Hospodársky denník
USD32,637 Sk
EUR40,822 Sk
CHF26,094 Sk
CZK1,226 Sk
  Piatok  30.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Informatizácia verejnej správy

Možnosti financovania z fondov Európskej únie

Úroveň elektronizácie služieb verejnej správy v SR zaostáva za úrovňou vo vyspelých štátoch EÚ. Hlavné príčiny sú v absencii koncepcie rozvoja služieb verejnej správy, nedostatočnej finančnej podpore nových projektov informačných služieb pre verejnosť, ako aj v nízkej vybavenosti orgánov verejnej správy modernými informačnými a komunikačnými technológiami. Nízka je aj úroveň využitia informačných technológií pri realizácii administratívnych úkonov verejnej správy pre verejnosť. Nie sú k tomu totiž vytvorené legislatívne, organizačné a technologické podmienky, ktoré by umožňovali vybavenie žiadostí občanov z jedného miesta, bez ohľadu na kompetencie orgánov verejnej správy a bez časového obmedzenia úradnými hodinami.

Strategickým cieľom informatizácie verejnej správy je predovšetkým zjednodušenie prístupu občanov a podnikateľských subjektov k aktuálnym informáciám zo zdrojov verejnej správy a využívanie elektronickej komunikácie.

Na dosiahnutie tohto cieľa bude okrem iného potrebné dobudovať a modernizovať existujúcu technicko-informačnú infraštruktúru v sieti orgánov štátnej moci, štátnej správy a územnej samosprávy. Nutné je navrhnúť a prijať legislatívu, ktorá upraví elektronizáciu všetkých informačných zdrojov, budovanie informačného obsahu, vzájomnú výmenu a súhlasnosť dát v rámci orgánov verejnej správy. Bude potrebné vytvoriť podmienky na to, aby mal každý občan prístup k internetu z domu, práce, verejných prístupových miest, prostredníctvom mobilných telefónov a pod. Sprístupnenie elektronických služieb v rámci verejnej správy pre občanov a podnikateľské subjekty umožní vláde a územným celkom prekonať časové a vzdialenostné bariéry prístupu verejnosti k informačným fondom a službám a tiež umožní kontrolu výkonu činností každého úradu zo strany občana.

Vo vyspelých krajinách EÚ venujú informatizácii verejnej správy nemalé finančné prostriedky, pretože občan musí dostávať kvalitné služby aj z verejnej správy tak, ako je zvyknutý na kvalitné služby privátneho sektora. Musia sa odstrániť byrokratické postupy a omyly, časovo náročné a zložité procedúry vo vybavovaní jednotlivých záležitostí. Slovenská republika ako budúci nový člen EÚ sa prostredníctvom programu eEurope+ tiež prihlásila k tomuto trendu.

Projekt e-government na Slovensku, až na pár výnimiek, ešte stále nie je realitou. Prevažuje jednosmerné sprostredkovanie informácií. Na internete sa v posledných rokoch začala vyskytovať verejná správa on-line, ktorá pozostáva hlavne zo statických, neinteraktívnych webstránok. Sú často tzv. portálmi, ale zriedka ponúknu občanom viac ako zoznam stránok kancelárií. Tieto stránky väčšinou ponúkajú iba všeobecné informácie o kancelárii a telefonické kontakty. Najpokrokovejšie ponúkajú zopár aplikácií na e-transakcie, napríklad pre elektronickú platbu. A aj tieto stránky sú často charakterizovanou zlou dostupnosťou želaných aplikácií. Väčšina verejných správ zatiaľ nezrealizovala predstavu personifikovaných webstránok, orientovaných na občana a bohatých na funkcie. Interaktívna komunikácia občan-verejná správa pri vybavovaní záležitostí elektronickou cestou zatiaľ nie je na Slovensku realitou.

Predkladané projekty financované z fondov EÚ by mali primárne riešiť tieto oblasti:

- Nevybudovanosť informačných sietí. Dostupnosť ku kvalitným informačným sieťam (internetizácia), možnosť pripojenia a využívania je významným faktorom, ktorý podmieňuje atraktívnosť rovnako sídel, ako aj regiónov. Podmieňuje to totiž možnosť byť v prúde informačných tokov a byť v ňom aj aktívny. Z tohto hľadiska je zatiaľ situácia na Slovensku regionálne diferencovaná.

