Hospodársky denník
USD32,441 Sk
EUR41,08 Sk
CHF26,305 Sk
CZK1,268 Sk
  Streda  7.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Boeing uvedie novú verziu 777


Boeing Co. začne vyrábať predĺženú verziu populárneho modelu 777, ktorá bude konkurovať novému airbusu na dlhých letoch cez Tichý oceán. Lietadlo, označené 777X, bude mať najdlhší dolet spomedzi všetkých prúdových lietadiel (16 290 kilometrov), čím mierne prekročí 15 750-kilometrový dolet airbusu A340-500, ktorého dodávky sa začnú koncom roku 2002. Analytici uvádzajú, že ekonomické problémy v Ázii oneskorili začiatok výroby dvojmotorového 777X, ktorý je Boeing pripravený dodávať od septembra 2003. Hovorkyňa Boeingu Barbara Murphyová odmietla informovať, kedy spoločnosť oficiálne začne s výrobou a dodávkami nového modelu. Podľa údajov tlače Boeing oznámi, že získal objednávky minimálne na 30 lietadiel 777X v katalógovej hodnote 5,5 miliardy USD. Motor slabinou?
Potenciálni odberatelia však vyjadrili obavy z nedostatku alternatívnych modelov motorov. GE90 z dielne General Electric Co., ktorý poháňa súčasné verzie 777, je totiž menej populárny než motory spoločností Pratt & Whitney a Rolls-Royce Plc. Z celkovo 452 objednávok na 777 Boeing registruje 450 podľa typu pohonnej jednotky. Motory Rolls-Royce sa nachádzajú na 171 objednávkach, Pratt je na druhom mieste so 156 motormi a GE má len 123 objednávok. Analytici upozorňujú, že aerolínie síce chvália 777 za pohodlie pre cestujúcich, spoľahlivosť a úspornú prevádzku, ak však Boeing staví všetko na jeden motor, zrejme zníži šance nového lietadla na trhu. Podľa nich Boeing predal približne 1 360 lietadiel novej generácie 737 s jediným typom motora CFM56-7 z dielne spoločnosti CFM International, ktorú spoločne vlastní GE a francúzska Snecma. Lepšie parametre
Analytici uvádzajú, že GE vydal približne 200 miliónov USD na zvýšenie kapacity GE90 asi o 25 percent a prispeje ďalšími 200 miliónmi USD na vývojové náklady Boeingu, odhadované asi na 800 miliónov USD. Medzi zákazníkmi sa pravdepodobne budú nachádzať aj nákladní prepravcovia, čím narušia predaj nákladnej verzie 747. Podľa analytikov 777 sa už zahryzla aj do predaja osobnej verzie 747, z ktorej Boeing v priebehu roka nepredal ani jediný kus. Súčasný model 777-200 má kapacitu 328 cestujúcich a dolet 9 560 kilometrov a 777-200ER má dolet 14 290 kilometrov. Verzia 777-300 má kapacitu 394 cestujúcich a dolet 11 000 kilometrov, pre porovnanie 747 pojme 416 pasažierov. Navrhovaná verzia 777-200X bude mať kapacitu 301 cestujúcich a dolet 13 375 kilometrov, 777-300X pojme 359 pasažierov a preletí približne 16 290 kilometrov, čo zahŕňa, napríklad, 18-hodinový let z Dallasu do Sydney bez medzipristátia. Modely 777X by mali stáť približne 180 miliónov USD, čo o 20 miliónov USD presahuje štvormotorový A340-500 s kapacitou 313 cestujúcich a štvormotorový A340-600 s kapacitou 380 cestujúcich. (TASR/mm)

Počasie

Na našom území bude zo začiatku prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, iba mierne podráždenie vplyvom počasia, ktoré pôsobí skôr pozitívne na výkonnosť a koncentráciu. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Nízke teploty však zvyšujú možnosť výskytu niektorých ťažkostí u osôb citlivých na chlad (napr. srdcovo-cievne, prípadne dýchacie ťažkosti). Meteosenzitívne, vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi majú sklon k migrénam a pocitom závratu. Neskôr očakávame zintenzívnenie reumatických bolestí, zvýšenie frekvencie astmatických záchvatov a výskytu depresívnych stavov. Znižuje sa schopnosť rýchlych a správnych reakcií. V nočných hodinách sa môžu zosilniť všeobecne nepriaznivé vplyvy počasia. Zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému, znižuje sa tolerancia telesnej a duševnej námahy. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, nervozita, podráždenosť, poruchy spánku. Potrebná je zvýšená opatrnosť v doprave a v nepretržitých Zajtra predpokladáme ústup niektorých zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Pretrvávať budú intenzívnejšie reumatické ťažkosti a sklon k depresii. Zhoršiť sa môže priebeh ekzematóznych kožných ochorení.(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené, na východe spočiatku polojasno. Na západe a neskôr miestami aj na ostatnom území sneženie. Najvyššia denná teplota -8 až -4 stupne. Teplota vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Slabý južný vietor.n Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami sneženie. Nočná teplota -5 až -10, ojedinele okolo -12, denná teplota -7 až -2 stupne. V piatok bude polojasno až oblačno a ojedinele sneženie. V nižších polohách miestami hmly alebo nízka oblačnosť. Nočná teplota -4 až -9, ojedinele okolo -13, denná teplota -5 až 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.43 a zapadne o 16.14 hod.

Amsterdamzamračené5
Atényoblačno12
Belehradoblačno-2
Berlíndážď0
Bratislavazamračené-6
Bruselzamračené2
Budapešťzamračené-5
Bukurešťzamračené-1
Frankfurtzamračené3
Helsinkioblačno-5
Istanbulsneženie0
Kodaňdážď0
Kyjevsneženie-7
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky8
Madridslnečno12
Milánozamračené0
Moskvaoblačno-6
Oslosneženie-2
Paríždážď3
Prahasneženie0
Rímpolooblačno10
Sofiajasno-3
Štokholmsneženie-4
Varšavazamračené-6
Viedeňzamračené-6
Záhreboblačno-4
Ženevaoblačno5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.