Andalúzske pobrežie
Apartmány










ČT krajinou vína...

Pozvánka na 1. časť 113. riadneho zhromaždenia a celkove 262. podujatie združenia »
Invitation, the first part of the 113th ordinary meeting »


Oznámenie o doplnení programu

Dear Guests ! Dear Members !
I would like to inform you that at our next meeting of our Association on 26 May, 2017, we will have the privilege and honor to welcome the Chief Representative of the Chinese People's Association for Friendship with Foreign Countries, Mr. Song Jingwu, who will speak on the topic and issues of the "Relationship between the People's Republic of China and the European Union. In addition to Mr. Jingwu's presentation, our program will also include an official statement of the members of our Association and the members of the International Peace Committee on our relationship with the People's Republic of China.

Respectfully,
Dr. Peter KASALOVSKY
Founder and Chair
of The Association Informal Economic Forum Economic Club


Ctení hostia, vážení členovia, v súlade s avízovanou možnosťou doplnenia programu nadchádzajúceho zhromaždenia nášho združenia 26. mája Vám oznamujem, že v diskusii vystúpi Song Jingwu, predstaviteľ Čínskej spoločnosti pre priateľstvo so zahraničnými štátmi na tému : Čína a EÚ. Program bude obohatený aj o vyhlásenie skupiny členov nášho združenia a jeho Medzinárodného mierového výboru o vzťahu k Číne.

Tešiac sa na stretnutie
Dr. Peter Kasalovský

Úvodné slovo P. Kasalovského na 113. riadnom zhromaždení a celkove 262. podujatí združenia NEF Hospodársky klub

Vážené zhromaždenie, dámy a páni, otváram naše jarné zhromaždenie, ktoré je v poradí 113. riadnym a celkove 262. podujatím od 1993. roka.

Vážené zhromaždenie, dámy a páni, otváram naše jarné zhromaždenie, ktoré je v poradí 113. riadnym a celkove 262. podujatím od 1993. roka.

Vítam prezidenta SR v rokoch 1999-2004 Rudolfa Schustera, predstaviteľov diplomatických misií, delegáciu Čínskej štátnej asociácie pre priateľstvo so zahraničím vedenú pánom Song-om a našich zahraničných členov.

Faktom je, že dnes máme v zahraničí tridsaťdeväť členov zo Slovenskej republiky, dvadsaťdva má neodkladné pracovné povinnosti, šesť zahraničných členov odložilo cestu na Slovensku na jesenný termín, päť členov má zdravotné problémy a sedemnásť členov sa ospravedlnilo.

Od predchádzajúceho zhromaždenia, ktoré bolo 16. marca 2017, naši reprezentanti Anton Barcík a Peter Čupka navštívili kardinála Stanislawa Dziwisza v Krakove. Diskutovali s ním o aktuálnych otázkach súčasnosti, predovšetkým o hrozbách pre mier a pre kresťanskú Európu. Kardinál Dziwisz prijal "Mierovú cenu zo Slovenska 2015" za rok 2017. Zlatý biatec za rok 2017 prijal scenárista a režisér Mgr. Peter Kršák za vklady do slovanskej, slovenskej a českej kultúry a za projekt Dejiny sebavedomia - Diplomati bez pasu.

V uvedenom období som sa stretol v dialógoch s odchádzajúcim indonézskym veľvyslancom Djumantorom Purbo, s veľvyslankyňou Slovinskej republiky Bernardou Gradišnik a ruským veľvyslancom Alexejom Fedotovom.

Spoločne so spolupredsedom výboru združenia Rudolfom Y. Mosnym sme navštívili členskú organizáciu Medzinárodného mierového výboru MEBO International Group v Pekingu. Vymenili sme si názory na problematiku medzinárodných vzťahov s predstaviteľom Čínskej štátnej asociácie pre priateľstvo so zahraničím pánom Song-om a jeho spolupracovníkmi.

Dámy a páni,
dnešný program, ktorý je uvedený na pozvánke a na jej dodatku platí. Hlavná téma : "O Európskej a svetovej realite a blízkej budúcnosti". Celoklubová diskusia   s úvodným slovom predsedu Svetovej komorovej federácie, predsedu Slovenskej obchodnej a priemyslovej komory a člena Medzinárodného mierového výboru Petra Mihóka. Do diskusie sa prihlásili Pavol Prokopovič, prof. Jaroslav Husár, Miroslav Budoš a náš čínsky hosť Song Jingwu bude hovoriť o vzťahoch Číny s EÚ.

O vzťahoch s Čínou budem hovoriť ja.
Viac ako aktuálnou témou je Bezpečnosť občanov SR v Európskej únii. Slovo bude mať prezident PZ SR gen. PaedDr. Tibor Gašpar.
V závere nášho zhromaždenia si dovolím priblížiť myšlienky z rámcového náčrtu nového vyhlásenia z pôdy nášho združenia "O ľudskosti a politickej zodpovednosti". Bude zverejnené na www.hospodarskyklub.sk a svoje podnety môžete poslať do siedmich dní.
Partnermi dnešného zhromaždenia sú : Jacques Hogard, prezident, Groupe E.P.E.E (Experts Partenaires pour l'Entreprise á l'Etranger, France), Anton Barcík, generálny riaditeľ, Považská cementáreň, a.s.,  Ladce, Tibor Mikuš, prezident Slovenského jadrového fóra, SLOVMAS, a.s., Bratislava a KÁVOMATY, s.r.o., Kežmarok.

Dámy a páni,
niekoľko myšlienok na úvod. Od tohtoročného januára pribúda akoby zaujímavých, ba až neuveriteľných vyhlásení a vôbec informácií. Niekoľko príkladov. Zisťujeme, že je možné bez súhlasu BR OSN a dokonca i vlastného parlamentu vykonať raketový útok na inú krajinu. Kancelári krajín doteraz pozývajucich migrantov tvrdia, že už nedokážu zvládnuť další nárast utečencov...
Ešte zaujímavejšie znie, že minister financií nám hovorí o skoro najlepšom rozpočte v EÚ a o zlepšovaní podnikateľského prostredia a, teda, o všeobecne stúpajúcom blahobyte obyvateľov bez rozdielu. Keď sa však postaví politik a povie, že má víziu ísť cestou 13-teho a 14-teho platu a 13-teho a 14-teho dôchodku,  tak je populista, veď čo, my i bez toho doženieme Nemcov, Francúzov, ... a neviem koho ešte, ktorí na tých istých strojoch zarábajú 3-krát viac. Zvyčajne si od vládneho predstaviteľa, no i podnikateľských zväzov vypočujeme poučku z minulého storočia, že trh všetko vyrieši. Ukazuje sa, že to celkom tak nie je. Je potrebné, aby mocenské orgány tlačili spolu s odbormi na riešenie mzdových a dôchodkových otázok. Pre istotu dodám, že zásluhových dôchodkov. Dúfame, že v tomto smere dostane predseda parlamentu plnú podporu, veď bez aspoň dvojnásobného rastu miezd oproti západu nie je možné ani len uvažovať o znižovaní sociálno-ekonomických rozdielov.
V princípe len kvalitná životná úroveň a dobrý stav bezpečnosti umožní udržať EÚ spolu. A znovu sme pri tom, je populizmom robiť všetko preto, aby sme mali slušnú životnú uroveň, je zle trvať na bezpečnosti života alebo budeme sa tváriť, že všetko je ok.  Nuž, populizmom je skôr falošná solidarita, ktorá však zasmraďuje ovzdušie v krajine.
Máme akože najlepší rozpočet a len čudnou zhodou okolností sa stalo, že deň daňovej slobody je až 6. jún, čo je o osem dní neskôr ako vlani. Nakoniec zistíme, že populizmus je veľmi široko spektrálny termín a právo na jeho vymedzenie majú iba mainstreamoví dozorcovia. Takže, všetci, ktorí nechcú naháňať peniaze iba globalistom, tak sú nacionálni populisti, a len slniečkari - ngoisti - sorosovci sú predsa jedinými, čo vedia zabezpečiť jednotu, prosperitu a bezpečnosť Európy. Že by to bolo o Brexite a trvale prítomnej hrozbe teroru najrôznejších foriem ?!
Dámy a páni,
želajme si pohodu pre zdravé, kritické, a zároveň konštruktívne názory a riešenia.


Diskusia o EÚ a svetovej realite a blízkej budúcnosti, Pocta čínskym občanom, Vzťahy ČĽR a EÚ, vyhlásenie "O etike v politike", O bezpečnosti občanov v SR a list Všeslovanskému zjazdu

V piatok 26. mája od 11. h do 15. h bolo 113. riadne zhromaždenie a celkove 262. podujatie v Pálffyho paláci na Zámockej ul. č. 47 v Bratislave. Medzi reprezentáciou 25-ročného združenia Neformálne ekonomické fórum Hospodársky klub bol prezident SR v rokoch 1999-2004 Rudolf Schuster, veľvyslanec ČĽR Lin Lin a viacerí predstavitelia diplomatických misií. Zúčastnil sa ho predstaviteľ Čínskej štátnej asociácie priateľstva so zahraničím Song Jingwu´ a jeho spolupracovníci. Pricestovali aj viacerí zahraniční členovia združenia z Českej republiky, z ČĽR, z Talianska a zo Spojených štátov.
Na úvod P. Kasalovský zdôvodnil rozhodnutie Medzinárodného mierového výboru udeliť čínskym občanom "Mierovú cenu zo Slovenska 2015" za rok 2017. Poctu pre čínskych občanov prijal Song Jingwu´ za zvuku slávnostných fanfár. "Mierovú cenu zo Slovenska 2015" za rok 2017 odovzdali členovia Medzinárodného mierového výboru jeho spoluiniciátor P. Kasalovský, bývalý prezident SR R. Schuster, predseda SOPK P. Mihók a za združenie členka jeho výboru T. Lovíšková.
Po slávnostnom akte ozrejmil vzťahy ČĽR a EÚ predstaviteľ Čínskej štátnej asociácie priateľstva so zahraničím Song Jingwu'. Predseda Svetovej komorovej federácie a predseda SOPK P. Mihók uviedol príhovorom celoklubovú diskusiu "O Európskej a svetovej realite a blízkej budúcnosti". Do diskusie sa prihlásili P. Prokopovič a prof. J. Husár. Zakladajúci člen združenia a jeho predstaviteľ od 1993. roka P. Kasalovský priblížil 93 členom a jedenástim hosťom zhromaždenia vyhlásenie skupiny členov "O etike v politike", ktoré nadväzuje na predchádzajúce "O ľudskosti a politickej zodpovednosti" a januárové vyhlásenie "O migrácii". Prítomných oboznámil aj s obsahom listu jubilejnému Všeslovanskému zjazdu v Moskve. O bezpečnosti občanov SR hovoril gen. PaedDr. T. Gašpar.
Partnermi tohto zhromaždenia boli J. Hogard, prezident, Groupe E.P.E.E (Experts Partenaires pour l'Entreprise á l'Etranger, France), A. Barcík, generálny riaditeľ, Považská cementáreň, a.s.,  Ladce, T. Mikuš, prezident Slovenského jadrového fóra, SLOVMAS, a.s., Bratislava a KÁVOMATY, s.r.o., Kežmarok.
...
Predstaviteľ Čínskej štátnej asociácie priateľstva so zahraničím Song Jingwu´ so svojími spolupracovníkmi pricestovali na 113. zhromaždenie združenia. V dňoch 25. až 28. mája diskutovali s ním o činnosti združenia od 1993. roka a o jeho mierových aktivitách P. Kasalovský, spolupredsedovia výboru J. Gabriel a R. Y. Mosny, členovia výboru P. Čatloš a Wilson Liu, ako aj predseda Slovensko-čínskeho hospodárskeho výboru SOPK P. Antalič. Navštívil obec Topoľčianky, Vinárske závody Topoľčianky a Národný žrebčín, š. p., Topoľčianky. Predseda NR SR A. Danko, ktorý je riadnym členom Neformálne ekonomické fórum Hospodársky klub, pozval čínskeho hosťa na večeru v sobotu 27. mája. Zúčastnil sa na nej P. Kasalovský.
Foto : E. Szombatová

