|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Januára 2004 |
|
|||||||
Sú proti, aby nebol povinnýPoplatky za odpady nie sú podľa samosprávy v súlade s reformou Koncom minulého roka Národná rada SR schválila novelu zákona o odpadoch, ktorá sa prostredníctvom komunálneho odpadu týka aj miest a obcí. Väčšina ustanovení vstúpi do platnosti v marci tohto roka, niektoré však neskôr. Novela priniesla spresnenie pojmov, definícií a postupov, pretože si to vyžiadala prax. Celkovo však možno konštatovať, že potvrdila doterajší charakter vzťahov medzi producentmi komunálneho odpadu a samotnými obcami. Naďalej platí princíp, že každý pôvodca komunálneho odpadu musí zaň zaplatiť, ako aj to, že obec je zodpovedná za nakladanie s ním. Povinnosť obce zaviesť separovaný zber vstúpi do platnosti až v roku 2010. Vzhľadom na to, že viaceré mestá a obce nezohľadňovali možnosti úľav od poplatkov, zákon spresnil okolnosti, za ktorých môžu občania žiadať o ich zníženie alebo oslobodenie od nich. Ide o prípady, ako je dlhodobý pobyt v zahraničí, výkon základnej vojenskej služby alebo ak občan neužíva nehnuteľnosť viac ako za sebou idúcich 90 dní. Podľa zákona sú obce povinné stanoviť všeobecne záväzným nariadením prípady, keď možno žiadať zníženie alebo odpustenie poplatku, ako aj spôsob a lehotu na uplatnenie zníženia či odpustenia. Obec musí vo svojom všeobecne záväznom nariadení určiť, aké podklady je na to poplatník povinný predložiť. Zákon tiež upravil sadzbu poplatkov za komunálny odpad. Tieto ustanovenia, ktoré sú nepriamou novelizáciou zákona o miestnych poplatkoch, vstúpia do platnosti v polovici tohto roka. Ak bola doteraz sadzba poplatku určená minimálne vo výške 80 a maximálne 1200 korún na jeden rok a občana, teraz zákon uvádza tento poplatok prepočítaný na dni, teda minimálne 20 halierov a maximálne 3,30 Sk za osobu a kalendárny deň, ak v obci nie je zavedený množstevný zber. Zákon obsahuje aj riešenie pre prípad, že obce neprijmú príslušné všeobecne záväzné nariadenia o poplatkoch podľa novelizovaného zákona. Pri množstevnom zbere sa poplatky odvodzujú od objemu alebo hmotnosti odpadu. Pri novele zákona o odpadoch neprezentuje samospráva miest a obcí nejaké zásadné výhrady, pretože ide o prehĺbenie princípov pôvodného zákona o odpadoch, o ktorý sa Združenie miest a obcí intenzívne zasadzovalo. Samospráva považuje za normálne aj zmeny, ktoré sa do zákona dostali aj kvôli požiadavkám a nespokojnosti občanov. Možný problém sa však vynára z inej strany. Miestny poplatok za komunálny odpad je jediný povinný miestny poplatok. Poriadok nastoľuje tým, že jednoznačne odráža vzťah medzi pôvodcom odpadu, poplatkom zaň a obcou, ktorá zodpovedá za nakladanie s odpadmi. Je to transparentné, prehľadné a zodpovedá to presne úlohám, ktoré majú jednotliví účastníci tohto procesu. Úplne nečakane však ministerstvo financií prichádza s legislatívnym návrhom, aby poplatok za komunálny odpad bol iba fakultatívny, teda obec ho môže a nemusí zaviesť. Protichodnosť je zrejmá nielen vo vzťahu k zákonu o odpadoch, ktorý iba začne platiť, ale aj k zámerom fiškálnej decentralizácie, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka. Problém je podľa samosprávy miest a obcí v tom, že miestne poplatky a dane sa v rámci decentralizácie musia posilňovať a nie eliminovať. Poplatok za komunálny odpad má významnú úlohu pre posilňovanie environmentálneho vedomia a výrazný vzdelávací aspekt. Príslušná novela zákona o miestnych poplatkoch je v parlamente už posunutá do druhého čítania a Združenie miest a obcí Slovenska nesúhlasí s tým, aby sa zmenil charakter poplatku. Vzhľadom na veľkú dôležitosť a váhu všetkých otázok, ktoré súvisia so životným prostredím, chce samospráva aj pri tejto novelizácii v spolupráci s ministerstvom životného prostredia pripraviť pre obce metodickú pomôcku, ktorá im uľahčí zavedenie nových ustanovení do praxe. Vladimír Turanský |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |