Hospodársky denník
USD32,222 Sk
EUR40,621 Sk
CHF25,895 Sk
CZK1,23 Sk
  Štvrtok  29.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Rovnosť šancí a solidarita

(Pokračovanie z 28. 1. 2004)

Príklad č. 7: Absolvent gymnázia vykoná maturitnú skúšku 27. 5. 2004 a už nebude mať záujem o štúdium na vysokej škole. Dňa 15. 7. 2004 nastúpi do zamestnania na základe pracovnej zmluvy. Na účely prídavku na dieťa sa sústavne pripravuje na povolanie, čiže spĺňa podmienky nezaopatrenosti dieťaťa aj po časť mesiaca júl. To znamená, že prídavok na dieťa sa oprávnenej osobe vyplatí za mesiac máj, jún i júl, pretože prídavok na dieťa patrí za celý kalendárny mesiac, aj keď podmienky boli splnené iba za časť kalendárneho mesiaca. Znamená to, že prídavok na dieťa za mesiac júl 2004 bude vyplatený v auguste 2004.

Príklad č.8: Študent Obchodnej akadémie ukončí štúdium 27. 5. 2004. Dňa 1. 7. 2004 sa zaeviduje do evidencie nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie. Dňom zaevidovania sa do evidencie nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie sa už prestane pripravovať sústavne na povolanie a nebude sa už považovať ani za nezaopatrené dieťa na účely prídavku na dieťa. Oprávnená osoba bude mať nárok na prídavok na dieťa za mesiace máj a jún 2004.

Za sústavnú prípravu dieťaťa na budúce povolanie sa nepovažuje ani obdobie, v ktorom sa štúdium prerušilo.

Príklad č. 9: Dcéra zamestnankyne - 22 ročná - študuje na vysokej škole. V novembri 2003 uzavrela manželstvo. Z dôvodu tehotenstva a nástupu na materskú dovolenku od júna 2004, preruší štúdium na vysokej škole. Dcéra zamestnankyne sa za nezaopatrené dieťa počas prerušenia štúdia považovať nebude, pretože počas tohto obdobia sa na budúce povolanie sústavne nepripravuje.

7. Výška prídavku na dieťa - (§ 8 ods. 1)

Od 1. januára 2004 výška prídavku na dieťa je ustanovená pre všetky nezaopatrené deti bez zreteľa na vek vo výške 500 Sk mesačne.

Príklad č. 10: Rodina má tri nezaopatrené deti vo veku 3,5 a 7 rokov. Otec detí si uplatní nárok na prídavky na deti. Od 1. 1. 2004 vzniká otcovi detí nárok na prídavok na dieťa v celkovej sume 1500 Sk mesačne. Táto suma prídavku na dieťa sa mu prvýkrát vyplatí vo februári 2004 za mesiac január 2004.

Výpočet: 500 + 500 + 500 = 1500

K ( 8 ods. 2)

Výšku prídavku na dieťa sa môže (ale nemusí) upraviť nariadením vlády Slovenskej republiky k 1. septembru bežného kalendárneho roka.

8. Uplatnenie nároku – (§ 9)

Nárok na prídavok na dieťa si oprávnená osoba uplatňuje podaním písomnej žiadosti u platiteľa príslušného podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby s výnimkou § 18.

P O Z O R !

Upozorňujeme, že orgánom príslušným na konanie vo veci nároku na prídavok na dieťa, ako aj na jeho výplatu od 1. januára 2004 je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby (žiadateľa) s výnimkou § 18, teda do 31. marca 2004 príslušným orgánom je aj zamestnávateľ, ktorý do 31. decembra 2003 vyplácal oprávnenej osobe prídavok na dieťa.

Z uvedeného vyplýva, že úrady práce, sociálnych vecí a rodiny podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby (žiadateľa) budú výlučnými platiteľmi prídavku na dieťa až od 1. apríla 2004.

P O Z O R !

