Hospodársky denník
USD32,441 Sk
EUR41,08 Sk
CHF26,305 Sk
CZK1,268 Sk
  Streda  7.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

Na našom území bude zo začiatku prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, iba mierne podráždenie vplyvom počasia, ktoré pôsobí skôr pozitívne na výkonnosť a koncentráciu. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Nízke teploty však zvyšujú možnosť výskytu niektorých ťažkostí u osôb citlivých na chlad (napr. srdcovo-cievne, prípadne dýchacie ťažkosti). Meteosenzitívne, vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi majú sklon k migrénam a pocitom závratu. Neskôr očakávame zintenzívnenie reumatických bolestí, zvýšenie frekvencie astmatických záchvatov a výskytu depresívnych stavov. Znižuje sa schopnosť rýchlych a správnych reakcií. V nočných hodinách sa môžu zosilniť všeobecne nepriaznivé vplyvy počasia. Zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému, znižuje sa tolerancia telesnej a duševnej námahy. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, nervozita, podráždenosť, poruchy spánku. Potrebná je zvýšená opatrnosť v doprave a v nepretržitých Zajtra predpokladáme ústup niektorých zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Pretrvávať budú intenzívnejšie reumatické ťažkosti a sklon k depresii. Zhoršiť sa môže priebeh ekzematóznych kožných ochorení.(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené, na východe spočiatku polojasno. Na západe a neskôr miestami aj na ostatnom území sneženie. Najvyššia denná teplota -8 až -4 stupne. Teplota vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Slabý južný vietor.n Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami sneženie. Nočná teplota -5 až -10, ojedinele okolo -12, denná teplota -7 až -2 stupne. V piatok bude polojasno až oblačno a ojedinele sneženie. V nižších polohách miestami hmly alebo nízka oblačnosť. Nočná teplota -4 až -9, ojedinele okolo -13, denná teplota -5 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.43 a zapadne o 16.14 hod.

Amsterdamzamračené5
Atényoblačno12
Belehradoblačno-2
Berlíndážď0
Bratislavazamračené-6
Bruselzamračené2
Budapešťzamračené-5
Bukurešťzamračené-1
Frankfurtzamračené3
Helsinkioblačno-5
Istanbulsneženie0
Kodaňdážď0
Kyjevsneženie-7
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky8
Madridslnečno12
Milánozamračené0
Moskvaoblačno-6
Oslosneženie-2
Paríždážď3
Prahasneženie0
Rímpolooblačno10
Sofiajasno-3
Štokholmsneženie-4
Varšavazamračené-6
Viedeňzamračené-6
Záhreboblačno-4
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.