa opiera o prepracovaný systém a dlhoročne budované vzťahy s dodávateľmi. Quelle Slovensko, Neckermann i Reader´s Digest Výber dokázali svojimi katalógmi a službami osloviť veľkú časť populácie a vytypovaný sortiment aj úspešne predať. Preskupovanie obchodníkov je zreteľné v predaji športových potrieb a tovaru na voľný čas. Základný sortiment tu v plnej miere ponúkajú nadnárodné siete hypermarketov. Pre fajnšmekrov v tejto oblasti sú však určené značkové špecializované športové predajne, ktoré čoraz viac ovládajú zahraničné firmy alebo vyprofilovaní dovozcovia. Je však zrejmé, že preskupovanie a zoskupovanie síl v slovenskom obchode bude aj naďalej pokračovať a nezastaví sa ani vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie v máji tohto roka. Skôr naopak.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.