Podľa § 18 zamestnávateľ, ktorý do 31. decembra 2003 vyplácal oprávnenej osobe prídavok, preskúma podmienky nároku oprávnenej osoby na prídavok a na jeho výplatu podľa tohto zákona č. 600/2003 Z. z.

V prípade, ak oprávnená osoba spĺňa podmienky nároku na prídavok a na jeho výplatu podľa zákona č. 600/2003 Z. z., zamestnávateľ naďalej vypláca prídavok podľa § 8 ods. 1 citovaného zákona za obdobie od 1. januára 2004 až do 31. marca 2004.

Zamestnávateľ v období od 1. januára 2004 do 31. marca 2004 je povinný Sociálnej poisťovni oznamovať najneskôr posledný deň v mesiaci, za ktorý sa prídavok vypláca,

- počet detí, na ktoré vznikol oprávneným osobám nárok na prídavok

- celkovú sumu potrebnú na výplatu prídavku.

Zamestnávateľ oznámi Sociálnej poisťovni údaje o počte detí a o celkovej sume potrebnej na výplatu prídavku na tlačive určenom Sociálnou poisťovňou.

Sociálna poisťovňa na základe oznámenia poukáže zamestnávateľovi finančné prostriedky na prídavok do ôsmich pracovných dní od doručenia tohoto oznámenia.

V prípade, ak oprávnená osoba nespĺňa podmienky nároku na prídavok podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa, zamestnávateľ postúpi jej spisovú dokumentáciu platiteľovi (úradu práce, sociálnych vecí a rodiny) príslušnému podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby.

9. Výplata prídavku – (§ 10)

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby (platiteľ) vyplatí prídavok oprávnenej osobe, ktorá si uplatní nárok podaním písomnej žiadosti (§ 9) a ktorá spĺńa podmienky nároku (§ 7).

V prípade, ak oprávnená osoba nespĺňa podmienky nároku alebo ak nepreukáže rozhodujúce skutočnosti na posúdenie nároku, platiteľ (príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu žiadateľa) vydá rozhodnutie o zamietnutí žiadosti.

Prídavok na dieťa sa vypláca mesačne pozadu, a to najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom si oprávnená osoba uplatnila nárok na prídavok a splnila podmienky nároku na prídavok.

Príklad č. 11: Rodičom, ktorí poberali prídavky na deti do 31.decembra 2003, sa prídavok na dieťa za mesiac január 2004 vyplatí podľa zákona č. 600/2003 Z. z. prvýkrát v mesiaci február 2004 bez podania žiadosti, teda mesačne pozadu.

Prídavok na dieťa sa poskytuje za celý kalendárny mesiac na to isté dieťa len raz. To platí aj vtedy, ak podmienky nároku boli splnené len za časť kalendárneho mesiaca. Prídavok na dieťa poukazuje úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (platiteľ) oprávnenej osobe

- na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, ktorá má povolenie pôsobiť ako banka na území Slovenskej republiky,

- na žiadosť oprávnenej osoby v hotovosti - poštovou poukážkou alebo prostredníctvom poštového okruhu.

V prípade, ak oprávnená osoba písomne požiada o zmenu spôsobu vyplácania prídavku, úrad práce, sociálnych vecí a rodiny je povinný jej žiadosti vyhovieť.

Prídavok na dieťa sa do cudziny nevypláca.

Prídavok na dieťa podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa prvý raz vyplatí v mesiaci február 2004 za mesiac január 2004.

Príklad č.12: Otec poberá prídavok na dieťa na syna - študenta vysokej školy. Syn 25. 1. 2004 dovŕši 25 rokov veku. Prídavok na dieťa sa otcovi naposledy vyplatí za mesiac január 2004 v mesiaci február 2004.

10. Povinnosti oprávnenej osoby – (§ 14)

Oprávnená osoba, ktorá si uplatňuje nárok na prídavok na dieťa, je povinná

- preukázať skutočnosti rozhodujúce na vznik nároku a na výplatu prídavku na dieťa,

- do ôsmich dní písomne oznámiť zmeny v rozhodujúcich skutočnostiach platiteľovi, ktoré majú vplyv na nárok na prídavok a na jeho výplatu. Táto 8-dňová lehota začína plynúť prvým dňom nasledujúcim po dni, keď zmena nastala.

