Hospodársky denník
USD32,441 Sk
EUR41,08 Sk
CHF26,305 Sk
CZK1,268 Sk
  Streda  7.Januára 2004

Sme akože negramotní alebo predajú všetko?

Dostanete paškvil zvaný: Návod na obsluhu

Za socializmu sme boli zvyknutí, že prístroje a zariadenia pochádzali z dielní jedného, zvyčajne monopolného výrobcu. Nebol problém s reklamáciou ani s opravou, lebo monopolná firma mala svoje monopolné servisy. Nebol problém s návodmi, ktoré síce neboli nijako graficky excelentné, ale boli aspoň gramaticky a vecne správne. Ak som niečo kúpil, bezpečne som vedel, že to vyhovuje našim normám a bezpečnostným predpisom. Do našich obchodov sa nemohol dostať výrobok, ktorý by neprešiel štátnou skúšobňou. Výber bol síce obmedzený, ale bezpečný. Dnes naše trhy zaplavilo množstvo rôznych nových výrobkov a vybrať si môže takmer každý podľa toho, ako mu to dovolí jeho peňaženka. Horšie je to však s kvalitou predaja. Ťažko dnes nájdete predajňu, kde by vám odborne predviedli

kupovaný výrobok

alebo kde by vám ho aspoň odskúšali. Zvyčajne vás odbavia tým, že máte 14 dní na odskúšanie, a potom si môžete prísť potvrdiť záručný list alebo môžete výrobok vrátiť. Nemá vám však kto poradiť. No ak vezmete do rúk návod na obsluhu, potom máte o zábavu postarané. Nejde len o gramatiku a preklad návodu, ale stane sa vám, že sa návod absolútne nezhoduje s predávaným výrobkom. Pritom nejde len o výrobky dovezené z Ázie, ale aj z krajín Európskej únie, ktoré sa nás snažia učiť, čo je to kvalita. Na pulty našich predajní sa síce dostáva pestrý sortiment, ale aj dosť nekvalitných výrobkov. K tomu si treba pripočítať, že ich predáva nekvalifikovaný personál a ak dúfate, že sa výrobok naučíte používať podľa návodu, potom aj tu môžete zažiť sklamanie. Ostane vám iba systém - nauč sa sám, ale najprv musíte vyriešiť niekoľko hlavolamov.

Kúpite si napríklad drahý digitálny fotoaparát, ale návod na obsluhu je taký skromný, že na zvládnutie jeho obsluhy vám určite nepostačí a ak náhodou nemáte predošlú prax, na poriadne fotografovanie vám to, čo sa dočítate v návode, určite stačiť nebude. Moje skúsenosti hovoria, že kvalita návodov má klesajúcu tendenciu. Kým ste napríklad ku skenerom v minulosti dostali niekoľko veľmi podrobných návodov, v súčasnosti je to skromných pár strán, kde nie sú opísané všetky funkcie skenerov. Úplný

skvost medzi návodmi

sa mi dostal do rúk pri kúpe frézky na drevo, ktoré sa predávajú v sieti hypermarketov Tesco. Frézky dodáva francúzska firma Vision. Číslovanie pozícií v návode sa vôbec nezhoduje so skutočnosťou. Tak napríklad pozícia, ktorá je v návode označená ako meradlo, je v skutočnosti regulátor otáčok. Okrem vypínača sa so skutočnosťou nezhoduje ani jedna pozícia návodu. Okrem toho sa v texte uvádzajú pozície, ktoré by ste márne hľadali na vyobrazení. Vzhľadom na to, že sa frézka predáva bez pracovných nástrojov, nemal som možnosť odskúšať funkciu zariadenia. V Tescu som ich nedostal, a tak ma čaká ešte ďalšie pátranie, kde ich možno kúpiť. Francúzska firma má na Slovensku svoju pobočku v Považskej Bystrici, je mi teda záhadou, ako sa takýto paškvil mohol dostať do predaja. Európska únia nám sľubuje kvalitu, v mnohom to bude aj ústup od toho, na čo sme boli zvyknutí.

Jaroslav Burjaniv

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.