Hospodársky denník
USD32,59 Sk
EUR41,133 Sk
CHF26,373 Sk
CZK1,27 Sk
  Pondelok  5.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

Na území Slovenska prevláda zväčša všeobecne priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Iba výraznejší pokles teplôt v ranných hodinách v horských dolinách, ale aj v nížinných polohách môže spôsobiť mierne zvýšenú záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Počasie pôsobí pozitívne najmä u pacientov s reumatickými ochoreniami, ako aj na telesnú a duševnú výkonnosť, schopnosť sústredenia a pohotových reakcií. Spánok je pokojný a hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Citliví, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou k migrénami a pocitom závratu.Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených vplyvov počasia.

(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, miestami, najmä na západe krajiny, slabé sneženie. Najvyššia denná teplota -7 až -3 stupne, v kotlinách miestami okolo -9 stupňov, na horách vo výške 1500 m -11 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní severný vietor 2 až 4 m/s.n V utorok bude polojasno, neskôr na západe územia pribúdanie oblačnosti a miestami sneženie. Nočná teplota -9 až -14, v údoliach a kotlinách miestami -15 až -21 stupňov. Denná teplota -7 až -3, ojedinele okolo -10 stupňov. V stredu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie, vo východnej polovici územia spočiatku polojasno. Nočná teplota -4 až -9, vo východnej polovici územia -9 až -15, ojedinele do -20 stupňov. Denná teplota -5 až -1, ojedinele okolo -7 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.11 hod.

Amsterdamdážď3
Atényoblačno12
Belehradzamračené-1
Berlínzamračené0
Bratislavapolojasno-4
Bruseldážď3
Budapešťoblačno-4
Bukurešťsneženie-3
Frankfurtdážď1
Helsinkipolojasno-8
Istanbuldážď10
Kodaňoblačno-1
Kyjevzamračené-5
Lisabonslnečno15
Londýnzamračené5
Madridpolojasno12
Milánojasno9
Moskvazamračené-5
Oslozamračené-4
Parížoblačno5
Prahasneženie-3
Rímjasno8
Sofiasneženie-4
Štokholmpolojasno-5
Varšavazamračené-7
Viedeňpolojasno-3
Záhrebzamračené-1
Ženevaoblačno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.