Oprávnená osoba je povinná použiť prídavok na dieťa na výchovu, výživu a základné osobné potreby nezaopatreného dieťaťa.

11. Zastavenie výplaty prídavku na dieťa - (§ 11 ods. 5)

Platiteľ, teda príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodne o zastavení výplaty prídavku oprávnenej osobe od kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa prídavok vyplatil, ak

- oprávnená osoba, ktorá si uplatňuje nárok na prídavok na dieťa nepreukázala skutočnosti rozhodujúce na vznik nároku a na výplatu prídavku na dieťa alebo do ôsmich dní písomne neoznámila zmeny v rozhodujúcich skutočnostiach platiteľovi, ktoré majú vplyv na nárok na prídavok a na jeho výplatu,

- z vlastného podnetu, z podnetu inej právnickej osoby, alebo z podnetu fyzickej osoby vznikol dôvod na prešetrenie či oprávnená osoba naďalej spĺňa podmienky nároku na prídavok a na jeho výplatu.

Platiteľ obnoví výplatu prídavku od kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom oprávnená osoba preukázala, že zanikli dôvody, pre ktoré bola výplata zastavená. O obnovení výplaty prídavku platiteľ vydá rozhodnutie. Platiteľ doplatí prídavok za obdobie zastavenia jeho výplaty, ak podmienky nároku na prídavok sa počas tohto obdobia splnili.

V prípade, ak v priebehu kalendárneho mesiaca nastala zmena oprávnenej osoby nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia súdu o zverení dieťaťa do starostlivosti jednému z rodičov alebo nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia príslušného orgánu o zverení dieťaťa inej fyzickej osobe do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, prídavok platiteľ vyplatí tej oprávnenej osobe, ktorá má dieťa v starostlivosti aspoň posledný deň kalendárneho mesiaca, za ktorý prídavok patrí a ktorá si nárok uplatní a ktorá zároveň spĺňa podmienky na vznik nároku a na výplatu prídavku.

Ak v priebehu vyplácania prídavku na dieťa nastane zmena trvalého pobytu alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby, prídavok na dieťa vyplatí platiteľ príslušný podľa miesta nového trvalého pobytu alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby najskôr v kalendárnom mesiaci, nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola zmena trvalého pobytu alebo prechodného pobytu oznámená platiteľovi.

Príklad č.13: Rodič dieťaťa (oprávnená osoba) 3. 2. 2004 zmení miesto trvalého pobytu – presťahuje sa z Trebišova do Trnavy. Túto skutočnosť rodič dieťaťa oznámi svojmu novému zamestnávateľovi do ôsmich dní, teda do 11. 2. 2004. Nový zamestnávateľ so sídlom v Trnave mu prídavok na dieťa za mesiac február 2004 vyplatí v mesiaci marec 2004.

V prípade, ak oprávnená osoba po uplatnení nároku na prídavok zomrela a podmienky nároku na prídavok ku dňu jej smrti boli splnené, platiteľ vyplatí prídavok

- ďalšej oprávnenej osobe

- obci, v ktorej má nezaopatrené dieťa trvalý alebo prechodný pobyt.

V prípade, ak oprávnená osoba nevyužíva prídavok na výchovu, výživu a základné osobné potreby nezaopatreného dieťaťa, platiteľ (príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny)

- z vlastného podnetu,

- z podnetu inej právnickej osoby

- z podnetu inej fyzickej osoby

vydá rozhodnutie o zastavení výplaty prídavku oprávnenej osobe a o poukazovaní prídavku

- ďalšej oprávnenej osobe,

- obci, v ktorej má nezaopatrené dieťa trvalý pobyt alebo prechodný pobyt,

- zariadeniu sociálnych služieb, v ktorom je nezaopatrené dieťa umiestnené.

