Hospodársky denník
USD32,502 Sk
EUR40,873 Sk
CHF26,06 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  9.Januára 2004
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Zvýšená intenzita dráždivosti počasia podmieňuje mierne narušenie zdravotného stavu meteosenzitívnych ľudí. Nervozita a mrzutosť sa vyskytujú vo vyššej miere. Znížená môže byť výkonnosť, schopnosť sústredenia a pohotových reakcií, vyššia je frekvencia astmatických záchvatov. Neskôr je možná aj záťaž srdcovo-cievneho prípadne zažívacieho systému, častejšie sa môžu vyskytovať reumatické ťažkosti, bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti.Zajtra predpokladáme pretrvávanie nepriaznivých vplyvov počasia.(z.č.)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a postupne od západu sneženie. Na východe spočiatku polojasno a sneženie len ojedinele. Najvyššia teplota -3 až 1 stupeň. Maximálna teplota na horách vo výške 1500 m okolo -5 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, na juhozápade miestami okolo 7 m/s.n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie, v nížinách dážď so snehom alebo dážď. Nočná teplota -2 až -6, v dolinách miestami okolo -8 stupňov, denná -1 až 3, na severe a východe okolo -3 stupne.n V nedeľu bude polooblačno až oblačno a lokálne prehánky, od cca 1200 m snehové. Nočná teplota -2 až -6 stupňov, denná 0 až 4, na severe okolo -2 stupne.n Slnko vyjde zajtra o 7.40 a zapadne o 16.17 hod.

Amsterdamdážď8
Aténypolojasno4
Belehradoblačno0
Berlíndážď0
Bratislavasneženie-2
Bruseldážď8
Budapešťsneženie-4
Bukurešťjasno-1
Frankfurtdážď6
Helsinkioblačno-3
Istanbuljasno2
Kodaňsneženie-1
Kyjevsneženie-4
Lisabonpolojasno11
Londýnpolooblačno9
Madridpolojasno10
Moskvapolojasno-4
Oslosneženie0
Parížpolooblačno9
Prahadážď0
Rímdážď12
Sofiajasno-1
Štokholmsneženie0
Varšavazamračené-5
Viedeňsneženie-1
Záhrebzamračené0
Ženevadážď5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.