|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Januára 2004 |
|
|||||||
Vydajme sa vlastnou cestouŽelezničná spoločnosť hodnotí prítomnosť a díva sa dopredu V uplynulých dňoch sa uskutočnilo stretnutie vrcholového manažmentu Železničnej spoločnosti (ZSSK) k otázkam strategického rozvoja spoločnosti. ZSSK prekonáva v súčasnosti veľmi náročné obdobie transformácie. Je veľmi zaujímavé sledovať rozhovory na tému ako ďalej nielen z pohľadu rozvoja spoločnosti, ale aj z aspektu perspektívy osobnej a nákladnej dopravy na Slovensku. Do roku 2005 sa predpokladá postupná privatizácia ZSSK za účasti domácich aj nadnárodných spoločností. Bližšie nás informoval Pavol Kužma, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti. V čom podľa Vás možno vidieť perspektívu prosperity Železničnej spoločnosti? P. Kužma: Hlavné faktory životaschopnosti ZSSK pre ďalšie obdobie osobne vidím v rozumnej investičnej politike, v silnej podpore a v rozvíjaní obchodnej a marketingovej činnosti, v zavádzaní systému riadenia kvality a v zavádzaní projektového manažérstva. Ďalej sa musíme sústrediť na využívanie prostriedkov z eurofondov, v intenzívnejšej komunikácií s ministerstvom dopravy pri príprave projektov, ktoré bude možné financovať zo štátneho rozpočtu. Ďalšou oblasťou je personálny rozvoj, pretože bez odborne a jazykovo znalých zamestnancov táto spoločnosť nebude mať šancu ďalej napredovať. Ďalšou nevyhnutnou oblasťou je už veľakrát diskutovaný poplatok za použitie železničnej infraštruktúry v nákladnej doprave, ktorý firmu skutočne kladie na kolená a za uplynulý rok sa to prejavilo odklonom niektorých prepráv cez Maďarsko, Poľsko a Českú republiku. Jednoducho územie SR sa pre železničnú prepravu stáva nezaujímavým predovšetkým pre vysoké ceny. Výškou tohto poplatku dochádza k deformáciám napríklad takého typu, že Železničná spoločnosť musí vynaložiť až 30 % z celkových svojich nákladov ako poplatok za železničnú infraštruktúru a vyše 40 % z tržieb za prepravu tovaru. V porovnaní s podobnými železničnými podnikmi v Európe, je to až príliš vysoká daň. Táto skutočnosť obmedzuje možnosť uplatňovania efektívnej a hlavne aktívnej obchodnej politiky v praxi. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič nedávno naznačil možnosť privatizácie nákladnej, prípadne aj osobnej dopravy. P. Kužma: Hlavným záujmom akcionára, ktorým je ministerstvo je pochopiteľne to, aby v spoločnostiach, kde má majoritný podiel, bolo hospodárenie efektívne, prehľadné a bez zadlžovania. Ďalej to je postupné znižovanie nárokov na verejné financie zo štátneho rozpočtu. Podľa schváleného zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby je Železničná spoločnosť v podstate pripravená na prípadnú ďalšiu transformáciu a privatizáciu. Železničná doprava má všade vo svete veľkú perspektívu. P. Kužma: Nepochybne, pretože ak si odmyslíme závažné pozitívne ekologické aspekty železničnej dopravy, tak si musíme uvedomiť aj ďalší aspekt, a to možnosť zvyšovania rýchlosti prepravy osôb a tovaru v cestnej i leteckej doprave, a takisto v železničnej. Železnica má stále veľké možnosti zvyšovať cestovné rýchlostí, naopak pre cesty je limitujúcim faktorom bezpečnosť a pre leteckú dopravu zvuk. Cesty sú už preplnené, ale potenciál železnice ešte zďaleka nie je využitý. V tejto situácií je úlohou súčasného manažmentu ZSSK pripraviť spoločnosť na potenciálne privatizačné kroky vlády tak, aby bola dosiahnutá čo najvyššia hodnota spoločnosti. V stratégii spoločnosti uvažujeme so strategickým investorom, ktorého vidíme skôr v polohe strategického partnera pre firmu a samozrejme pripravujeme ekonomické projekcie pre rôzne organizačné usporiadania spoločnosti. Dnes je ťažké hovoriť, aké rozhodnutia prijme vláda, avšak my sa pripravujeme na reálne možnosti. Osobná doprava už niekoľko rokov stagnuje. Ako sa s tým chcete vyrovnať v budúcnosti? P. Kužma: V osobnej železničnej doprave na Slovensku, vidím z dlhodobého hľadiska veľkú perspektívu. K tomuto názoru mám množstvo závažných argumentov. Napríklad rozdiel v nákladnej doprave a v osobnej je v tom, že ak dôjde ku krachu výrobných podnikov, niekedy aj roky nedokážeme stratené prepravy nahradiť inými. V osobnej preprave cestujúci zostáva a my o neho musíme bojovať. Liberalizácia trhu v osobnej doprave je a stále bude približne desať rokov pozadu, v porovnaní s liberalizáciou v nákladnej doprave. Štát bude nevyhnutne musieť nájsť spôsob aby posunul železničnú osobnú dopravu kvalitatívne dopredu ako pilier ekonomiky, v inom prípade čakajú celú spoločnosť vážne problémy, či už s priamymi alebo sekundárnymi dopadmi na verejné financie. Hybnosť a mobilita obyvateľstva bude nadobúdať čoraz viac na intenzite a bude mať viac medzinárodný charakter. V analýzach o rozvoji železničnej dopravy ste sa zameriavali špeciálne práve na osobnú dopravu. P. Kužma: V stratégii spoločnosti sme sa pokúsili určiť, kde je najväčší budúci potenciál a aké sú priority spoločnosti v osobnej doprave. Tú v konečnom dôsledku vidíme v prímestskej doprave, v okolí centier SR, ako sú Bratislava, Žilina, Košice a súmestia Banská Bystrica - Zvolen. Sem bude spoločnosť smerovať investície a svoje hlavné obchodné aktivity. To neznamená, že diaľková doprava nebude v prioritách spoločnosti, avšak budú sa hľadať spôsoby ako ju dostať na úroveň rentability. Regionálna doprava a jej existencia, bude závisieť od prístupu štátu a zainteresovanosti rôznych subjektov v jednotlivých regiónoch Slovenska. Kľúč k úspechu v osobnej doprave vidím vo vyššej zainteresovanosti štátu na investíciách do obnovy mobilného parku, na rýchlejšiu modernizáciu koridorov zo strany ŽSR a v kvalitnej zmluve o výkonoch vo verejnom záujme. Ďalším nevyhnutným faktorom je postupné uplatňovanie princípov a zásad uvedených v koncepčnom dokumente o rozvoji dopravy Európskeho spoločenstva z roku 2001, pod názvom Európska dopravná politika do roku 2010. Jozef Kunik |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |