Hospodársky denník
USD32,304 Sk
EUR40,879 Sk
CHF26,036 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  8.Januára 2004

Automobily sú veľkou šancou

Škoda Fabia, Citroën a Iveco kraľovali na slovenskom trhu

Príchodu francúzskeho PSA Peugeot Citroën, prípadne juhokórejského Hyundaia, sa šéf VW Slovakia Jozef Uhrík neobáva. Ako včera po stretnutí s ministrom hospodárstva SR Pavlom Ruskom uviedol, etablovanie dvoch, prípadne troch automobiliek na Slovensku je pre krajinu veľkou šancou, ktorá sa nemusí opakovať najbližších sto rokov, pretože rozvíjajúci sa automobilový priemysel môže výrazne zmeniť štruktúru priemyslu SR. Výhodu v príchode jednej alebo dvoch nových automobiliek vníma J. Uhrík predovšetkým v spoločnom budovaní systému na výchovu kvalifikovaných ľudí a dodávateľskej siete pre všetky automobilky. Podľa P. Ruska

sa netreba báť,

že automobilový priemysel by sa vo svete zastavil a Slovensko by tým na to doplatilo. „Ak by sa zastavil automobilový priemysel, zastaví sa celá ekonomika,“ argumentoval slovami minister proti odznievajúcim obavám z vytvárajúcej sa závislosti ekonomiky od automobilového priemyslu. V roku 2002 dosiahla automobilová produkcia v SR vďaka spoločnosti VW Slovakia objem 225 476 osobných vozidiel, v uplynulom roku vzrástol počet vyrobených kusov na 280-tisíc. Vstupom francúzskej firmy PSA Peugeot Citroën na slovenský trh automobilovej výroby v roku 2006 vzniknú v krajine predpoklady na produkciu približne trištvrte milióna osobných automobilov ročne. V prvom štvrťroku 2004 by o novej stredoeurópskej investícii v objeme 700 mil. EUR mal rozhodnúť aj juhokórejský koncern Hyundai. Okrem Slovenska o nový závod súperí aj Poľsko.

Podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR by mal pozitívny zvrat v odbyte áut, ktorý sa začal miernym zvyšovaním odbytu v posledných dvoch mesiacoch uplynulého roka, pokračovať aj v roku 2004.

Ako informovala riaditeľka sekretariátu ZAP Mária Nováková, medzi faktory očakávaného rastu odbytu áut v budúcom roku sa dá zaradiť zníženie DPH na

dovezené autá

z 20 na 19 % a tiež zníženie sadzby cla na dovozy z krajín mimo EÚ zo 17,1 % na 10,5 %. Akceleráciu predaja môže podľa ZAP podnietiť i záver vyše trojročného obdobia recesie a začiatok opätovnej obnovy vozidiel, ktorá sa podľa odborníkov vďaka ich vyššej kvalite presunula z priemernej trojročnej na päťročnú hranicu. V kontexte s daňovými úpravami nie je podľa ZAP vylúčené, ale ani isté, zníženie cien pohonných látok. Nejednoznačne môže vplývať na predaj áut v roku 2004 cenová harmonizácia po vstupe Slovenska do Európskej únie. „Na Slovensku sú totiž podľa aktuálnej európskej štatistiky Eurostat, podobne ako v Bulharsku, Litve, Estónsku, Poľsku a Lotyšsku, na jednej strane ceny áut nižšie, ako je európsky priemer,“ upozorňuje ZAP. Avšak v SR, rovnako, ako aj v ďalších krajinách, sa očakáva iba pozvoľné vyrovnávanie, prípadne zvyšovanie cien vozidiel. Záporne môže v novom roku ovplyvniť slovenský trh s motorovými vozidlami, podľa ZAP, viacero faktorov. Ide hlavne o predpokladané výrazné 25- až 50-percentné zvýšenie nákladov na ich prevádzku. Okrem iného v niektorých prípadoch o štvrtinu až polovicu vyššie ceny servisných prác, rast cien poistného, diaľničných poplatkov, ale napríklad aj zvýšenie poplatkov za vodičský kurz. V roku 2003 na Slovensku predali 67 412 nových osobných a malých nákladných automobilov, čo bolo medziročne o 2,84 % viac. Napriek miernemu zvýšeniu odbytu áut v SR stále tento trend podľa odborníkov nedosahuje

žiaduce počty

ani z hľadiska potrieb motorizácie, ani nutnej obmeny zastaraného vozidlového parku. V SR je registrovaných vyše 1,33 milióna osobných áut a ich priemerný vek je okolo 15 rokov, pričom optimálne by bolo 7 až 8 rokov. Najpredávanejšou značkou na Slovensku spomedzi osobných áut bola v minulom roku Škoda, ktorá si ukrojila 43,58-percentný podiel na trhu. Na druhé miesto sa dostal Volkswagen, ktorého podiel na trhu dosiahol 7,91 % a tretí Renault so 7,53 % na trhu. Nasledoval Peugeot so 6,74 % a piaty Opel, ktorý získal 5,38 % trhu. Do prvej desiatky sa zmestil aj Citroën, Seat, Fiat, Toyota a desiate Daewoo. Najpredávanejší (TOP) model na slovenskom trhu bola v segmente osobných automobilov v uplynulom roku

Škoda Fabia

s trhovým podielom 19,8 %, pri počte predaných 11 389 áut. Nasleduje Škoda Fabia combi, o ktorú prejavilo záujem 5329 spotrebiteľov s 9,27-percentným a Škoda Octavia s 8,67-percentným podielom. Trhový podiel automobilu Peugeot 206 predstavoval 3,99 %, Volkswagenu Polo 3,23 %, Renaultu Thalia 2,97 %, Škody Fabia sedan 2,74 %, Peugeotu 307 2,30 %, Volkswagenu Golf 2,16 % a Citroënu C3 2,09 %. V kategórii malých nákladných automobilov si najväčšiu priazeň získal Citroën s 1720 predanými automobilmi. Nasleduje Peugeot, ktorý na trhu umiestnil 1668 áut a Fiat 829. Do prvej päťky sa dostal ešte Opel a Mercedes. Kráľovnou medzi nákladnými automobilmi v hmotnostnej kategórii 3,5 až 12 ton sa stala

značka Iveco,

ktorá na trhu umiestnila 405 automobilov. Z 976 nákladných automobilov, predaných v tomto segmente, bolo v minulom roku 184 od Renaultu a 149 značky Mercedes. Cestu k spotrebiteľom si našlo i 1584 nákladných automobilov nad 12 ton, z toho 338 Volvo, 337 Scania a 243 Mercedes. Dopravcovia nakúpili v sledovanom období 212 autobusov, najviac od Karosy, a to 114. Uchytili sa aj Mercedes, ktorý predal 42 autobusov, SOR 18 a Renault 11.

(TASR)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.