Zastavenie výplaty prídavku na dieťa je možné aj v prípade zanedbávania povinnej školskej dochádzky. V takom prípade tiež úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (platiteľ) vydá rozhodnutie o zastavení výplaty prídavku oprávnenej osobe a rozhodne o poukazovaní prídavku ďalšej oprávnenej osobe alebo obci, v ktorej má nezaopatrené dieťa trvalý pobyt alebo prechodný pobyt.

Ak sa prídavok poukazuje obci, môže obec poveriť účelným využitím prídavku právnickú osobu podľa zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z.. po ich vzájomnej písomnej dohode.

Pod zanedbávaním povinnej školskej dochádzky sa rozumie stav, keď dieťa má neospravedlnenú neúčasť na vyučovaní v kalendárnom mesiaci viac ako 15 vyučovacích hodín.

Finančné prostriedky poskytnuté obci ako tzv. "osobitnému príjemcovi na prídavok na dieťa" môže obec použiť na úhradu poplatkov za stravu v školskej jedálni, nákup školských potrieb a pomôcok, na aktivity organizované školou v rámci vyučovacieho, ako aj mimovyučovacieho procesu, na cestovné do školy, na nákup potravín, ošatenia, hygienických potrieb prípadne iných potrieb dieťaťa súvisiacich s jeho výchovou a výživou.

Predpokladá sa nevyhnutná úzka spolupráca orgánov štátnej správy, škôl, obcí, zdravotníckych zariadení a ďalších právnických osôb a fyzických osôb, ako aj ostatných platiteľov prídavku na dieťa (napríklad zamestnávateľov - do 31. marca 2004).

Orgány štátnej správy, obce, zdravotnícke zariadenia, školy a školské zariadenia a ďalšie právnické osoby a fyzické osoby, ktoré plnia úlohy pri poskytovaní prídavku alebo sú vecne príslušné na poskytovanie údajov súvisiacich s touto štátnou sociálnou dávkou, sú povinné spolupracovať s platiteľom a na jeho žiadosť podávať informácie a oznámenia vo veci nároku na prídavok a jeho výplatu v rozsahu svojej pôsobnosti.

V prípade, ak v priebehu poukazovania prídavku na dieťa obci nastane zmena trvalého pobytu alebo prechodného pobytu nezaopatreného dieťaťa, platiteľ (úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) príslušný podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby vydá rozhodnutie o zastavení poukazovania prídavku obci, kde malo nezaopatrené dieťa trvalý pobyt alebo prechodný pobyt a o poukazovaní prídavku obci, kde má nezaopatrené dieťa trvalý pobyt alebo prechodný pobyt.

V prípade, ak zaniknú dôvody o zastavení výplaty prídavku na zastavenie výplaty, platiteľ (úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) z vlastného podnetu alebo z podnetu inej právnickej osoby alebo z podnetu fyzickej osoby vydá rozhodnutie o obnovení výplaty prídavku oprávnenej osobe. Výplata prídavku sa obnoví spravidla najskôr po uplynutí troch po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov od zastavenia výplaty prídavku.

V prípade, ak sa prídavok vypláca ďalšej oprávnenej osobe, obci alebo zariadeniu sociálnych služieb, ustanovenia o povinnostiach oprávnenej osoby sa primerane vzťahujú aj na ďalšiu oprávnenú osobu, na obec a na zariadenie sociálnych služieb.

12. Odňatie a vrátenie prídavku - (§ 13)

Ak oprávnená osoba nespĺňa podmienky nároku na prídavok alebo ak platiteľ (príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) vyplácal prídavok oprávnenej osobe neprávom, platiteľ (príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) rozhodne o odňatí prídavku. V prípade, ak platiteľ (príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) vyplácal prídavok neprávom, prídavok odníme od kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, za ktorý prídavok neprávom vyplatil.