Prezident SR 1999-2004 a člen Medzinárodného mierového výboru R. Schuster odovzdal "Mierovú cenu zo Slovenska 2015" za rok 2017 pre čínskych občanov predstaviteľovi Čínskej štátnej asociácie priateľstva so zahraničím Song Jingwu'.


Osvedčenie odovzdal predseda SKF, predseda SOPK a člen Medzinárodného mierového výboru P. Mihók.


Tri ruže od členky výboru združenia T. Lovíškovej.


Príhovor o vzťahoch s ČĽR

Príhovor predstaviteľa združenia Neformálne ekonomické fórum Hospodársky klub a spoluzakladateľa Medzinárodného mierového výboru Petra Kasalovského pri príležitosti vzdania pocty - udelením "Mierovej ceny zo Slovenska 2015" za rok 2017 občanom Čínskej ľudovej republiky

Vážené zhromaždenie,
dámy a páni,

keď som založil v 1993. roku naše združenie, pôvodne ako nadáciu, tak som sa potešil záujmu čínskej misie o dobré vzťahy a vzájomne prospešné partnerstvo. Do určitej miery bolo symbolické, že tento záujem prejavili následne vtedajší veľvyslanci USA, Ruska a Francúzska, vynikajúci diplomati a ľudia Theodore Russell, Sergej Jastržembskij a Michel Perrin. Na pôde jednej z najmenších krajín sveta sa tak prezentovala nielen politika veľmocí a Francúzska, ale boli aj spoločné aktivity, ktoré smerovali k pochopeniu problémov a potom k podpore zlepšovania medzinárodnej situácie, neskôr k zmierňovaniu napätia, ale vždy k stabilizácii mieru v stredoeurópskom, v európskom a vo svetovom meradle. Je faktom, že takúto spoluprácu, a predovšetkým výmenu informácií so záujmom sledovali prezidenti SR Michal Kováč, Rudolf Schuster a Ivan Gašparovič.
Za tých takmer dvadsaťpäť rokov sme mali príležitosť priamo komunikovať s viacerými osobnosťami ČĽR. V roku 1994 to bol člen Štátnej rady ČĽR, minister-predseda Štátnej komisie pre hospodársku reformu Li Ťien Jing, neskôr ďalší politici, ako aj renomovaní odborníci z jednotlivých oblastí ľudských činností. S lídrom vedy o regenerácii poškodených telových orgánov a tkanív Rongxiang Xu-om sme si od roku 2013 až do jeho tragickej smrti v roku 2015 vymieňali názory o tom, ako sa vyvíja naša civilizácia, a predovšetkým my v nej. Spoločne sme dospeli k tomu, že vytvoríme Medzinárodný mierový výbor. Stalo sa tak oficiálne 6. - 7. mája 2015 a dnes sa môžeme opierať o podporu dvadsaťpäť osobností zo Slovenskej republiky a z Českej republiky, z Číny, z Francúzska, z Nemecka, z Ruska a zo Spojených štátov.
V závere prvého decénia a v tomto sa medzinárodný život skomplikoval. Viac ako dosť politických lídrov sa dopracovala k názoru, že vôbec nie sú služobníkmi demokracie, ale takými činiteľmi, ktorí majú pouvoir určovať ako a čo si majú myslieť občania. A podľa toho konajú, pričom stratili pamäť a čo je horšie, chcú meniť vôľu ľudí, a to bez nich. Treba vnímať, že aj u nás odišlo prirodzenou cestou do nenávratna od zmeny režimu viac ako dvamilióny "pamätí". Tak ako neraz v minulosti sa stalo, že vo veľmi krátkom čase sme zatratili ľudí, ktorí sa postarali o pohyb vpred, a to aj za cenu osobných obetí. V značnom počte súčasníkov nie je miesto pre obete nemeckého, talianského a fašizmu vôbec, a to aj japonského, ktorý vyvraždil desať miliónov Číňanov. Nič nevedia o snahe likvidovať, či zotročiť slovanské národy.
Ako súčasníci sme sa pričinili o rozvinutie celoeurópskeho integračného procesu a pochopili Roberta Schumana, Francoisa Mitteranda, Helmuta Kohla, Charles de Gaulla a Konrada Adenauera. Nový domov pre európske národy mal a má pevné základy, ale ich nasledovníci svojím odklonom od pôvodných projektov rozrušili strechu a "veľká stavba" je poškodená. Keďže niet žalobcu, nebude ani sudcu, ale nie je vylúčené, že dôjde k jej obnove. Bude to vtedy, keď sa do Európy vráti demokracia, a prestanú mať navrch menšinou zvolení samovládcovia. Neraz sa pasujúci do pozície vychovávateľov ľudu a konajúci bez toho, aby mali súhlas väčšiny občanov. Dôsledky príchodu ekonomických migrantov do Európy a vnucovanie odmietajúcim štátom a ich predstaviteľom "diktát", to začalo rozvrat Európskej únie a tiež viedlo k brexitu.
Obdobne to platí o tom, prečo sa nepričiňujeme o zmierňovanie napätia vo vzťahoch veľmocí, prečo prijímame názory iných na konkrétne akty bez toho, aby sme ich verifikovali a konfrontovali. Príkladom je história Krymu, ale aj trvalé kritizovanie vnútropolitických pomerov v Číne. Kto sú tu povolaní, či dokonca vyvolení takto konať ? Sú to opäť nevládne organizácie, mocichtiví jednotlivci, ľudia bažiaci po rozklade, ale bez akejkoľvek opory vo väčšine občanov a čo je najhoršie, bez akejkoľvek zodpovednosti za spáchané škody ľudské, no i materiálne. Aj u nás sú takí a dokonca demokraticky zvolení, ktorí svoj názor vydávajú za všeobecne platný názor. Treba dodať, že takýmto dejateľom, ktorých by v spriatelených Spojených štátov označili za cudzích "agentov", sa dostáva podpory dokonca od členov našej vlády.

Vážené zhromaždenie,
dámy a páni,

európska pohoda sa v závere minulého desaťročia stala spomienkovým tovarom. Dnes je tu nepohoda a strach z toho, čo spáchajú - nespáchajú politici. Príliš neskoro si však voliči uvedomujú, ako boli oklamaní, ba dokonca zradení, a to, že sú, obrazne povedané, v ofsajde, alebo dostali od nimi vyvolených "červenú kartu". O spomínanú ľudskú nepohodu a o sociálny, no až existenčný strach sa vzorne starajú mnohé média vo vlastníctve korporátnych zoskupení, teda tých, ktorí chcú vládnuť a mať moc. Nápomocné v jasnej snahe o ovplyvňovanie verejnej mienky podľa predstáv oligarchov sú osoby, ktorým sa dostáva všestrannej pozornosti práve od najrôznejších nevládnych organizácií. Dokonca budú môcť nahrádzať štátne orgány a inštitúcie v celom rade činností, ale za peniaze daňových poplatníkov.
Po našich vlastných skúsenostiach s činovníkmi z tejto sféry by sme sa mali mať na pozore, keď nepôjdeme v ich línii. Máme tu dnes opäť zahraničných hostí, tentoraz z  najdynamickejšej krajiny minimálne od začiatku 90-tych rokov, ktorá je aj najpočetnejšou na svete. Ekonomicky sa vôbec neprehriala, a to napriek predpovediam renomovaných ekonómov, čo je svojím spôsobom jeden zo súčasných zázrakov. O ten zázrak, ktorý znamená stabilitu v regióne, je faktorom pri riešení korejského problému, a ktorý má takmer rovnaký vplyv ako konanie Spojených štátov a Ruska na udržateľnosť mieru vo svetu, sa postaral a zveľaďuje ho ľud - občania. To, čo sa v Číne udialo možno označiť za beamonovský skok z roku 1968. Aj ten bol prekonaný až po dvadsiatichtroch rokoch. To bolo - akoby bol za hranicou ľudských možností. Odvtedy je tu "čínsky skok". Dnes sa javí už ako neprekonateľný.
Predpovede a plány Li Ťien Jinga sa naplnili. Vtedajší stav a víziu sme ponúkli verejnosti na desiatich novinových stranách a ocenil ich aj vtedajší viceprezident Down Jones Jim Ottaway. Pre mocných vodcov západného sveta nie je čínska realita a vývoj nič príjemné, a tak sa hľadajú, alebo vyrábajú chyby, nedostatky a problémy. Je tu snaha vytvoriť predstavu, že čínske pomery sú nedemokratické, ba až neľudské. Jedinou pravdou je to, že nie sú podľa súčasného západného strihu - pravidiel, resp. modelu i keď "západného" je v Číne viac ako na Západe. To je vskutku na spontánny potklesk a hlboký predklon, a zároveň výzvou urobiť všetko preto, aby sme boli blízko Číne a Čína bola blizko k nám a to  v duchu deklarácie o čínsko-slovenských vzťahoch zo 6. januára 2003.
"Duch hodvábnej cesty", ktorý je tu spolu s čínskou filozófiou tisícročia, rozvíja a vlastne pôsobí na týchto princípoch : sú nimi mier a spolupráca, otvorenosť a inkluzívnosť, spoločné získavanie skúseností a spoločný úžitok, vzájomný rešpekt a vzájomná dôveru. Som presvedčený, že táto čínska orientácia a projekt "Hodvábnej cesty" nášho 21. storočia bude dominovať v celosvetovom meradle. Napokon spojí dnes nespojiteľných a my v nemom úžase pochopíme - budeme svedkami takých dejov, v ktorých nepôjde o moc, o materiálne bohatstvo, ale o blaho ľudí ako takých. Nie sme naivní, ani rojkovia, ale jednoducho odmietame žiť s takou "pravdou", že inak ako tomu je dnes nemôže byť.
Pred niekoľkými týždňami som bol ako predstaviteľ Medzinárodného mierového výboru v Číne. Tentokrát len v Pekingu. Opäť som mohol porovnávať minulosť so súčasnosťou, ale predovšetkým pohybovať sa medzi obyvateľmi - byť v blízkosti najobyčajnejších ľudí, ktorí sú v každom štáte vo väčšine. Milí, ústretoví, pozorní, kultúrni, úctiví, vnímaví, pracovití a v pohode, ale aj zvedaví, nároční na seba a zodpovední za svoj život, ale v prvom rade som bol v megameste, kde nie sú viditeľné odpadky, smeti, nedopaľky a vôbec nečistota, kde je aj na tom najnemožnejšom mieste upravená zeleň a ... Tak tomu bolo aj pred troma rokmi a tiež predtým. Lenže, teraz je to o vyššej životnej úrovni a životnom štýle, o tom, čo je inde vo svete buď na malých plochách, alebo výnimočné, je to aj o spätosti s dávnymi tradíciámi a tým naj- zo sveta.  Stretol som sa s predstaviteľmi MEBO International, ktorá je členom Medzinárodného mierového výboru. Diskutovali sme s predstaviteľom Čínskej asociácie pre priateľstvo so zahraničím Song Jingwu a jeho spolupracovníkmi. Dnes sú tu medzi nami. Po návrate domov som uvažoval, ako deklarovať našu úctu, obdiv a poďakovanie za Hodvábnu cestu, za hospodársku a spoločenskú stabilitu, za podporu mieru, a v súčasnosti za citlivý prístup ku korejskému problému. Koncom vlaňajšieho roka, keď najvyšší predstaviteľ ČĽR Si Ťin pching opäť figuroval v prvej trojici ankety Svetová osobnosť mieru a bezpečnosti rovnako ako v rokoch 2013, 2014 a 2015. Aj v tomto roku tomu nie je inak. Takže, nečudoval som sa podnetu, aby sme uvažovali o udelení "Mierovej ceny zo Slovenska 2015" Číne, a tak symbolicky vyjadrili svoj vzťah k tvorcom novej Číny.
Členovia Medzinárodného mierového výboru sa pred niekoľkými dňami vyjadrili k návrhu udeliť čínskym občanom mimoriadne "Mierovú cenu zo Slovenska 2015" za rok 2017. Takáto forma mimoriadnej podpory mierovým aktivitám bola odsúhlasená 9. marca t. r. Výsledok je jasný : mám tú česť požiadať pána Songa, aby prevzal našu medailu a osvedčenie, aby tlmočil predstaviteľom Číny, starodávnej a dnes veľmoci mieru a globálneho progresu, novodobej Hodvábnej cesty, našu úctu a poďakovanie.

 

Speech by Mr. Kasalovsky


Nastupuje definitívne doba viacpolárneho sveta

Úvodné slovo predsedu Svetovej komorovej federácie, predsedu Slovenskej obchodnej a priemyslovej komory a člena Medzinárodného mierového výboru Petra Mihóka "O Európskej a svetovej realite a blízkej budúcnosti"


Dámy a páni,

prijal som neľahkú výzvu podeliť sa s Vami o môj názor na súčasný a budúci vývoj v globálnej, európskej a slovenskej dimenzii. Nechcem a nebudem hovoriť o ďalekej budúcnosti, ale chcem sa zamerať na obdobie najbližších 5 rokov, ktoré z hľadiska ďalšieho vývoja môžu byť kľúčové a môžu výrazne ovplyvniť budúci vývoj.

Obdobie rokov 2017-2022 z hľadiska vývoja globálneho sveta a ekonomiky bude nesporne obdobím viacerých významných zmien niekedy aj turbulencií vytvárajúcich novú situáciu tak v globálnych vzťahoch, ale aj s výrazným dopadom na lokálne podmienky, vývoj ekonomických podmienok a každodenný život obyvateľov planéty.
Po bipolárnom, neskôr unipolárnom svete, nastupuje definitívne doba viacpolárneho sveta, čo za predpokladu vzájomného rešpektu a uznania historických, kultúrnych a etnických rozdielov môže viesť k rovnomernejšiemu a vyváženejšiemu vývoju v medzinárodných vzťahoch. Treba však počítať aj s rastom nákladov na obranu a bezpečnosť. Dôvodom bude na jednej strane snaha udržať krehkú rovnováhu hlavných globálnych hráčov a súčasne rastúci medzinárodný terorizmus ohrozujúci bezpečnosť všetkých. Definitívne v tomto období skončí politika nulovej hodnoty peňazí a ich cena na finančných trhoch bude rásť. Ceny energetických surovín sa tiež odrazia od svojho dna aj keď nemôžeme očakávať, že by dosahovali vrcholné hodnoty predchádzajúceho obdobia. Obidva tieto faktory budú mať vplyv na sféru podnikania ako aj na každodenný život obyvateľov planéty. Bude naďalej rásť vplyv sociálnych sietí často na úkor klasických printových či elektronických médií. Riziko účelového zneužitia sociálnych sietí bude výrazne narastať, a preto paralelne sa budú hľadať prostriedky na ich regulovanie. Vzdelávacia sústava sa bude musieť nevyhnutne vrátiť k svojej podstate, t.j. k schopnosti mladej generácie zvládať procesy súvisiace s uplatnením sa v profesionálnom živote a najmä umením vyhodnocovať kvalitu informácií a orientáciu v tom čo je pravda a čo je účelové. Naďalej bude pokračovať polarizácia svetového obyvateľstva pokiaľ ide o rozdelenie bohatstva zemegule, avšak súčasne budú najmä v intelektuálnej oblasti narastať požiadavky na spravodlivejšie rozdelenie ekonomických a finančných efektov medzi prácou a kapitálom. Migrácia je na jednej strane taká stará ako samotné obyvateľstvo zemegule a ona vždy existovala a bude existovať aj v budúcnosti. Jej niektoré špecifiká v súčasnom období sú výrazne poznačené biedou a chudobou, zlými životnými podmienkami, vojnami a v nemalej miere aj klimatickými zmenami. Treba ju preto posudzovať nielen z pohľadu krajín do ktorých smeruje čo je vo veľkej miere najmä ekonomická migrácia, ale aj a možno hlavne z hľadiska dopadu na krajiny, ktoré sa ľudsky a často aj intelektuálne vyprázdňujú a strácajú tak svoj základný potenciál svojho budúceho vývoja.
Migrácia sa však na druhej strane v súčasnosti pretavila do novej podoby. Migrácia a aj utečenectvo podľa veľkých významných politologických slovníkov je únik skupiny ľudí z hodnotových kategórií vlastnej spoločnosti, ktoré sú pre nich neakceptovateľné do hodnotových kategórií, ktoré chcú prijať. Dnešný masovo organizovaný pobyt nie je cestou za novými hodnotami, je cesto vývozu vlastných hodnôt a ich inkorporácia v novom prostredí, s cieľom zmeniť charakter spoločnosti do ktorej smerujú. Na tento pohyb už neplatí ani definícia migrácie ani definícia utečenectva. Tento pohyb patrí už do inej politologickej kategórie.
Z pohľadu vývoja svetových regiónov bude toto obdobie výrazne ovplyvnené ázijsko-pacifickou oblasťou so stále rastúcim podielom na svetovom obyvateľstve, svetovej produkcii ale aj s výrazne vyššou domácou spotrebou, ale aj väčším významom v poznatkovej sfére. V porovnaní s ázijsko-pacifickým regiónom bude Európa a osobitne Európska Únia v opačnej situácii s veľkou šancou stať sa historickým múzeom svojej bývalej slávy a ideálnym miestom pre turizmus a skupovanie historických pamiatok a iných atrakcií schopnými ázijsko-arabskými investormi. Európa sa jednoducho v tomto období musí spamätať a začať robiť vlastnú európsku politiku, ochraňovať a presadzovať vlastné ekonomické a finančné záujmy a najmä vytvárať lepšie podmienky pre rast vlastnej konkurenčnej schopnosti. Ísť metódou jasne definovaných priorít s cieľom vrátiť sa do hry a nie metódou vše objímajúcich tém. Jasne zadefinovať čo v súčasnom politicko-sociálnom systému je ešte reálne a realizovateľné a čo je treba jednoznačne zmeniť. Európska Únia musí urobiť rozhodnutie strategického charakteru tak do vnútra mechanizmu fungovania, ako aj z hľadiska jej vonkajšieho pôsobenia. Únia a jej rozhodujúci hráči si musia uvedomiť, že nie sú na kontinente sami a že bez jasne definovaných celoeurópskych priorít a politiky ani samotná Únia nemôže byť úspešná.

Tento rok si pripomíname 60 výročie podpísania Rímskych zmlúv, ktoré boli naštartovaním európskej integrácie čo je nesporne dobrou príležitosťou zamyslieť sa nielen nad budúcnosťou samotnej Európskej Únie, ale aj celého európskeho kontinentu. Treba však povedať, že skutočným začiatkom procesu celoeurópskej spolupráce nebol 25. marec 1957 ale 5. máj 1949 kedy 10 európskych krajín z iniciatívy francúzskej vlády podpísalo zmluvu obsahujúcu Štatút Rady Európy. Aj keď sa jej viaceré ciele nenaplnili zohrala tak pred vznikom Európsko-hospodárskeho spoločenstva, neskôr Európskych spoločenstiev a súčasnou Európskou Úniou významnú úlohu v rozvoji povojnovej spolupráce európskych krajín a dodnes je jedinou celoeurópskou štruktúrou.
Samotné Rímske zmluvy 6 signatárov zo 6 krajín západnej kontinentálnej Európy boli podpísané v období bipolárneho sveta rozdelenej Európy a vrcholiacej studenej vojny. Politici akosi rýchlo zabudli na hrôzy 2 svetovej vojny a rýchlo sa vrhli do opätovného zbrojenia a zvyšovania napätia na kontinente. Preto ani nebolo možné realizovať základnú myšlienku otcov integrácie, že len zjednotená Európa dokáže zaručiť mier.
História však dokázala správnosť nastúpenej cesty a členské krajiny EHS a neskoršie Európskych spoločenstiev či Únie zaznamenali vo svojom vývoji významný pokrok. Počas niekoľkých desaťročí sa projekt európskej integrácie stal symbolom úspechu. Posledné desaťročie však odhalilo viaceré problémy, ktoré ukázalo slabiny integrácie a často aj neschopnosť európskych lídrov ich pozitívne riešiť. Niektoré pramenia z toho, že sme zabudli na odkaz zakladateľov integrácie, ďalšie z urýchľovania viacerých procesov predtým ako predchádzajúce boli zvládnuté - či výrazne a neprimerané zbyrokratizovanie európskych inštitúcií.

