Hospodársky denník
USD32,222 Sk
EUR40,621 Sk
CHF25,895 Sk
CZK1,23 Sk
  Štvrtok  29.Januára 2004

Neistý osud recyklovaných

Prioritou materiálové zhodnotenie starých pneumatík

Z údajov Recyklačného fondu vyplýva, že v súčasnosti vznikne ročne na Slovensku okolo 15-tisíc ton opotrebovaných pneumatík. Veď s rozvojom automobilového priemyslu vystupuje do popredia čoraz nástojčivejšie aj problematika opotrebovaných pneumatík. A to nielen na Slovensku, ale na celom svete. Jej riešením sa zaoberajú aj príslušné smernice EÚ, z ktorých jasne vyplýva, že postupne bude treba čoraz viac uprednostňovať ich materiálové zhodnotenie pred energetickým, čiže pred spaľovaním v cementárňach alebo spaľovniach. Na tento trend nadviazal aj vládou schválený Program odpadového hospodárstva SR do roku 2005. Ten stanovuje v roku 2005, keď ročné množstvá opotrebovaných pneumatík vzrastú až na 18-tisíc ton, dosiahnuť až 100-percentné vyzbieranie starých pneumatík. Dokonca - zabezpečiť ich materiálové zhodnotenie až na 95 %. To znamená, že len 5 percent sa bude môcť využiť na energetické účely, čiže v spaľovniach alebo cementárňach. Splniť stanovený záväzok predstavuje neľahkú úlohu. Skutočnosť, že jej riešenie si vyžaduje komplexný, systémový prístup, si uvedomujú aj zástupcovia sektora opotrebovaných pneumatík Recyklačného fondu. Pripomeňme, že na základe znenia zákona sú dovozcovia a výrobcovia pneumatík povinní odvádzať do fondu 8,20 Sk za kilogram pneumatík. Platiť však nemusia, ak sa o tieto pneumatiky postarajú, čiže ak zabezpečia ich zber a následné spracovanie. V roku 2002 sa v tomto sektore „vyzbieralo“ okolo 130 mil. Sk. Vlani 54 miliónov Sk. Tento rapídny pokles pracovníkov fondu teší, lebo je jasným signálom, že výrobcovia, ale aj dovozcovia, využili možnosť a zabezpečujú zber a zhodnotenie svojich výrobkov. V súčasnosti dosahuje materiálové zhodnotenie starých pneumatík už 66 percent. K splneniu uvedeného smelého cieľa prispieva aj podpora, ktorá z Recyklačného fondu smerovala na schválené projekty v celkovej sume vyše 85 miliónov Sk. Aj v prípade opotrebovaných pneumatík sa však dodržiava pravidlo, že fond prispeje na realizáciu projektu maximálne do výšky jednej tretiny investičných prostriedkov. Zvyšok si musí zabezpečiť žiadateľ buď z vlastných, alebo iných zdrojov. Podporené projekty z prostriedkov fondu sa zameriavajú na zvoz, zber, spracovanie opotrebovaných pneumatík a zlepšenie kvality výstupnej drviny. Výhodou pri vytváraní uzatvoreného reťazca životnosti pneumatík bola skutočnosť, že slovenský výrobca pneumatík Matador Púchov si už pred vznikom Recyklačného fondu uvedomil svoju povinnosť a z vlastných zdrojov vybudoval linku na spracovanie starých pneumatík. S kapacitou okolo 10 000 ton. Podpora fondu sa tak efektívne využije len na rozšírenie kapacity linky na 15-tisíc ton opotrebovaných pneumatík ročne. Značná časť pridelených prostriedkov z fondu smeruje k využitiu drviny, ktorá vznikne pri spracovaní starých pneumatík. Tá sa využíva pri výrobe rôznych výrobkov, či už ide o rôzne zvukovoizolačné plochy, dopravné značenia, krytiny na športové plochy, podlahy a podobne. Nový problém však predstavuje záujem trhu o recyklát. Prečo? Spracovanie opotrebovaných pneumatík na nové produkty s novými vlastnosťami je náročné, a tak ťažko môžu konkurovať porovnateľným výrobkom napríklad z iných „zaužívaných“ materiálov (minimálne dosahujú porovnateľnú cenu). Preto by mali kompetentní využiť skúsenosti z viacerých krajín sveta a podporiť zavedenie takých nástrojov, ktoré umožnia zvýšiť konkurencieschopnosť recyklátov z opotrebovaných pneumatík na trhu. V tomto prípade však nie sú na ťahu zástupcovia Recyklačného fondu, ale tí, ktorí navrhujú a schvaľujú legislatívne normy.

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.