Príklad č. 14:Príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zistil, že rodič dieťaťa v mesiaci január 2004 nespĺňal podmienky na prídavok na dieťa (nevyužíval prídavok na potreby dieťaťa), avšak za mesiac január 2004 prídavok na dieťa v mesiaci február 2004 vyplatil. Vzhľadom na túto skutočnosť, o ktorej sa dozvie až v mesiaci apríl 2004, vydá rozhodnutie o odňatí prídavku od 1. februára 2004.

V prípade, ak platiteľ prídavok nevyplácal, hoci oprávnená osoba splnila podmienky podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa, platiteľ prídavok vyplatí za čas, za ktorý ho nevyplácal.

Nárok na vyplatenie prídavku zaniká uplynutím jedného roka od kalendárneho mesiaca, za ktorý mal platiteľ prídavok vyplatiť.

Príklad č.15: Príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rodičovi dieťaťa nebude vyplácať prídavok na dieťa za január 2004 v domnienke, že rodič dieťaťa nespĺňa podmienky na vznik nároku na prídavok a na jeho výplatu. Vo februári 2004 sa zistí, že podmienky rodič dieťaťa spĺňal. Výplatu prídavku za mesiac január 2004 úrad práce, sociálnych vecí a rodiny musí uskutočniť najneskôr v mesiaci február 2005, pretože inak nárok na vyplatenie prídavku za mesiac január 2004 zaniká.

V prípade, ak oprávnená osoba svojím konaním spôsobila, že platiteľ jej prídavok vyplatil neprávom, je povinná prídavok vrátiť. Nárok na vrátenie prídavku vyplateného neprávom zaniká uplynutím jedného roka odo dňa, keď platiteľ túto skutočnosť zistil, najneskôr uplynutím troch rokov odo dňa poslednej neoprávnenej výplaty prídavku.

Ak je oprávnená osoba povinná na základe vykonateľného rozhodnutia vrátiť neprávom prijatý prídavok, môže sa zraziť aj

- z bežne vyplácaného,

- neskôr priznaného prídavku,

- zo mzdy, platu alebo inej odmeny za prácu, alebo z náhrad z týchto plnení,

- z odmien za pracovnú pohotovosť,

- z dôchodkových dávok,

- z dávok výsluhového zabezpečenia.

Sumy, ktoré nemožno postihnúť výkonom rozhodnutia a ktoré sa nesmú povinnému zraziť zo mzdy pri výkone rozhodnutia, ustanovuje § 276 a 302 Občianskeho súdneho poriadku. Prídavok nemožno postihnúť výkonom rozhodnutia podľa § 317 ods. 2 Občianskeho súdneho poriadku, prípadne podľa § 78 ods. 5 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní.

13. Zánik nároku – (§ 15)

Nárok na prídavok na dieťa za kalendárny mesiac zaniká uplynutím jedného roka od posledného dňa v mesiaci, za ktorý prídavok na dieťa patril. Znamená to, že je ustanovená 1-ročná prekluzívna (prepadná) lehota a žiadateľ si môže uplatniť nárok spätne najviac za obdobie jedného roka.

Príklad č.16: Otec 6-ročnej dcéry si uplatní nárok na prídavok na dieťa za mesiac marec 2004 až v marci 2005. Ak splní všetky zákonom stanovené podmienky, prídavok na dieťa za mesiac marec 2004 sa mu vyplatí v apríli 2005. V prípade, ak by si nárok na prídavok na dieťa za mesiac marec 2004 uplatnil až v apríli 2005, nárok na prídavok za mesiac marec 2004 by mu zanikol.

Z á v e r

Je nevyhnutné zdôrazniť, že ak si oprávnený subjekt uplatňuje nárok na prídavok na dieťa a na príspevok k prídavku na dieťa za obdobie pred 1. januárom 2004, posudzuje sa tento nárok podľa právneho predpisu účinného v období, za ktoré sa uplatňuje, teda podľa zákona č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa v znení neskorších predpisov.

Vecne príslušný orgán na poskytnutie prídavku na dieťa a na poskytovanie príspevku k prídavku na dieťa v tomto prípade je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (platiteľ) podľa miesta trvalého pobytu alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby.

