Hospodársky denník
USD32,304 Sk
EUR40,879 Sk
CHF26,036 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  8.Januára 2004

ZJEDNODUŠENIE TO KOMPLIKUJE

Rukojemníkmi zmien v kompetenciách a usporiadaní úradov zodpovedných za oblasť sociálnych vecí sa stali - okrem iných - čerstvo nezamestnaní žiadajúci o podporu. To, čo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny prezentovalo ako výbornú vec, v skutočnosti ľuďom komplikuje život a stojí ich čas i peniaze. Ešte do konca minulého roka stačilo nezamestnaným, ktorí neboli v hmotnej núdzi, navštíviť jedinú inštitúciu - úrad práce. Tam sa nielenže zaevidovali, získali tipy na zamestnanie, poradenstvo, možnosť rekvalifikácie, ale - ak spĺňali zákonom stanovené podmienky - vybavili si aj poberanie podpory. Od 1. januára, či skôr od tohto týždňa, lebo len teraz sa práca v úradoch naozaj rozbehla, je všetko ináč. Nezamestnaní, ktorí sú v hmotnej núdzi, nemusia chodiť na odbory sociálnych vecí okresných úradov (tie už ani nejestvujú), mali by všetko vybaviť na jednom mieste. Či je to naozaj tak, to sa nám nepodarilo zistiť - nové úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) sú podľa svojho nadriadeného orgánu Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny síce funkčné, ale lokalizácia jednotlivých sídel je plne v kompetencii ich poverených riaditeľov, a tí majú aj nejaké termíny. Vráťme sa však k nezamestnaným žiadajúcim o podporu. Tú im bude podľa nového zákona o sociálnom poistení č. 461/2003 Z. z. určovať a vyplácať Sociálna poisťovňa. Tá sa stáva aj príjemcom platieb na poistenie v nezamestnanosti od zamestnancov i od zamestnávateľov, ktoré vyberie v rámci jednotného výberu poistného. Malo by teda dôjsť k zjednodušeniu. Sociálna poisťovňa prevzala od Národného úradu práce (NÚP) okolo 330 ľudí, ktorí sa budú zaoberať vyplácaním podpôr, nepotrebuje však tých, ktorí sa na NÚP zaoberali výberom platieb. Tým došlo k úspore pracovných síl. Z hľadiska racionálneho zaobchádzania s verejnými financiami je to síce vítané, nemusí to však rovnako vnímať žiadateľ o podporu. Ten sa totiž s potvrdením z ÚPSVR dostaví do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne - jednej z 38 na území Slovenska, dostane tam formulár, s ktorým musí navštíviť osobné oddelenie a mzdovú učtáreň svojho bývalého zamestnávateľa, dá si tam potvrdiť dobu zamestnania a výšku príjmu a vráti sa do pobočky. Ak vystriedal viac zamestnaní, tak musí ponavštevovať aj ostatných zamestnávateľov. Musí totiž svoj zákonný nárok na podporu doložiť dokladmi o tom, že z posledných štyroch rokov bol aspoň tri roky poistený, a na to, aby mu mohli určiť výšku podpory, musí zároveň predložiť doklady o výške svojho príjmu. Výška dávky v nezamestnanosti (vypláca sa šesť mesiacov) je 50 % denného vymeriavacieho základu a na zistenie denného vymeriavacieho základu je rozhodujúci príjem za posledné tri roky. To, že toto všetko musí nezamestnaný zhromaždiť, je pomerne logické. Menej logické je to, že medzi sieťami dvoch veľkých inštitúcií v rámci jedného ministerstva je - ako badať - veľmi slabá, ba až žiadna, koordinácia. Okrem toho, že NÚP odovzdal Sociálnej poisťovni údaje o doterajších poberateľoch podpôr, resp. dávok v nezamestnanosti (opäť zmena terminológie!), kooperácia nejestvuje. Dúfajme, že je to len dočasné. Bolo by totiž podstatne jednoduchšie, keby nezamestnaný dostal potrebné informácie o dokladoch potrebných na prisúdenie a vyplácanie dávky v nezamestnanosti už na prvom úrade, ktorý navštívi, teda na ÚPSVR, a keby tam hneď získal aj potrebné tlačivo. Kým úradov práce je s detašovanými pracoviskami 130, pobočiek Sociálnej poisťovne je len 38. Znamená to, že ak človek pracuje a býva mimo týchto sídel, nacestuje sa po vrcholoch štvoruholníka i jeho uhlopriečkach jedna radosť. Že to nie je zadarmo, to je jasné. Potešujúca je vari len informácia, ktorú nám poskytli v bratislavskej pobočke Sociálnej poisťovne, a síce, že netrvajú na potvrdeniach o dobe zamestnania a o výške príjmu na svojom formulári. Môžu to byť aj iné papiere. Dôverne nám tiež prezradili, že počuli o tom, že raz budú prepojené informačné systémy dvoch inštitúcií a dokonca, že žiadosti budú postupovať z úradov práce elektronickou poštou. Raz...

Aj riaditeľ poisťovne František Halmeš ešte koncom minulého roka priznal, že by síce v budúcnosti radi uľahčili situáciu žiadateľom o podporu tak, aby žiadosť o zaradenie do registra uchádzačov o zamestnanie bola použiteľná aj na účely priznania podpory v nezamestnanosti, nie je to zatiaľ možné, pretože si to vyžiada aj zmenu legislatívy. Čo tiež iba dokumentuje nedotiahnutosť súčasných veľkých zmien.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.