Pokiaľ ide o odkaz zakladateľov čím ďalej tým viacej zabúdame na ochranu nášho historického, kultúrneho a spoločenského dedičstva. Veľmi rýchlo a ľahkým spôsobom opúšťame to čo po stáročia budovali naši predkovia vytvárajúc európsky hodnotový systém. Vlny prisťahovalcov či migrantov sem neprichádzajú aby si osvojili európske hodnoty, ktoré podľa všetkých definícií mali byť práve motiváciou migračných a utečeneckých pohybov, ale aby transferovali hodnoty spoločenstiev, z ktorých z rôznych dôvodov unikajú. Tým sa stráca jedna zo základných myšlienok integrácie a tou je mier a bezpečnosť. Dnešná Európa je pre občana menej bezpečná ako Európa včera a Európa zajtrajška bude bohužiaľ ešte menej bezpečná, ako tá dnešná.
Integrácia po dlhý čas zabezpečovala rast blahobytu občanov. Dnes v dôsledku znižovania konkurenčnej schopnosti a výrazného preregulovania európskej ekonomiky a neudržateľných vysokých sociálnych nákladov Európska Únia stráca svoju pozíciu v globálnej ekonomike a tým aj celý systém životnej úrovne sa stáva neudržateľný. Napokon sme tiež opustili základnú myšlienku celoeurópskej spolupráce a budovania Európy do Atlantiku po Ural. Musíme viacej hľadať to čo nás spája a riešiť to čo nás v Európe rozdeľuje. Kontinentálna európska spolupráca je predpokladom úspešnej Európskej Únie, ale aj zbytku Európy. Opätovne sme ľahko zabudli na 2 svetovú vojnu, studenú vojnu a už tu máme informačnú vojnu. Nezabúdajme, že akákoľvek vojna má svoje deštrukčné dôsledky.
Urýchľovanie procesov integrácie bez toho aby sme mali zvládnuté predchádzajúce vytvára antiintegračné nálady. Určite nie je v súčasnosti doba na politickú integráciu, na ktorú zďaleka nie sú vytvorené podmienky. Stále je veľa deliacich čiar vo vnútri Únie, napríklad pozícia veľkých a malých krajín, starých a nových krajín, členov eurozóny a ostatných členov, člnov Shengenského priestoru a iných. Do toho vstupuje prvý význačný dezintegračný krok, ktorým je vystúpenie Veľkej Británie z Únie. Naviac súčasná mimoriadne nízka akceptovateľnosť kľúčových európskych inštitúcií občanmi členských krajín a ich nedôvera voči európskym lídrom by mala byť mementom, ale aj výzvou riešiť súčasné problémy v prospech občanov a členských krajín. Nenastoľovať nové ťažko dosiahnuteľné ciele, ale koncentrovať sa na doriešenie súčasných problémov a najmä vrátiť istoty a dôveru občanom Európskej Únie.
Vysoký stupeň byrokracie a bruselskej regulácie negatívne ovplyvňujú denný život občanov a firiem. Vytvárajú hrádzu medzi členskými krajinami a bruselskými úradníkmi, tlačia firmy k delokalizácií svojich aktivít. Všeobecne je pre firmy len málo pozitívnych ekonomických a finančných signálov, ktoré prichádzajú z bruselskej centrály Európskej Únie. Brusel zabudol, že je tu pre členské krajiny, pre občanov a firmy a nie naopak.

Keď sa teda zamýšľame nad našou budúcnosťou treba v prvom rade nájsť odpovede a riešenia nastolených otázok. Cesta určite nie je v dvoj či viacrýchlostnej Európe. Je to iba ďalší krok k dezintegrácii v konečnom dôsledku v oslabení všetkých členských krajín. Riešenia nie sú ani v päť variantnej predstave Európskej Komisie. Riešenie je v pragmatickom prístupe zavŕšenia tých procesov, ktoré sú rozpracované, ale nedotiahnuté do konca, dôkazom čoho je aj nedôsledné fungovanie mechanizmov vnútorného trhu. Hlavným cieľom však musí byť návrat k dôvere v európsky integračný proces a v jeho schopnosť udržať pozitíva, ktoré sme v priebehu 60 rokov nesporne dosiahli, garantovať bezpečnosť a istoty pre občanov Európskej Únie, ochraňovať európske hodnoty a byť vyrovnaným hráčom v globálnej politike a ekonomike.

Načrtol som len veľmi krátky rámec podmienok, v ktorých sa podľa môjho názoru bude pohybovať aj slovenská spoločnosť a ekonomika. Sme si vedomí, že máme len limitovanú možnosť tento rámec ovplyvniť. Je a bude však dôležité mať schopnosť operatívne, ale aj strategicky byť na meniace sa podmienky pripravený, mať alternatívne scenáre s cieľom minimalizovať ich negatívne dopady, v lepšom prípade zo zmenených podmienok profitovať. Slovensko sa bude musieť v tomto období jasne koncentrovať hlavne na oblasť vzdelávania na všetkých jeho stupňoch, a to tak z hľadiska jeho kvality ako aj štruktúry. Oveľa viacej sa musí koncentrovať na trh práce a kvalitu podnikateľského prostredia. Technický vývoj a nové priemyselné odvetvia by nás nemali míňať, naopak mali by sme pre ne vytvárať priaznivejšie podmienky ako doteraz. Takisto zastaviť polarizáciu spoločnosti nie cestou rovnostárstva, ale podporu rastu strednej vrstvy, ktorá je na Slovensku takmer neviditeľná. Aj v našej malej slovenskej pospolitosti je veľa deliacich čiar, ktoré sa snažia nás skôr rozdeľovať ako spájať. Tieto sa šíria naprieč politickým spektrom, vytvárajú stavy nenávisti, dezilúzií a celkovej negatívnej nálady medzi občanmi. Táto situácia má negatívny dopad najmä na mladú generáciu, ktorá v tejto pre ňu neľahkej situácií ťažko hľadá orientáciu a má obavy z vlastnej budúcnosti. Jej rastu sa bránime nelogickými daňovými a odvodovými opatreniami. Dokážme byť aj národne hrdí sami na seba. Aj doma u nás máme takých istých schopných ľudí, ktorí dokážu byť vynikajúci tak na Slovensku ako aj v zahraničí a nemyslím tým len športovcov či umelcov, ale aj ľudí z biznisu, financií či vedy a výskumu. Dokážme ich aj finančne aj spoločensky motivovať, lebo oni sú strojcom našej budúcnosti.
Riešme našu budúcnosť dnes lebo pri dynamike globálneho vývoja zajtra môže byť neskoro.


Acting in the Spirit of Silk Road and Pushing the China-EU
Partnerships Moving Forward

--Speech by Vice President of CPAFFC Mr Song Jingwu at the Informal Economic Forum

Respected President Mr. Schuster,
President Kasalovsky,
Respected Ambassador Mr Lin Lin,
Ladies and gentlemen,