Na konanie podľa tohto zákona, teda zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní), pokiaľ tento zákon neustanovuje inak.

Odvolania proti rozhodnutiam podľa § 11 ods. 5 a 6, § 12 ods. 1 a 4 a § 13 ods. 1 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa nemajú odkladný účinok.

Je potrebné uviesť, že v súvislosti s prídavkom na dieťa bol od 1. januára 2004 zavedený tzv. daňový bonus, ktorý za kalendárny rok na každé nezaopatrené dieťa predstavuje 4800 Sk. Nárok na daňový bonus majú iba rodičia, ktorí poberajú zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti, zdaniteľné príjmy z podnikania, z inej samostatne zárobkovej činnosti alebo z prenájmu, a to v ustanovenej výške (najmenej 3040 Sk mesačne, čiže polovica minimálnej mzdy, prípadne SZČO nebola v strate). Ide jednoznačne o zvýhodnenie rodín, v ktorých pracuje aspoň jeden z rodičov.

Nárok na daňový bonus nemajú napríklad

- ženy (muž - vdovec) na materskej dovolenke (vdova, slobodná matka – ide jednoznačne o diskrimináciu vzhľadom na rodinný stav),

- rodič na rodičovskej dovolenke nevykonávajúci zárobkovú činnosť,

- nezamestnané osoby evidované na úrade práce bez podpory v nezamestnanosti, iba so sociálnymi dávkami,

- osoby evidované na úrade práce a poberajúce podporu v nezamestnanosti,

- osoby nezamestnané, avšak neevidované na úrade práce,

- poberatelia starobného dôchodku (napríklad ktorým je dieťa zverené do starostlivosti na základe rozhodnutia súdu atď.).

Na základe uvedeného je otázne, či systém štátnej sociálnej podpory (štátnych sociálnych dávok), ktorý má smerovať “k sociálnemu blahu” (každej) rodiny ako takej, plní skutočne svoju úlohu a pre koho? Zdá sa, že došlo k úplnemu odklonu od základnej filozofie schválenej v Koncepcii transformácie sociálnej sféry v Slovenskej republiky, v zmysle ktorej sa štátne sociálne dávky, najmä prídavky na deti majú poskytovať adresne a cielene v závislosti od príjmovej úrovne rodiny (do 31. 12. 2003 – príspevok k prídavku na dieťa v prípade nízkeho či žiadneho príjmu) a na princípe celospoločenskej solidarity, teda na princípe solidarity medzi rodinami s príjmovou úrovňou vyššou a rodinami s príjmovou úrovňou nižšiou (nie opačne), prípadne medzi bezdetnými rodinami a rodinami s deťmi (prídavok na dieťa v jednotnej sume, avšak diferencovaný podľa veku dieťaťa).

Takto prijatou, avšak jednoznačne protiústavnou právnou úpravou (ide o rozpor s čl.12, 19, ale najmä s čl. 41 Ústavy Slovenskej republiky, ak by bol prijatý antidiskriminačný zákon, tak by to bolo v rozpore aj s ním. A tu je aj odpoveď, prečo sa nechce prijať jeden zákon a je otázne, prečo v tomto zákone sa zákaz priamej a nepriamej diskriminácie vôbec neupravil) dochádza nielen k sociálnemu vylúčeniu najmä ekonomicky slabých rodín (s nezamestnanými rodičmi, slobodné matky, vdovy a siroty, prípadne starí rodičia, ktorým boli zverené vnúčatá do náhradnej rodinnej starostlivosti), ale najmä k prehlbovaniu polarizácie spoločnosti, čiže k prepadu veľkej časti obyvateľstva, najmä rodín s nezaopatrenými deťmi do biedy a chudoby.