- Rozvoj samosprávnosti sídel a krajov. Významným a dôležitým faktorom sú samoorganizačné a samoregulačné schopnosti a mechanizmy sídelných a regionálnych spoločenstiev. Tu už isté kroky boli síce urobené (vytvorenie obecnej i regionálnej samosprávy), napriek tomu ide o zložitý a problémový proces. Zložitý je tiež proces formovania lokálnej samosprávy vzhľadom na to, že uplynul ešte relatívne krátky čas, čo obce získali svoju právnu identitu a samosprávnosť a proces odčleňovania sa obcí ako samostatných subjektov stále pokračuje. Obce sú v štádiu upevňovania a zdokonaľovania svojich riadiacich mechanizmov, v dobiehaní výstavby základných civilizačných infraštruktúr a stoja pred rozhodnutím odovzdávania najmä hospodárskych kompetencií do centrálnych obcí základných sídelných jednotiek. Na druhej strane sa tento proces z hľadiska integrácie do EÚ javí ako podmieňujúci z hľadiska územnej kompatibility s EÚ.

Odvetvia občianskej vybavenosti a oblasti, kde počas transformačného procesu došlo k rozsiahlemu prenosu kompetencií z centra na mestá a obce, posilnenie zodpovednosti regionálnych orgánov a obcí na Slovensku v oblastiach vzdelávania, zdravotníctva, sociálnych vecí a kultúry, čo nielen predstavuje dôležitú podmienku na dosiahnutie adekvátnej kvality života, ale zároveň vytvára i základný rámec pre regionálny ekonomický rozvoj a zvyšovanie konkurencieschopnosti regiónov. Nevyhnutným dôsledkom tohto prenosu kompetencií bude hľadanie optimálnej formy fungovania týchto zariadení občianskej infraštruktúry, ktoré sú prevažne verejného charakteru a v prípade ktorých bude hrať dôležitú úlohu proces informatizácie ich služieb.

- Zamedzenie digitálnej priepasti medzi jednotlivými regiónmi. Podpora ekonomického rozvoja regiónov prostredníctvom rozvoja znalostnej a digitálnej ekonomiky - podporiť ekonomický rozvoj v regiónoch prostredníctvom rozvoja znalostne a informačne orientovanej spoločnosti.

Špecifickým cieľom je budovanie a rozvoj regionálnych a lokálnych komunikačných sietí, ktoré prispejú k zvýšeniu konkurencieschopnosti regiónov, k výkonnejšej a transparentnejšej verejnej správe, k umožneniu občianskej participácie na spravovaní vecí verejných, k uľahčeniu prístupu podnikateľských subjektov k novým informačným technológiám a podporia vzdelávanie a pružné reagovanie na zmeny a potreby v kvalifikačnej štruktúre. Snahou je zlepšiť prístup verejnosti k informačným zdrojom a nástrojom.

Roman Stadtrucker

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí prevládanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa vyskytujú bolesti hlavy (najmä pri ochoreniach krčnej chrbtice), jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Zvýšený je sklon k mrzutosti, podráždenosti, depresívnym stavom, únave. Výraznejšie sú zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Je väčší sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové). Intenzita ťažkostí je mierna. Celkovo však prevláda všeobecne nepriaznivý vplyv počasia na citlivých ľudí.Zajtra postupné zmiernenie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené, miestami, najmä na severe, občasné sneženie. Popoludní na juhozápade postupne zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia teplota -2 až 2 stupne. Vietor západných smerov 3 až 7, na východe južný vietor do 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov.n V sobotu bude polooblačno až oblačno, miestami občasné sneženie. Nočná teplota -3 až -8, v údoliach miestami okolo -10, denná teplota -2 až 2 stupne. n V nedeľu bude v noci prechodne oblačno, miestami snehové prehánky, cez deň prevažne malá oblačnosť. Nočná teplota -1 až -5, v dolinách okolo -7, denná teplota 0 až 4 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.21 a zapadne o 16.47 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.