Good afternoon.
I'm delighted to join you in Bratislava, a city with a long history and beautiful scenery, to attend the Informal Economic Forum. First of all, please allow me to extend, on behalf of the Chinese People's Association for Friendship with Foreign Countries, sincere thanks to the Forum's host for your great hospitality and thoughtful arrangement and giving me the opportunity to meet all the guests here and share my thoughts on China-Europe relations.
China and Europe, tens of thousands of kilometres apart, are both important cradles for eastern and western civilizations. More than 2000 years ago, our ancestors endured tremendous hardships and finally opened the Silk Road connecting Asia and Europe, ushering in the history of the exchanges and integration between two civilizations and writing a new chapter of human society's development. Thousands of years of history and inheritance gave birth to the Silk Road spirit of peace, cooperation, openness, transparency, inclusiveness, equality, mutual learning, and mutual benefit. Although China and Europe embarked upon different development paths and suffered from wars, looting, and famine in their respective countries, we eventually transcend the geopolitics and confrontation between civilizations and go back to the track of Silk Road spirit. The continued development of China-EU relations speaks volume for this spirit. 11 days ago, I had the honour to attend, together with 30 heads of state and government and representatives from over 100 countries, Belt and Road Forum for International Cooperation. The Joint Communique published after the Roundtable Summit has fully demonstrated the Silk Road spirit, becoming a consensus for the international community in the new historical starting point.
China-EU relations has become one of the most important bilateral relations in international relations. Since the establishment of the comprehensive strategic partnership between China and the EU, the two sides have deepened their cooperation in all fields. Frequent high level mutual visits were made between the two sides with ever-deepening political mutual trust. The bilateral trade has quadrupled in the past decade, reaching $546.9 billion in 2016. The two sides have become one of the most important trading partners for each other. In people-to-people and cultural field, our various cooperation has been enhancing the popular support for China-EU comprehensive strategic partnership. And the development and upgrading of China-EU relations is an important guarantee for the world's peace, prosperity and development.
China-EU relations is now at a new historical starting point. The world today is in an era of major development as well as profound transformation and change. We are still faced with problems like turbulent hotspot issues and rampant terrorism,which puts peace in danger. World economic growth is overshadowed by growing imbalance and widening gap between the rich and the poor, which calls for a stronger growth engine and a more balanced structure. Scientific and technological advancement, while created new industries, is outdating old and traditional industries. At this moment, as the world's most important political and economic forces, China and the EU are faced with more responsibilities and challenges.
In 2013, Chinese President proposed the Belt and Road Initiative. The past three years' efforts has delivered fruitful results, injected new vitality into the ancient Silk Road, and offered new opportunities for strategy alignment between China and the EU.
China and the EU are now actively implementing the China-EU 2020 Strategic Agenda for Cooperation, steadily pushing the China-EU comprehensive strategic partnership to strike root. To this end, China and the EU should uphold the spirit of peace, cooperation, openness, transparency, inclusiveness, equality, mutual learning, mutual benefit and mutual respect by strengthening cooperation on the basis of extensive consultation and the rule of law, joint efforts, shared benefits and equal opportunities for all.
Firstly, adhering to peaceful development, safeguarding world peace, and building a bridge of peace linking the two strong forces of China and the EU. Since modern times, the Chinese people and the people of Europe, including the Slovakian people, suffered terribly from wars, and both of them highly value the hard-earned peace and stability. In the face of challenges such as war, conflict, terrorism and mass immigration of refugees, no country can stay aloof. China and EU should promote international relations with win-win cooperation at its core, create a security architecture featuring joint contribution and shared benefits. We should resolve regional hotspot issues, seek political settlement and safeguard fairness and justice. We are willing to work with European countries to promote the international order and the international system moving towards a more equitable and reasonable direction.
Secondly, promoting inclusive growth, fostering common development, and building a bridge of growth and prosperity linking the two big markets of China and the EU. The EU has become China's biggest trading partner for 13 consecutive years, while China has become the EU's second-biggest trading partner for 14 consecutive years. China and the EU's economies are highly complementary in terms of the market, technology and labour resources, and they are both in the midst of a critical period of development that offers potential for cooperation. China and EU should deepen industrial cooperation so that industrial development plans of different countries will complement and reinforce each other, and we could seize development opportunities presented by the new industrial revolutions and enhance joint development and cooperation.
Thirdly, sharing reform experience, promoting international cooperation, and building a bridge of reform and progress linking the reform processes in China and the EU. "When it is exhausted, it mutates; by mutation it achieves continuity; by continuity it endures long." Reform and innovation are direct impetus for economic development. Despite we are at the different development stages, we both choose proactive reforms to address complicated risks and challenges in the world economy. Now, China's comprehensively deepening reform with Shanghai Pilot Free Trade Zone as the start has made a group of replicable and widely applicable achievements in areas such as negative list of foreign investment management, capital account convertibility and the opening of the financial service industry, and an interim and ex-post supervision system. The EU is also pressing ahead with its EU 2020 Strategy. And the Belt and Road Initiative offers new opportunities for the strategy alignment between China and the EU. We should shoulder the responsibility of safeguarding the multilateral trade regime, promote and facilitate liberalization of trade and investment, focus on resolving issues such as imbalances in development, difficulties in governance, and make economic globalization open, inclusive, balanced and beneficial to all. Through openness and cooperation, we could secure steady progress for the great reform and innovation at two ends of Eurasia.
Fourthly, promoting mutual learning among civilizations, enhancing people's friendship, and building a bridge of common cultural prosperity. More than 2,000 years ago, the ancient silk road connected Chang'an and Rome, ushering in the dialogue between Chinese and European civilizations and driving forward the development of China and Europe and even the advance of world history. We should properly treat differences in civilizations and enhance mutual understanding and mutual respect, so as to ensure that when it comes to different civilizations, exchange will replace estrangement, and mutual learning will replace clashes.
State-to-state relations thrives when there is friendship between the peoples; therefore, the basis of the bilateral relations depends on understanding and friendship between the peoples. As one of China's earliest national people's organizations engaged in people-to-people diplomacy, Chinese People's Association for Friendship with Foreign Countries aims to enhance people's friendship, further international cooperation, safeguard world peace and promote common development. Carrying out people-to-people and cultural exchanges and enhancing people's friendship are the important functions of our Association. We have established relationship of friendly cooperation with nearly 500 nongovernment organizations and institutions in 157 countries. Entrusted by China's central government, our Association also coordinates and oversees the work of establishing and developing friendship-city relations between China and other countries. At present, 871 pairs of friendly provinces, regions, and cities have been established between China and Europe. We stand ready to rely on people-to-people exchanges and local government cooperation, make friends around the world and deepen friendship between China and other countries, so as to build a friendship bridge between China and Europe, strengthen our people-to-people bond, and enhance the popular support for China -EU comprehensive strategic partnership.

Ladies and Gentlemen,
After more than 60 years of development, enormous changes have taken place in the building of Europe. The Central and Eastern Europe is a priority region in China-EU partnerships and presents a new growth point in China-EU cooperation. It is also an important gateway to integrating Belt and Road Initiative into European economic circle. Bratislava means Istropolis in Greek and Latin. China is willing to take the Belt and Road Initiative as an opportunity, rely on China-CEEC 16+1 cooperation mechanism, and promote cooperation between China and Slovakia in all fields. Our Associatio is also ready to rely on local government cooperation and people-to-people exchanges to continue expanding and deepening cooperation with Slovakia.

Ladies and gentlemen,
The Belt and Road Initiative is rooted in the ancient Silk Road, and is oriented to the future and open to all European countries. The aim of the Initiative is to build a road of peace, prosperity, openness, innovation, and for all civilizations, which coincides with the content of China-Europe four major partnerships of peace, growth, reform and civilization. Let's support each other, let's join the Belt and Road Initiative, and let's make full use of our oriented and practical cooperation and solid popular support, to link the two strong forces, the two big markets, the reform processes of China and the EU, and the two major civilizations of China and Europe, and eventually push the China-EU four major partnerships of peace, growth, reform and civilization to strike root. Last, I wish this Forum a complete success.

Thank you.


