CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieNa celom území Slovenska bude prevládať počasie, ktoré môže podmieniť celkové nepríjemné telesné pocity, ako aj nepokoj, predráždenosť, nervozitu, pocit depresie. Následkom nižšej telesnej aj duševnej výkonnosti a koncentrácie a predĺženia reakčného času je možnosť väčšieho rizika úrazov a nehôd. Výraznejšie môžu byť reumatické bolesti, bolesti fantómové, jaziev a starších poranení. Vyššia je záťaž srdcovo-cievneho systému a dýchacieho systému. Častejšie sa môžu vyskytnúť poruchy trávenia a koliky.Zajtra postupné zmiernenie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.(zč)n Dnes bude veľká, prechodne zmenšená oblačnosť a ojedinele sneženie. Popoludní od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a miestami sneženie. Najvyššia teplota -3 až 1 stupeň. Prevažne južný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov.n V piatok bude oblačno, časom polooblačno, miestami občasné sneženie alebo snehové prehánky. Nočná teplota -6 až -10, v údoliach -12 až -19, denná teplota -5 až -1 stupeň. n V sobotu bude polooblačno, na západe a severe až oblačno a lokálne sneženie. Nočná teplota -5 až -9, v dolinách okolo -12, denná teplota -4 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.23 a zapadne o 16.46 hod.
|
|
|