Zdá sa, že sa zabúda, že “nikto si nevybrá krajinu, ani rodinu, v ktorej sa narodí” a z toho dôvodu hlavnou úlohou sociálnej politiky každého demokratického štátu je vytváranie “rovnosti šancí pre každého”, bez ohľadu na pôvod, rasu, pohlavie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie, a to v súlade so Všeobecnou deklaráciou ľudských práv (1948), Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach, ako aj ratifikovaných dohovorov Medzinárodnej organizácie práce. Táto “rovnosť šancí” sa má zabezpečiť najmä prostredníctvom

- ochrannej funkcie sociálnej politiky (prostredníctvom nej sa zmierňujú alebo odstraňujú dôsledky určitých sociálych udalostí, v ktorých je jedinec alebo sociálna skupina, čiže rodina znevýhodnená - napríklad reálny nedostatok pracovných príležitostí - dôsledok likvidácie celých výrobných odvetví a zánik státisíce pracovných miest – výsledok absencie hospodárskej politiky štátu a pôsobenie trhu) a

- rozdeľovacej a prerozdeľovacej funkcie sociálnej politiky (prerozdeľuje sa to, čo už raz bolo nedokonale alebo nespravodlivo rozdelené trhom).

Všetky vyspelé a moderné štáty bez ohľadu na svoje ideologické zafarbenie sa snažia s väčším alebo menším úsilím a úspechom chudobu obmedzovať, a nie zväčšovať (tak, ako je to v prípade Slovenskej republiky – čoraz väčšia časť obyvateľstva, najmä rodiny s nezaopatrenými deťmi, občania so zmenenou pracovnou schopnosťou, ako aj poberatelia starobných dôchodkov v postproduktívnom pokročilom veku, sa prepadá do biedy a chudoby a je odkázaná na neustále sa znižujúce sociálne dávky zo systému sociálnej pomoci).

Súčasná sociálna politika (ak o nej ešte vôbec možno hovoriť – má ísť totiž o činnosť, ktorá má odstraňovať nerovnosti týkajúce sa podmienok života ľudí, vzťahov medzi ľuďmi, vzťahov medzi indivíduom a kolektívom, prípadne ide o riešenie materiálnych podmienok existencie človeka počas vzniku nepriaznivých životných situácií) sa realizuje pod rúškom nevyhnutnosti konsolidácie štátneho rozpočtu a zvýšenia konkurencieschopnosti nie v prospech tých, ktorí to skutočne potrebujú (nie v prospech najzraniteľnejších vrstiev obyvateľstva – žien, detí, starcov, nezamestnaných), ale v prospech ekonomicky silných a sebestačných. Sme očitými svedkami, že uskutočňovaná vraj tzv. reforma sociálneho systému (ide jednoznačne o “deformu” – mnohé inštitúty sú v rozpore so základnými princípmi práva sociálneho zabezpečenia, ako aj v rozpore s ratifikovanými dohovormi MOP a o Ústave Slovenskej republiky ani nehovoriac) nie je prestavbou, ale jednoznačne rozkladom sociálneho štátu.

JUDr. Zuzana Macková, PhD.

Počasie

Na celom území Slovenska bude prevládať počasie, ktoré môže podmieniť celkové nepríjemné telesné pocity, ako aj nepokoj, predráždenosť, nervozitu, pocit depresie. Následkom nižšej telesnej aj duševnej výkonnosti a koncentrácie a predĺženia reakčného času je možnosť väčšieho rizika úrazov a nehôd. Výraznejšie môžu byť reumatické bolesti, bolesti fantómové, jaziev a starších poranení. Vyššia je záťaž srdcovo-cievneho systému a dýchacieho systému. Častejšie sa môžu vyskytnúť poruchy trávenia a koliky.Zajtra postupné zmiernenie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude veľká, prechodne zmenšená oblačnosť a ojedinele sneženie. Popoludní od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a miestami sneženie. Najvyššia teplota -3 až 1 stupeň. Prevažne južný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov.n V piatok bude oblačno, časom polooblačno, miestami občasné sneženie alebo snehové prehánky. Nočná teplota -6 až -10, v údoliach -12 až -19, denná teplota -5 až -1 stupeň. n V sobotu bude polooblačno, na západe a severe až oblačno a lokálne sneženie. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách okolo -12, denná teplota -4 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.23 a zapadne o 16.46 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.