Musíme to vyriešiť my sami

Z myšlienok P. Prokopoviča

Keď som dostal od Petra Kasalovského ponuku vystúpiť na našom dnešnom rokovaní a vyjadriť sa k téme EÚ, áno či nie, problémy a ako ďalej, priznám sa, v prvej chvíli som to chcel odmietnuť, nakoľko som už temer 8 rokov mimo aktívnej politiky, nie som členom ani sympatizantom žiadnej politickej strany, navyše niekoľko rokov som bol aj v zahraničí, v Dánsku a preto som mal obavy, či niekoho z vás môj názor na tieto veci bude vôbec zaujímať. Ale nakoniec som si povedal, veď nejdem nikoho presviedčať, nikomu oponovať, poviem len svoj názor na niektoré veci, názor, ktorý som si formoval v období, keď som bol v aktívnej politike a hlavne v období, keď som bol členom vlády SR.
Vážené dámy a páni, milí priatelia, pre tých, ktorí ma nepoznajú,len uvediem, že za 12 rokov v aktívnej politike, v rokoch 1998 až 2010, som bol 4 roky koaličný poslanec, 4 roky opozičný poslanec a 4 roky minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. Jedno volebné obdobie som bol podpredsedom hospodárskeho výboru parlamentu a jedno volebné obdobie predsedom Osobitného kontrolného výboru na kontrolu SIS. Hovorím to len preto, aby bolo jasné, že som slovenskú politiku, aj problémy pred vstupom, pri vstupe a po vstupe do EÚ mal možnosť vidieť z obidvoch strán politického spektra na Slovensku. A teraz prejdem priamo k veci: ak mám povedať áno alebo nie vstupu Slovenska do EÚ, jednoznačne ÁNO. Som hrdý na to, že som bol členom vlády SR v čase, keď sme splnili všetky podmienky pre vstup do Únie a 1. mája 2004 sme sa stali jej riadnym členom. Som hrdý na to, že som bol pri tom, keď sme dokázali za niekoľko rokov dostať Slovensko spoza zatvorených dverí do EÚ, medzi elitnú spoločnosť Európy. Doterajší vývoj SR ukázal jednoznačne tento krok ako pozitívny a myslím si, že na Slovensku nie je veľa tých, ktorí by tvrdili opak. Čiže, aby som to zhrnul, bol som, som a stále budem zástancom vstupu SR do EÚ a stále to budem vehementne obhajovať.
Milí priatelia, dámy a páni, ale takmer každé "áno" je aj podmienené slovkom "ale", a u mňa to v tomto prípade platí pomerne silne. Mám veľmi silné výhrady k niektorým aspektom fungovania EÚ, k jej spolupráci s NATO, USA, ale aj s Ruskom, ale hlavne mám značné výhrady k vnútornému fungovaniu EÚ. Keďže som dostal priestor maximálne 15 minút, pokúsim sa vybrať iba 2 - 3 podľa môjho názoru najvážnejšie problémy, ktoré brzdia EÚ, aby bola akčnejšia, akceptovateľnejšia a hlavne príťažlivejšia pre všetky terajšie a možno aj budúce členské krajiny. Ešte raz podotýkam, ide o môj výsostne súkromný názor a vopred sa ospravedlňujem, ak sa niekto bude cítiť týmto mojím pohľadom dotknutý, alebo dokonca urazený.
Takže, v prvom rade je to zlá personálna politika EÚ, a tým myslím aj a hlavne aj na najvyšších postoch štruktúr EÚ. Je zlé, keď sa na najvyššie posty v Únii dosadzujú ľudia iba podľa politického kľúča, bez toho, aby niekto dôsledne skúmal, či ten ktorý nominant má aj praktické skúsenosti a schopnosti zastávať najvyššie funkcie v EÚ. Žiaľ, u mnohých týchto funkcionároch bola rozhodujúce, odkiaľ, z ktorej členskej krajiny sú. Tak sa potom mohlo stať, že aj predsedom európskej komisie v predchádzajúcich obdobiach sa stal človek, ktorého politickú kariéru vo jeho vlastnej krajine hodnotia domáci všelijako, len nie pozitívne. A v Únii šéfoval všetkým premiérom členských krajín, ktorých manažérske, politické i osobnostné kvality si ja osobne veľmi vážim a sú podľa mňa vyššie ako u spomínaného bývalého predsedu komisie, ktorého hlavným pozitívom pri jeho voľbe do funkcie bolo to, že bol kompromisný pre všetky "veľké" členské krajiny EÚ. A to je, myslím si, trošku málo. Zvlášť, keď si uvedomíme, že z pohľadu súperenia v hospodárskom a ekonomickom priestore na čele našich protivníkov sú skutočne silné esá. Či už sa to týka USA, Ruska, Číny, ale aj ďalších nastupujúcich, zvlášť "ázijských" dravcov. Možno aj preto sú zmluvy, dohody, ktoré v minulom období EÚ uzatvárala boli, poviem to veľmi mierne, nie najoptimálnejšie pre nás.
Ďalší príklad : Kto na Slovensku pozná, resp. poznal meno van Rompay. Obávam sa, že veľmi málo ľudí. A to bol, prosím prezident EÚ. Občas sa mihol v prestrihu denných správ a to bolo asi všetko... Aj dnes ho poznáme iba tí, ktorí sa priamo zaujímame o politiku... Alebo bývalá ministerka zahraničných vecí Catherine Ashtonová z Veľkej Británie. Len jeden príklad: Pokiaľ si dobre pamätám, prvé jej vyhlásenie k anexii Krymu, bolo asi 10 dní po tom, čo ho ruské jednotky obsadili. Myslím si, že od prvého okamžiku konfiktu mala stať p. Ashtová na čele komisie EÚ, ktorá mala oveľa aktívnejšie vstupovať do riešenia tohto konfliktu. Veď sa jednalo o krajinu, ktorá sa má stať členom EÚ, nehovoriac o vojensko-polickom význame Krymu. Podotýkam, hovorím o vtedajšej ministerke zahraničných vecí EÚ.
Myslím si, že aj systém obsadzovania komisárov nie je najoptimálnejší... Najprv členské krajiny menujú svojich kandidátov na komisárov a potom sa týmto kandidátom prideľujú jednotlivé oblasti. Niekde sa možno aj trafia... Ale často sa aj stáva, že komisárom sa stane kandidát, ktorý v danej oblasti nie je doma a s problematikou sa po nástupe do funkcie iba oboznamuje...
Milí priatelia, dámy a páni, nechcem tu rozoberať všetky vedúce funkcionárov Európskej Únie v predchádzajúcom období iba v negatívnom svetle a vykresliť ich ako totálne neschopných ľudí. Nie, chcem len poukázať na negatíva, ktoré v tejto oblasti vidím. Samozrejme, že vo vedení EÚ boli a sú ľudia, ktorí sú skutoční odborníci, či už ako politici, manažéri, finančníci a pod. Napr. súčasný predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker z Luxemburska. Svoje kvality preukázal ako predseda luxemburskej vlády, požíva dôveru v podnikateľských aj bankových kruhoch. Alebo aj náš blízky sused Donald Tusk z Poľska, predseda Európskej rady, teda neoficiálne súčasný prezident EÚ. Veľmi mi zaimponovalo jeho vyhlásenie smerom k Brexitu a Veľkej Británii... Myslím jeho odpoveď, prepáčte mi za výraz, trošku povýšeneckým predstavám, ako sa bude Brexit riešiť z úst britskej premiérky Theresy Mayovej, keď povedal jasné stanovisko o dvoch rovinách prístupu EÚ k riešeniu Brexitu. Toto teraz potrebujeme. Alebo aj Federica Mogherini. Za ten krátky čas, čo je vo funkcii, ukázala oveľa viac akcieschopnosti, diplomacie ako jej predchodcovia dohromady. Ale opakujem, je to môj subjektívny názor.
Druhý vážny problém v Únii, ktorý vidím, je veľká, možno spokojne povedať aj obrovská prezamestnanosť aparátu Európskej únie. Poviem to možno trošku prehnane, ale z toho, že sídlo EÚ je v Bruseli, má belgická ekonomika značný profit. A vôbec nie som presvedčený, že úradníci, ktorí tvoria obrovský administratívny aparát v Bruseli, majú svoje opodstatnenie a sú skutočne potrební. Je ich, podľa dostupných zdrojov, viac ako 40.000, opakujem 40.000. Podľa nemeckého Die Welt malo 2 roky dozadu viac ako 10% úradníkov vyšší plat ako nemecká kancelárka Angela Merklová. A jej plat je niečo viac ako 16.300 EUR. A idem ďalej, priemerný vyplatený dôchodok euroúradníkov pri odchode do dôchodku, podotýkam v 55 rokoch, bol v minulých rokoch okolo 4.200 EUR, ale napr. bol vyplatená aj vo výške 9.000 EUR. Rád by som osobne poznal toho génia a aj poznal jeho plat, lebo pri takomto dôchodku musel byť skutočne astronomický, A hlavne, čo za takýto plat pre nás všetkých urobil. Opäť podotýkam, že ide o platených úradníkov, nie vrcholových funkcionároch... Ináč, tieto údaje som si nevymyslel, objavili sa aj v správe Európskej komisie. Údaje sú z predchádzajúcich rokov, ale myslím si, že keď sa budú publikovať aj údaje za minulý rok, prípadne onedlho aj za I. polrok tohto roku, nebudú veľmi odlišné. Skôr sa obávam, že ich výška pôjde hore. A to všetko je platené z prostriedkov EÚ, kde prispievame aj my... Nehovorím o tom preto, že by som úradníkom takéto platy a dôchodky závidel, ale zdá sa mi to skutočne veľmi neadekvátne a prehnané. Ospravedlňujem sa tým euro úradníkom, ktorých sa to netýka, najmä úradníkom z nových členských krajín, ktorých príjmy sú v spodnej polovici tohto pomysleného rebríčka, ale musíme celú byrokratickú mašinériu EÚ brať ako celok.
A tretí problém, ktorý vidím, a už skutočne veľmi stručne, je výber tém, resp. priority, ktorými sa naši europoslanci zaoberajú. Nemôžem poznať všetko, o čom poslanci Europarlamentu ťažko rokujú, zdroje mojich informácii sú väčšinou z verejne dostupných zdrojov, ale úprimne ma rozosmialo, keď som pred časom videl šoty z rokovania Europarlamentu, na ktorom sa páni poslanci zaoberali otázkou voľby žiaroviek, ktoré budeme povinne používať. Či klasické, či výbojkové, alebo nejaké iné... Priznám sa, pre mňa to bolo v poradí mojich priorít také málo významné, že ani neviem, ako to nakoniec skončilo, lebo v predajniach môžete dostať akékoľvek... Alebo dnes sa niektorí poslanci rozohňujú v diskusiach o tom, či v budúcnosti budeme baliť do igelitových, papierových, či dokonca plátených obalov... Nepopieram, že otázka životného prostredia je veľmi významná a dôležitá, ale skutočne dnes nemáme dôležitejšie témy, ktoré nás veľmi trápia a potrebujú čo najrýchlejšie riešenie? Čoraz viac som presvedčený, že tu asi nejde o nás, ale o niekoho v pozadí, ktorí na takýchto zvýhodnenia profituje...
A už sa blížim k záveru... Myslím si, že máme pred sebou mnoho výziev, ktoré nestrpia odklad a vyžadujú okamžité riešenia. Iba telegraficky tie najdôležitejšie, teda aspoň z môjho pohľadu. Na prvom mieste je to otázka migrácie a migrantov. Máme nejakú generálnu stratégiu? Skutočne nemôžeme urobiť viac pre reálnu pomoc talianskému, gréckemu pobrežiu, ale aj ďalším krajinám? Terorizmus... To nám skutočne neprekáža, že centra terorizmu majú asi lepšie vybavenie a schopnejších stratégov, ktorí na diaľku dokážu manipulovať s mladými ľuďmi, ktorí sa narodili v Európe, žijú u nás mnoho rokov, a oni ich cez internet dokážu tak, prepáčte mi za výraz, zmagoriť, že idú na vlastnú smrť? A ešte jedná téma do budúcnosti... Dvojrýchlostná EÚ. Samozrejme, že všetci chceme byť v tej "lepšej" skupine. Ale uvedomujeme si, čo to obnáša? Nielen príspevky do Únie, ktoré budú prevažne na pleciach tých z prvej skupiny, ale aj migranti, terorizmus, ktoré budú musieť riešiť aktívnejšie hlavne členské štáty z vyššej skupiny. A ukončím svoje vystúpenie tým, čím som vlastne aj začal. Bol som, som a aj budem jednoznačne za myšlienku EÚ a členstvo SR v nej. Ale nemôžem pozerať na to, ako si zatvárame oči pred problémami a myslieť si, že to za nás niekto vyrieši... Nie, musíme to vyriešiť my sami. Pre seba, pre naše deti, pre naše krajiny a vlastne aj pre celé ľudstvo.


O bezpečnosti občanov SR v Európskej únii

Z poznámok gen. PaedDr. Tibora Gašpara

1. Boj proti terorizmu

V rámci EÚ sa vychádza zo Stratégie vnútornej bezpečnosti (Internal Security Strategy - ISS) a momentálne prerokúvanej stratégie na r. 2015-2020: implementácia Policy Cycle (Cyklus politík) - počítačová kriminalita, európska agenda o migrácií, integrovaný manažment hraníc, terorizmus, EÚ internet fórum, strelné zbrane, external security). SR vo všetkých oblastiach implementuje rozhodnutia Európskeho parlamentu aj Rady na národnej úrovni, čoho posledným prípadom je implementácia Smernice PNR (Passenger name record) a vytvorenie národnej jednotky informácií o pasažieroch na ÚMPS.

Boj proti terorizmu zastrešuje od 1. 2. 2017 v podmienkach SR novozriadený útvar pod Národnou kriminálnou agentúrou P PZ - národná protiteroristická jednotka. Vzhľadom na zvýšenie teroristických hrozieb v súčasnosti, SR odporúča zefektívnenie a boja proti terorizmu a radikalizácii vo forme zintenzívnenia výmeny informácií, interoperability a interkonektivity databáz ako aj centralizácia informačného toku do "single interface".

Prípadové štúdie ukazujú, že problémom nie je tak získanie a distribúcia informácií ako ich praktická využiteľnosť, t. j. schopnosť analýzy a rýchlej reakcie. Z hľadiska pôsobnosti a poznatkov polície je možno konštatovať, že medzi migrantmi prichádzajúcimi do Európy z konfliktných zón sa nachádzajú aj osoby predstavujúce bezpečnostnú hrozbu. Migranti registrovaní v hotspotoch na hraniciach Shengenu sú často bez dokladov, zámerne neuvádzajú svoju pravú identitu, vek, alebo krajinu pôvodu; väčšina tak koná pravdepodobne z dôvodu uľahčenia získania azylu, môžu sa však medzi nimi nachádzať aj prívrženci a bojovníci teroristických skupín, ako aj vracajúci sa zahraniční teroristickí bojovníci.

Vyšetrovanie nedávnych teroristických útokov v Paríži, Bruseli, Berlíne a Štokholme, ako aj množstvo odhalených a zmarených útokov v Európe, ukazuje, že medzi páchateľmi a osobami, ktoré im poskytli podporu, sa nachádzali ilegálni migranti, žiadatelia o azyl, osoby s udeleným azylom, resp. štátnym občianstvom ako aj príslušníci druhej alebo tretej generácie prisťahovalcov do krajín Európy.

Odporúčania:
  • zintenzívnenie výmeny informácií, prepojenie databáz a dôsledné odoberanie odtlačkov prstov a biometrických údajov
  • podmienkou je dostupnosť týchto údajov pre policajné účely, ktorej by mohlo napomôcť sprístupnenie databázy FRONTEXu pre policajné účely a jej prepojenie s policajnými databázami
  • stanovenie štandardov pre minimálne bezpečnostné previerky, resp. konkrétnych databáz, v ktorých by mali byť údaje imigrantov preverované, by bolo prínosom pre prácu bezpečnostných zložiek

2. Hraničná bezpečnosť

Zásadná v tejto otázke bola konferencia ministrov vnútra a obrany SF vo Viedni (február 2017) - s názvom "Zvládanie migračných výziev", ktorá prijatím záverečnej deklarácie zaviazala štáty SF k vypracovaniu Spoločného akčného plánu (SAP), ktorého obsahom budú konkrétne opatrenia "Best-Practice-Model" na zvládnutie prípadnej krízovej situácie, napr. ak nebude fungovať dohoda TR-EÚ. SAP má obsahovať analýzu súčasného stavu so zameraním sa na prevádzačské trasy, prognózy vytvorenia nových trás a vyčíslenie potrebného počtu síl a prostriedkov. Nevyhnutná bude úzka spolupráca policajných, civilných a vojenských síl.

S cieľom eliminovať riziká výskytu teroristov alebo páchateľov inej závažnej trestnej činnosti medzi utečencami Slovenská republika zaviedla dňom 20. 4. 2016 systematickú previerku všetkých nelegálnych migrantov podľa odtlačkov v databázach Interpolu.

Odporúčania:
  • viaceré krajiny, by mali začať aplikovať takéto previerky. V rámci zlepšenia spolupráce v oblasti boja proti terorizmu, by sa mali všetci snažiť o systematické a rýchle vkladanie odtlačkov osôb podozrivých z terorizmu alebo stôp z miest teroristických útokov do databázy Interpolu
  • V snahe eliminovať negatívne dopady vyplývajúce z prepojenia medzi nelegálnou migráciou, terorizmom a extrémizmom by mali členské krajiny vynakladať maximálne úsilie smerujúce k spoľahlivej a jednoznačnej identifikácii nelegálnych migrantov zdržujúcich sa vo vnútrozemí založenej na porovnávaní odtlačkov prstov, a to najmä využívaním mobilných technických prostriedkov.
Hraničná bezpečnosť, legálna a nelegálna migrácia

V medziročnom porovnávaní vývoja nelegálnej migrácie na území SR boli v období január - marec 2017 dosiahnuté vyššie úrovne ako v prvých troch mesiacoch 2016, a to najmä u neoprávnených pobytov (ďalej len "NP"), kde bol zaznamenaný viac ako dvojnásobný nárast. U neoprávneného prekročenia štátnej hranice (ďalej len "NPŠH") boli dosiahnuté nízke úrovne, čo má súvis s nepriaznivými podmienkami pre prekračovanie zelenej hranice.

V priebehu roka 2016 pokračoval aj naďalej zvýšený nárast trestnej činnosti nelegálnej migrácie a nedovoleného prekračovania slovensko-maďarskej štátnej hranice porovnateľný s rokom 2015. Tento nárast nelegálnej migrácie súvisí s tzv. migračnou vlnou prechádzajúcou cez krajiny Západného Balkánu využívanou prevádzačmi a nelegálnymi migrantmi smerujúcimi cez Turecko - Grécko - Macedónsko - Srbsko - Maďarsko - Slovenskú republiku - Českú republiku - Spolkovú republiku Nemecko.

V roku 2016 bolo v súvislosti s tzv. "Balkánskou trasou" zadokumentovaných celkovo 32 prípadov prevádzačstva. V rámci dokumentovaných prípadov prevádzačstva bolo cez slovensko-maďarskú hranicu v roku 2016 prevedených spolu 667 nelegálnych migrantov pochádzajúcich prevažne z Afganistanu, Sýrie, Iraku a Pakistanu. Uvedený trend pokračuje aj v roku 2017. Za prvé tri mesiace roku 2017 bolo v súvislosti s tzv. "Balkánskou trasou" zadokumentovaných celkovo 8 prípadov prevádzačstva.

Polícia SR taktiež zabezpečuje vyslania policajtov ako členov zahraničnej jednotky Policajného zboru v oblasti migrácie na základe:
  • bilaterálnych dohôd s jednotlivými krajinami, najmä s tretími štátmi,
  • ročných bilaterálnych rozhovorov/plánov s agentúrou Frontex,
  • výziev agentúry Frontex o vyslanie dodatočných ľudských a technických zdrojov.

V roku 2016 bolo vyslaných do zahraničia v rámci bilaterálnej pomoci celkovo 200 príslušníkov PZ (Macedónsko 125, Maďarsko 25, Slovinsko 20, Srbsko 30) a 164 príslušníkov PZ bolo vyslaných agentúrou Frontex.

V roku 2017 bolo zatiaľ vyslaných v rámci bilaterálnej pomoci bolo zatiaľ vyslaných 80 členov zahraničnej jednotky Policajného zboru

V rámci ročných bilaterálnych rozhovorov s agentúrou Frontex bolo vyslaných 28 členov zahraničnej jednotky Policajného.

3. Počítačová kriminalita

Polícia SR pociťuje potrebu úpravy legislatívy na celoeurópskej úrovni, ktorá by zaviedla jednotné pravidlá na získavanie telekomunikačných dát za účelom vyšetrovania počítačovej kriminality. Boj proti kybernetickej kriminalite spadá do kompetencie odboru počítačovej kriminality. Od 10. júla 2015 sa stal kontaktným miestom pre EU Internet Referral Unit (EU IRU), pričom úzko spolupracuje s národnou protiteroristickou jednotkou. Jeho úlohou je preverovať prevádzkovateľov internetového obsahu súvisiaceho s terorizmom.

Dňa 31. mája 2016 bola pridelená nová úloha, v rámci ktorej bude plniť všetky úlohy vyplývajúce z akreditovaného národného kontaktného bodu pre oznamovanie a odstraňovanie nenávistných prejavov na internete Národná ústredňa Europol je aktívna v spolupráci s Európskym centrom boja proti počítačovej kriminalite (EC3). Pozornosť sa v tejto oblasti obracia primárne na nelegálne obchodovanie so zbraňami na internete, podporovaním nelegálnej migrácie, krádežami identít atď. Počítačová kriminalita je uvedená ako jedna z najvýznamnejších hrozieb pre súčasnú Európu v strategickom dokumente Europolu SOCTA 2017. Momentálne sa pracuje na preklade tohto dokumentu do slovenčiny.


Gen. T. Gašpar v rozhovore s predsedom SKF a predsedom SOPK P. Mihókom.


Etika v politike : to je bohatá bieda nezmyslov

Návrh vyhlásenia predložili :

P. Kasalovský, J. Gabriel, R. Y. Mosny, P. Čatloš, G. Murín a J. Šály

Politika v našich podmienkach je naďalej realizovaná ako najvyššia forma triedneho boja. Presne v duchu leninskej praxe politického násilia. To spolu s potlačovaním práva na názor a mediálnym kádrovaním, otvára široký priestor neofašizmu. Ďalšou perličkou leninského prakticizmu na Slovensku je triedny boj v jeho ideologickej forme, ktorý zabezpečujú média, ideologické inštitúcie, mimovládne organizácie financované zahraničím, niekedy aj samotnou vládou SR.

Aby sme boli k spomínanému Leninovi spravodlivý... Aj hospodárska forma boja, ako ju Lenin definoval, sa občas objaví v podobe štrajkov za mzdové požiadavky. Napríklad nedávne štrajky učiteľských a zdravotníckych odborov odkryli mnoho z nezdravých praktík slovenských médií. Ak si spätne všimneme médiá, ktoré štrajk podporovali, tak postupovali presne ako boľševici. Ich úlohou bolo vyhrotiť tento boj o mzdy za každú cenu, aj keď bolo vopred jasné, ako bude vec riešená zákonnými prostriedkami. Skrátka pokúšali sa premeniť hospodársky boj na politický boj o moc. Dokonca sa im načas podarilo vytvoriť virtuálne mediálne osobnosti odborových bossov bez členskej odborovej základne. Žiaľ, neuznaných géniov na takúto prácu sa v každom režime nájde dosť.  V projektoch sociálneho inžinieringu (lebo o nič iného tu nejde) sa vopred počíta s tým, že 80 % ľudí vždy po sociálnom konflikte odkráča za politickou mocou a to aj v prípade použitia virtuálneho vodcu. Presne tak, ako sa po roku 1989 sa KSČ stala pôrodnou babou všetkých politických strán bez rozdielu.

Všetky doposiaľ vymenované subjekty precízne dodržujú leninské zásady politického násilia. To vidíme Online v tv prenosoch z tlačových besied, resp. konferencií. Väčšina občanov v záujme udržania si duševného zdravia prestáva sledovať akože mienkotvorné - mainstramové médiá. Škoda len, že ich nechcene musí platiť. Boj o politickú moc nahradili pojmom "férová politická súťaž". Až tak férová, že sa politická aréna v mnohom podobá štadiónom, kde vládnu rowdies. Lenže vláda je od slova vládnuť. Vládnutie sa aj v našom štáte realizuje cez tri oddelené piliere moci. Na tom okrem kvality vládnutia, ktorá je pramizerná, sa ťažko dá niečo meniť. Nikto nič lepšie zatiaľ nevymyslel. Sen generácií anarchistov o riadení spoločnosti cez občiansku samosprávu je utópiou, ktorú na vidieku a v mestách bezpečne likvidujú miestne mafie.

Dejiny nám ukazujú, že demokracia sa môže rozvíjať a rozširovať iba pod tlakom zdola, lebo moc je nedeliteľná a hlavne korumpovateľná. Demokracia a diktatúra boli, sú a ešte dlho vo filozofii polárnymi kategóriami. Jedna bez druhej nemôžu totiž existovať. Len v mátožných hlavách liberálov nemá demokracia materiálneho nositeľa, teda človeka z mäsa a kostí. Človeka nahradili multikulturalistickým monštrom, ktoré je v praxi vzácnejšie ako rozprávkový jednorožec. Ich bezbrehú demokraciu totiž pre koncových užívateľov tohto softwaru tvrdo vymedzuje jediná otázka plebsu (chudobných). Pre koho je určená táto demokracia bez ľudu a hlavne komu bude vnútená diktatúra ? V tom lepšom prípade to môže byť diktatúra určovaná právnym systémom ?

Takže vychádzajúc z  totálneho realizmu, ktorý ešte platí, nám nepomôžu žiadne v úvodzovkách vedecké štúdie, kolokviá, medzinárodné kongresy, ktoré sa beznádejne pokúšajú zmieriť niečo, čo je nezmieriteľné, t.j. etiku a politiku.

Jediné čo sa ešte v politike z etiky dá reálne uplatniť, je určitá miera zodpovednosti, ktorá je v slovenských podmienkach etickými prostriedkami nerealizovateľná. Bránia tomu monarchistické výsady politikov v parlamente, v súdnictve a monopol pravdy na výklad diania. Porušovanie Ústavy SR ústavnými činiteľmi vidíme v priamom televíznom prenose. Obhajcom spomínanej politickej zodpovednosti je sociológ a politik Max Weber. Ten politikom odporúča uvažovať nielen o cieľoch, ale aj dôsledkoch svojich činov. Podľa neho "politik by mal mať charizmu, mimoriadne vodcovské schopnosti, vášeň, temperament a cit pre úsudok, ktoré mu dopomôžu rozvinúť jeho vlastný osobnostný potenciál a najmä profesionalizmus, ktorý by nemal fungovať na úkor mravnosti."  Naši politici sa tomuto komplexu požiadaviek ani zďaleka nepribližujú. A ak aj niektoré weberovské vlastnosti majú, okamžite ich atakujú dvojakým metrom v ich uplatňovaní. Absenciou kontrolných funkcií moci zdola sa od roku 1989 opäť vytesnil priestor akejkoľvek konštruktívnej kritike a rozširovaniu demokracie. Politické programy väčšiny strán sú ukážkou marketingového krivoprísažníctva, na ktoré sa okamžite po voľbách zabúda.

V podmienkach mediálneho násilia, ako špecifického druhu násilia, aj na Slovensku prebiehajú relatívne rýchle zmeny. V prvom rade si médiá zatiaľ osobujú podiel na moci. Má to svoje ale ! Tým, že médiá prechádzajú do rúk korporácií, prípadne aj samostatne korporátne fungujú, tak tento stav je len prechodný. Nadnárodné korporácie doteraz pristupovali k politickým stranám a médiám ako k futbalovým klubom, len ako ich vlastníci a neverejne v pozadí. Ale aj to sa zmení.

Mainstream, teda, voľne preložené, ten, čo si myslí, že určuje verejnú mienku, z časových dôvodov oproti sociálnym sieťam a Internetu nemá nárok na prežitie, pokiaľ sám nefunguje ako korporácia. Ale to by nebolo to najhoršie. Tým, že politické strany a médiá predstavujú len medzičlánok ideologickej moci, svojou činnosťou spomaľujú globalizačné procesy presadzované korporáciami. Spomínaná rýchlosť prebiehajúcich informačných procesov ich bezpečne v budúcnosti vyradí zo spoločnosti.

Výsledkom tohto akceleračného procesu je, že korporátni oligarchovia začínajú presadzovať svoju moc priamou účasťou na politike. Voliča, tak ako ho poznáme, postupne premenia na konzumenta nielen tovarov, ale aj ideí. Pokiaľ sme na Ukrajine svedkami úplnej oligarchizácie politiky vedúcej k rozpadu Ukrajiny, tak v Českej republike tento proces len začína v podobe oligarchu Babiša a jeho zo začiatku zamestnaneckej strany. Na Slovensku tento proces zatiaľ prebieha skryte a s veľmi malou intenzitou už aj na verejnosti.

Ako protitendencia objektívneho vývoja, funguje napríklad snaha politických strán o zastavenie erózie štátu. Napriek úsiliu SNS a koalície v  dlhom časovom horizonte je táto snaha tak, či tak, odsúdená na existenčný neúspech. Prirodzená likvidácia politických strán ich začlenením do korporácie ako jej budúcej organizačnej súčasti, finančný krach médií, to sú už dnes pozorovateľné javy. Likvidácii štátov nezabráni ani prípadný rozpad EÚ, spôsobí to len čiastkovú retardáciu spoločenského vývoja. Globalizácia sa možno tým spomalí, ale pod tlakom ekonomiky sa štáty premenia na firmu, prípadne na niekoľko firiem.

Oligarchizácia systému vyrieši aj bolenie hláv "slniečkárov" ako zmieriť etiku s politikou. Etika v politike okrem plnej právnej zodpovednosti - podotýkame právnej zodpovednosti - politikov za činy, je len bohatá bieda nezmyslov. Vyriešiť takýto peudoproblém na Slovensku by bol akoby druhý návrat Ježiša Krista.


Účastníkom jubilejného Všeslovanského zjazdu v Moskve

V 90-tych rokoch minulého storočia a v prvom decéniu tretieho milénia bola možná písomná komunikácia nášho združenia Neformálne ekonomické fórum Hospodársky klub aj s vtedajším pápežom Jánom Pavlom II. Pripomíname si dodnes jeho list, ktorý nám bol doručený 5. februára 2004. Jeho Svätosť  reagovala na náš záujem o históriu Slovanov, predovšetkým v 1. až 10. storočí, ktorú podnietila  obsiahla a faktograficky hutná publikácia z parížskej Sorbony. Dostali sme súhlas na vstup do Apoštolskej knižnice a do vatikánskych archívov. V liste Ján Pavol II. vysoko ocenil náš vzťah k národu,  ako aj  naše vlastenecké cítenie. Dokonca vyslovil poďakovanie za naše aktivity v danom smere. A to vedel, že mnohí z nás neboli katolíckej viery. Až do posledného dychu nám vzťah k národu a k vlasti pripomínal  ako prvoradú úlohu blízky spolupracovník pápeža Jána Pavla II.  a náš vzácny člen  Ján Chryzostom kardinál Korec. Počas osobných stretnutí poukazoval na to, že v celoeurópskom integračnom procese akoby sa vedome potlačoval význam národa, národného štátu a vlasti ako takej vo vzdelávacom  procese, vo výchove detí a mládeže, v médiách a v konaní celého radu domácich a zahraničných politikov.
Plných dvadsaťpäť rokov pôsobíme na to, aby sme  prispievali k zachovaniu nášho slovanského, slovenského, a teda aj humanistického človečenstva.  Sme tu odjakživa na rozdiel od iných národov, ktoré dnes rozdávajú rozumy ako by mala fungovať naše ľudské spoločenstvo. Avšak duch našich predkov a to, čo venovali našej civilizácii napriek snahám o stratu  našej  národnej, no i občianskej pamäti, sa pomaly vracia späť medzi ľudí. Nadejáme sa, že jubilejný Všeslovanský zjazd osloví vlastníkov zdravého rozumu tak, že napriek slovanskej nepočetnosti v celosvetovom meradle, budeme vnímaní ako avantgardný prúd v zápase za zachovanie  trvale ohrozovaného mieru, ako aj  tvorby duchovných a materiálnych hodnôt, no i dôstojných životných podmienok.

Dr. Peter Kasalovský,
od 1993. roku predstaviteľ združenia Neformálne ekonomické fórum Hospodársky klub a spoluiniciátor Medzinárodného mierového výboru v roku 2015   

Bratislava, 25. mája 2017


Verme ekonomickej vede

Prof. J. Husár

Vychádzajúc z toho, čo som tu dnes počul, nemôžem nezačať krásnou básňou neznámeho autora, ktorú uvádza vo svojom diele This Fascinating Astronomy V. N Komarov:

Our world was clothed in mistery black as night./Till Isac Newton said: "Let there be light!"/ But Satan was not long to fret and frown,/Soon Einstein came to put things upside down.

Hĺbka jej myšlienok hovorí o prevratných zmenách vo vede. V prvom verši hovorí o svete odetom v mystérii čiernej ako noc. Dnes je v nej odetá ekonomická veda. Stačí jeden pojem - rovná daň. Rovná môže byť stena, či čiara. Ale naši ekonómovia už v roku 1937 hovorili o hospodárskom ideáli, a to v diele prof. Engliša, ktorý bol dvakrát ministrom financií a aj guvernérom Čs. národnej banky. Napísal Soustavu národního hospodářství, ktorá mala viac ako 900 strán. Podtitul znel: Veda o pořádku, ve kterém jednotlivci a národové pečují o udržení a zlepšení života. V tomto diele nakreslil, ako funguje ekonomický systém. Musím spomenúť aj dielo nášho prvého bankového guvernéra, ktorý ho nazval Základy hospodárskej vedy a má viac ako 600 strán a vydal ho v roku 1947, v ktorom hovorí: "Najaktuálnejším prípadom je práve európsky kontinent. Snahy po vytváraní hospodárskeho spoločenstva niektorých štátov európskych, prípadne celej Európy nie je ničím iným, ako výrazom snahy po vytvorení veľkého hospodárskeho priestoru. Organizovanie jednotného európskeho hospodárstva alebo plán vytvorenia dvoch, prípadne troch hospodárskych oblastí v Európe je hľadaním foriem pre vytvorenie samostatných hospodárskych celkov, ktoré by umožnili také racionálne usporiadanie vzájomných hospodárskych vzťahov, pri ktorom by sa vytvoril predpoklad k optimálnemu využitiu všetkých prírodných podmienok výroby v prospech hospodárskeho blahobytu tých národov, ktoré sú na tomto priestore usadené". Jasná požiadavky ako má fungovať ekonomický systém, aký má mať cieľ.

Porovnajúc dnešnú realitu EÚ s týmito poznatkami ekonomických vied, nemôžem nepovedať, že tvorcovia EÚ nenakreslili na papieri konštrukciu budovy EÚ. Každý stavebný inžinier, však pán exprezident, vy ste boli stavebným inžinierom, predtým ako vám ponúkne, že vám postaví dom, dá ho na výkres. Európsky dom sme robili bez výkresov a tak náš ekonomický motor Eumercedes nemá bázický mechanizmus prevodu. Krásne auto Mercedes má jeden brzdový pedál a stlačením naň všetky kolesá zabrzdia. Eumercedes, v ktorom sedí p. J. C. Juncker má pekné sedadlo, ale ľavou rukou poťahuje lanko, aby brzdil ľavým jeho klesom, pravou rukou drží lanko pre pravé predné koleso, ľavou nohou brzdí ľavé zadné koleso a pravou nohou brzdí pravé zadné koleso. Už nemá ruku, aby držal volant. Preto EÚ dala 110 000 eurovú pokutu Facebooku, či predpísala, ako majú byť zakrivené uhorky. Avšak ekonomický systém nemôže spočívať na pokutách či charite. Musíme vedieť, ako funguje ekonomický systém. Dnes neakceptujeme poznatky, a hlavne nemáme ich realizátorov, ktoré by nám umožnili zasiahnúť v skorej fáze choroby ekonomického diania. Nakoniec si dovolím zakončiť moje vystúpenie veršami velikána A. Puškina: Ó, koľko objavov čudných,/prináša vzdelanosti duch,/ skúsenosť, chýb dcéra bludných,/génius, paradoxov druh/ či náhoda Boh vynálezca.

Verme vede. Aj ekonomickej vede. Ďakujem za Vašu pozornosť.