|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Januára 2004 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finančný a bankový marketingSo zaujímavým prístupom riešenia problematiky teórie, politiky a praxe v oblasti financií a bankovníctva prichádzajú Doc. Ing. Jozef Medveď, PhD. a Ing. Zuzana Kováčová, a to z aspektu marketingu. Už v samotnom predslove k publikácii uvádzajú: Spoločnosti, ktorých predmetom podnikania sú peniaze, majú nepopierateľne odlišné prístupy pri oslovovaní obchodných partnerov, klientov, verejnosti. Možno len súhlasiť s názorom autorov, že finančný a bankový marketing predstavuje ekonomické činnosti, ktoré sa dynamicky rozvíjajú. K takémuto ich novému prístupu možno mať aj určité pripomienky, ktoré uvádzam v záverečnej časti recenzie. Autori si rozčlenili svoju prácu do troch častí. V prvej časti nazvanej Miesto finančného a bankového marketingu v marketingovej teórii uvádzajú najprv kľúčové pojmy. Marketing a rozvoj marketingových koncepcií v 20. storočí vyúsťuje v ich práci do definovania finančného marketingu ako osobitnej disciplíny. Ďalej sa táto časť zameriava na analýzu prostredia finančnej inštitúcie, a to ako z hľadiska makroprostredia, tak aj mikroprostredia. Takto si vytvorili pozoruhodné vymedzenie procesu strategického manažmentu, a to: - poslanie, - ciele, - formovanie stratégie, - obchodná politika, - marketingová kontrola, ktorá usmerňuje nevyhnutné využívanie spätnej väzby. Na túto koncepciu prvej časti nadväzuje originálny prístup Doc. Ing. Medveďa, PhD., rozpracovaním a vymedzením problematiky bankového personálu, kde sú spracované: - kategorizácia pracovníkov finančnej inštitúcie, - kvalita pracovníkov finančnej inštitúcie, - hodnotenie a motivácia pracovníkov príslušných inštitúcií. Autor chápe bankové inštitúcie ako súčasť finančných inštitúcií. Druhú časť spracovala Ing. Zuzana Kováčová, úspešná absolventka Fakulty financií UMB v Banskej Bystrici. Názov tejto časti je: Marketingový mix vo finančných službách a delí sa na štyri okruhy problémov, a to: a) produkt, v tejto časti sa rozoberá zvolená klasifikácia bankových produktov, hodnotenie obsahu bankovej ponuky, nevyhnutná inovácia a potrebná diferenciácia produktov, b) cena, je zameraná na dva aspekty, a to: - na cenu bankových produktov, jej určenie a faktory na ňu pôsobiace, - faktory pôsobiace na cenovú politiku vo vzťahu k produktom, c) distribúcia, kde sa rozoberajú problémy: - faktory ovplyvňujúce výber distribučných stratégií, - distribučné systémy a stratégie, - klasifikácia a výber distribučných kanálov, d) komunikácia, v tejto časti sa rozoberá podstata a prvky komunikačného procesu a formy a nástroje komunikácie. Tretiu časť spracovali autori spoločne a zamerali ju na problematiku procesov v službách a na fyzické prostredie. Ide o nadpis prvého z troch bodov tejto kapitoly, a to: a) Ide o proces a fyzické prostredie v službách, samotný proces sa uvádza tak, že ide o spôsob, akým je služba realizovaná v rámci marketingového mixu pri poskytovaní služieb personálom v interakcii s klientom. Fyzické prostredie je prejavom investovania vo finančných inštitúciách so zameraním na zlepšenie svojho imidžu a rozšírením a skvalitnením distribučnej siete. Táto časť vyúsťuje do doplnenia marketingového mixu so zameraním na štyri prvky: - spotrebiteľ, - náklady, - konkurencia, - distribučné kanály. b) Rozbor klientsky orientovanej finančnej inštitúcie, kde sa zohľadňuje segmentácia trhu a bankovej klientely a vymedzuje sa stratégia cieľového trhu. c) Hodnotenie kvality klientely, ktoré je zamerané na informačné zdroje, kritériá hodnotenia kvality podnikateľských subjektov, klientov komerčnej banky, čo vyúsťuje v nevyhnutnú viacfaktorovú analýzu. Špecifickým aspektom je posúdenie lojality klientov. d) Rozoberá sa kvalita finančných služieb, a to z aspektu jej vymedzenia a jej prepojenia na personál. Samostatne sú spracované systémy kvality finančných služieb a rozoberajú sa dôsledky poskytovania nekvalitných služieb. Predložená učebnica je doplnená použitou literatúrou a navyše sú tu uvedené Prílohy I. a II. v rozsahu 14 strán. Tieto sú nielen vhodným doplnkom, ale aj veľmi účinnou názornou pomôckou. Okrem mojich pozitívnych postrehov si dovoľujem najprv uviesť nasledujúce pripomienky: - jednotlivé grafy by mali mať uvedené buď pramene alebo to, či ide o autorské spracovanie, - úroveň učebnice by sa ešte zvýšila spracovaním obsahového a autorského registra, - pokiaľ ide o životný cyklus produktu (str. 96) vo finančnom a bankovom marketingu, mala by sa táto životnosť spájať aj so životnosťou vyplývajúcou z technického rozvoja a inovačných procesov (nové technologické zariadenia, výrobné postupy, inovácie prípadných receptúr, inovácie pracovnej sily, inovácie sústavy riadenia a využívania finančnoekonomických nástrojov). Záverom recenzie chcem zvýrazniť môj názor, že učebnica je písaná na vysokej odbornej úrovni, aj keď z netradičného aspektu. Uvedenú mnou chápanú úroveň potvrdzuje skutočnosť, že v celej publikácii sa uplatňuje názorné zvýraznenie vzájomného prepojenia teórie, politiky a praxe, pričom autori prepájajú ako výrobnú, tak aj nevýrobnú oblasť klientov, teda na právnické i fyzické osoby. V recenzovanej práci sa uvádza celý rad grafických a číselných znázornení s využitím matematických metód. Moje pripomienky nemenia nič na tom, že ide o nový teoretický prístup k chápaniu financií a bankovníctva cez prizmu marketingu. Prof. Ing. Milan Majcher, CSc. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |